• Anonym

Ingen mens med p-piller, farligt?

Jag äter p-piller 21-karta. Alltså gör jag en veckas tablettuppehåll och får då mensblödningen. De tre-fyra senaste månaderna har det varit vid väldigt olämpliga tillfällen veckorna jag skulle haft mensen (gynundersökning, resor mm), så jag har börjar på ny karta direkt, istället för uppehåll. Alltså har jag inte fått någon mens då, förutom en gång, då jag fick en mindre blödning nästan en vecka senare.

Jag har inte haft mens på flera månader, jag har pratat med min gynekolog om att jag börjar på nya kartor direkt, och hon säger att det är ok att göra så, helt lugnt...

Men min kompis säger att det kan vara "farligt" att mixtra med kroppen på det sättet, och att man måste göra tablettuppehållet. Och att min gynekolog säkert "hörde fel" eller "missuppfattade" när jag frågade om det var ok.

Jag vet flera som har spiral, p-stav och p-spruta som inte har mens. Varför skulle det då vara "farligt" att inte få mensen när man äter p-piller?
    Vad jag har förstått så är det inte ens någon riktig mensblödning, utan man gör uppehållet (alt. tar sockerpiller) för att lättare upptäcka om man blivit gravid fast man äter p-pillren (=utebliven mens). Det är vad jag hört.

Men nu har min kompis fått mig orolig trots allt... Jag och min pojkvän planerar att skaffa barn inom något år, och jag vill inte att det ska bli knas med kroppen..
    Och enligt min kompis kan det bli det om man gör som jag gör. Det kan ta åratal innan kroppen kommer i gång när man slutar med p-pillren, om ens någonsin.

De gånger jag blivit gravid tidigare, har jag blivit det på första och andra försöket efter att slutat med p-pillren.

• Svar på tråden Ingen mens med p-piller, farligt?
  • pcotjej

Det är inte ok att hoppa över tablettuppehållet!!!!! Som kvinna så måste vi blöda ur oss minst var 3:e månad om inte så finns det hjälp med medicin då det är JÄTTEVIKTIGT!!
    Vill inte skrämma dig men blödningarna håller livmodern fräsch och ren och minskar risken för ex cancer......

Man får dock börja med en ny karta direkt om man ska iväg tex på semester och det är olämpligt men du får inte äta upp hela den kartan då, tror att du får skjuta på mensen endast ca 7 dagar då du endast tar de första pillrena sedan får du kansek restrerande på kartan och börja på en ny efter mensen som kommer sedan.

Sockerpillrena på kartan är bara till i antal för att hjälpa dig att hålla ordning på dagarna och när du ska börja på en ny karta. Sockerpillrena behöver man ju inte äta upp, jag brukade kasta dem men ploppa ur en varje dag så man visste vart man var någonstans.

Lycka till och var snäll mot din kropp.......kram

• pcotjej

förlåt KASTA ska det stå inte kansek......

• martinii

Har också hört att det kan vara farligt, att man kan få cancer och liknande.
    Det finns något speciellt p-piller som man kan ta non-stop har jag för mig, men inte de vanliga, är nog ingen bra idee.

• Danbala

pcotjej:
    "Som kvinna så måste vi blöda ur oss minst var 3:e månad"

Har du någon källa? Låter intressant!

• pcotjej

Danbala: Ja min källa är min gynekolog, samtalet vi hade då jag haft oregelbunden mens typ när det var som värst bara 1-2 ggr/år fick tabletter då.

• angel 2003

Det där låter verkligen konstigt! Jag vet också många som har p-stav, p-spruta mm, och de blöder inget alls. Det måste ju i så fall vara minst lika farligt.

Min bm har sagt att man inte alls måste ha tablettuppehåll, att det går bra att hoppa över mensen.

• Anonym

Det där har jag också undrat över... jag har p-spruta och då har man INGEN blödning. Kanske någon gång per år. Så att man måste blöda kan väl inte stämma?? Då hade nog inte min gynekolog rekomenderat p-spruta?!

• angel 2003

Nej det kan inte stämma. För då hade det varit "farligt" med både p-spruta, spiral och p-stav.

• Legewiel

Som vanligt råder det olika uppfattningar...men de flesta läkare och gynekologer är ändå överens att den mens som kommer mellan två kartor p-piller är ganska onödig. Orsaken är nämligen att att det är inte en "naturlig" mens, utan en "framkallad" mens. När man äter p-piller hålls slemhinnan i livmodern ganska tunn ändå, så behovet att "rensa ur" är inte lika stort.

Ändå så rekommenderas att man gör uppehåll åtminstone var tredje månad (men det är inget måste), eftersom slemhinnan ändå blir så pass tjock att det kan förekomma småblödningar. Med andra ord - om du inte gör något uppehåll alls är det troligt att du småblöder lite ändå. Sen är det ju också bra för att man ser att man inte är gravid. MEN; det är inte farligt att äta två tre kartor på rad, det skadar inte kroppen och det finns ingen risk för cancer heller!

• Anonym

Legewiel: Man blir så förvirrad när alla har olika åsikter och uppfattningar och har fått höra olika saker. Fast det låter mest logiskt att det skulle vara som du säger!
    Det förklarar ju också att jag ändå fick en blödning förra månaden, fast jag åt p-pillren.

Svar på tråden Ingen mens med p-piller, farligt?