• Burberry

Självlockigt hår - borstar / kammar ni det?

Ja, jag undrar alltså hur alla ni andra med självlockigt hår gör, borstar ni håret eller inte? Varför / varför inte?

Själv borstar jag det aldrig, tycker det gör ont och blir frissigt. Så jag sätter bara lite leaveinbalsam i det och låter det lufttorka när jag tvättat det.

Nu börjar min dotter på 17 månader ha så mycket hår att min make borstat det några gånger, och han blev förvånad när jag sa att jag tyckte det var onödigt, han trodde alla människor kammar eller borstar håret (undrar hur han under våra 12 år tillsammans lyckats ungå att notera att jag aldrig borstar..). Dessutom tycker jag mig minnas att jag läst någonstans att barnens självlockighet oftast försvinner om man alltid borstar deras hår, vet någon om det stämmer? Jag vill ju gärna att dotterns lockar stannar..

Ja, jag har tvillingar & Nej, jag tycker inte det är det minsta jobbigt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Självlockigt hår - borstar / kammar ni det?
  • LuMa

Nope, borstar inte. Det blir bara frizzigt och stort då.
    Kammar genom det med fingrarna och lägger i skum när det är fuktigt.

Tror knappast lockarna försvinner om man borstar det.
    Då borde ju lockarna försvinna när man plattar det också.
    Har själv haft självlockigt hela livet och har nog borstat det hela min barndom.

• Pyris

min dotter har jätte mycket lockar och hon får borsta igenom det när det är blött så att allt trassel går ut, men sen får hon inte borsta det när det är torrt får det blir jätte frissigt. Hon skulle slå ner folk hon mötte .

• Kaariin

Jag borstar inte håret, det blir frissigt som sagt. Kanske efter några dagar för att få ur löst hår :) men efter det tvättar jag det eller sätter upp det, för utsläppt går det inte att ha efter borstningen.... Ser hemskt ut! ;)

• Rulltrappa

Jag har rakt hår, men en av mina sönder har lockigt hår och det borstar vi regelbundet, annars tovar det ihop sig till en klump. Och inte blir han mindre lockig för det.

• La Lola

Ja.
    annars blir det trassligt.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • LuMa
    Kaariin skrev 2010-09-08 15:37:12 följande:
    Jag borstar inte håret, det blir frissigt som sagt. Kanske efter några dagar för att få ur löst hår :) men efter det tvättar jag det eller sätter upp det, för utsläppt går det inte att ha efter borstningen.... Ser hemskt ut! ;)
    Hahaha!
    Mitt hår ser ut som Kristina Lugns hår om jag borstar det och har det utsläppt.
  • Therese H
    Rulltrappa skrev 2010-09-08 15:40:37 följande:
    Jag har rakt hår, men en av mina sönder har lockigt hår och det borstar vi regelbundet, annars tovar det ihop sig till en klump. Och inte blir han mindre lockig för det.
    Samma här. Har själv spikrakt men dottern har ärvt pappans lockar och de måste kammas annars blir det tovigt
  • Mrs Vader

Borstar självklart inte! Det blir inte tovigt om man inte pillar med det. Lockigt hår mår bäst av att inte torkas ut med schampoo eftersom det redan har en tendens att vara torrt. Tvätta med ett silikonfritt balsam och sluta borsta så får ni vackra lockar. www.lockig.se

• Smultron ett

Nej håret kan inte tappa sin självlockighet om man borstar. Kanske isåfall bara tillfälligt men att håret blir lockigt bestäms av hårsäcken. Cool

Jag är den som är den!
Svar på tråden Självlockigt hår - borstar / kammar ni det?