• fucktard

Logik bänkdiskmaskin

Någon mer än jag som har en sådan?
    Köpt på elgiganten för ungefär ett år sedan.

Hur som helst, nu ger jag upp!
    Den diskar tamigtusan inte rent. Disken som står i nu har jag kört tre gånger på olika program för att ta reda på om någonting funkar, men icke. Det blir som "grus" kvar i glas och muggar, och jag vet inte om det är diskmedel eller smuts. Trodde ett tag att det var kalkfläckar och köpte sköljmedel, men det har inte heller hjälpt.

Jag AVSKYR att diska för hand ska tilläggas, jag får kväljningar och har mer än en gång fått rusa ut ur köket med handen över munnen, så det här håller inte. Annars skulle jag lätt kunnat diska upp allting för hand fortare än att köra tre program. (som för övrigt tar över två timmar!)

Om någon har en likadan, har ni haft samma problem som jag har?

• Svar på tråden Logik bänkdiskmaskin
  • sommar2001

Har du rengjort silen?
    Brukar du ha diskmaskinssalt i maskinen, är det slut?
    Har du kört rengöring i maskinen?

• sommar2001

Oj det gick lite för snabbt.

Är ett inte allt för ovanligt "fenomen" som ofta rättar till sig när maskinen rengörs, dock kan det ta några vändor med rengöring innan det blir helt bra.

Skulle det inte hjälpa är det bara att ringa El-Giganten så hjälper dom dig.

• fucktard

Silen är ren. Salt har jag inte, då vattnet här är sånt som inte ska ha det (Minns nu inte alla detaljer om mjukt/hårt, men jag ringde min styvfar och fråågade och följde det som stod i bruksanvisningen). Blev bättre ett tag när jag köpte sköljmedel, men nu är det värre innan det var innan, trots att det absolut inte är slut.

Får väl helt enkelt prova att köpa rengöring, men det funkade inte i min gamla maskin som fick samma problem. Den hade dock en väldans massa år på nacken, så den åkte ut.
    Men jag ska prova!

• Pappa G

Kollat behållaren för saltet? Skit i den?
    Det var det i våran..

Vissa diskmaskiner anses behöva salt, oavsett vattnets hårdhet, för att diska rent enligt tillverkare.

• Joico

"Gruset" som du beskriver, är det maskindiskmedel som inte är bortsköljt?
    Har du provat att byta sort?

• riboflavin

Jag hade likande problem med våran gamla, visade sig till slut att någon kommit åt och ridit av vattnet till den lite, mao var vattentrycket för dåligt för sköljprogrammet, kolla upp det.

• fucktard

Har faktiskt inte kollat om det är skräp i saltbehållaren, ska titta så fort jag hinner (ska springa till jobbet om 5 minuter). Dock har jag som sagt följt rekommendationerna som stod om salt, så tycker inte att det borde vara det.

Ja, gruset ser precis ut som maskindiskmedel, men jag tvivlar på att det är det så jag bytt fram och tillbaka väldigt mycket med min gamla maskin och till slut inte hittade något som grusade sig.

Vattentrycket är dock jämt på fullt, och den piper om det inte är det, så det kan det inte vara.

Har nu fått handdiska en massa, inte roligt det här.

• Brittan

Vilket diskmedel har du? När vi hade ett billigt medel fick vi inte bort det från disken. När vi köpte ett annat medel blev det genast bättre.

• LuMa

Sådär brukar det bli i vår diskmaskin också när saltet är slut.
    Man ska inte behöva ha salt här heller egentligen men tydligen vill den här maskinen (electrolux) ha det ändå.

• fucktard

Jag använder Yes powerdrops. Har tidigare använt... Ja, allt från Euroshopper till Finish, men har som sagt märkt att det här verkar vara bäst.

Börjar misstänka att det kanske är saltet det handlar om då iaf, men känner mig lite osäker på vad jag egentligen ska göra. Om jag häller i salt och det skulle blir sämre går det ju liksom inte att få ut det igen...

• Småtokig

Till den bänkdiskmaskin som vi hade när vi bodde i lägenhet så stod det mycket tydligt att skulle man använda tabletter så skulle man bara ha halva tabletter då det annars blev för mycket diskmedel.

Nu går ju inte powerdrops att dela men Finish tabletterna går att dela om man delar dem mot en kant såa tt det blir 2 halvor

fucktard skrev 2010-09-14 12:01:17 följande:
    Jag använder Yes powerdrops. Har tidigare använt... Ja, allt från Euroshopper till Finish, men har som sagt märkt att det här verkar vara bäst.

Börjar misstänka att det kanske är saltet det handlar om då iaf, men känner mig lite osäker på vad jag egentligen ska göra. Om jag häller i salt och det skulle blir sämre går det ju liksom inte att få ut det igen...
    ♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Gizmo007

Det finns speciellt rengöringsmedel att köpa för diskmaskiner.(Finish Maskinrengöring, YES Powerclean)
    Köp sådant och sedan diska med det på högsta(temperatur) och längsta programmet på maskinen.

Det bildas avlagringar i rören på maskinen, som inte syns utifrån som gör att vattnet inte får fullt sköljtryck att spola bort smuts.

Ett problem är att när man diskar med allt för låg temp så löses inte allt fett upp utan spolas runt i systemet och fastnar i rören. Likt åderförkalkning..

• fucktard
    Småtokig skrev 2010-09-14 12:47:05 följande:
    Till den bänkdiskmaskin som vi hade när vi bodde i lägenhet så stod det mycket tydligt att skulle man använda tabletter så skulle man bara ha halva tabletter då det annars blev för mycket diskmedel.

Nu går ju inte powerdrops att dela men Finish tabletterna går att dela om man delar dem mot en kant såa tt det blir 2 halvor
    Hmm, jag kanske skulle prova att dela en då. Är väl bara vanligt yes i det gröna flytande, så det kanske funkar? Det vore ju helt klart det bästa, funkar det får jag väl köpa såna som är bättre att dela. Verkar ju helt klart vara det enklaste alternativet, annars får jag prova med rengöring och salt!
Svar på tråden Logik bänkdiskmaskin