• Happiness10

Köpa barnvagn på blocket?

Hej
    Hade en Teutonia som jag sålde eftersom min lilla dotter var för liten för sitt delen så jag sålde den och köpte en Bugaboo Bee +.
    Tycker nu att den är lite öppen och kall. Funderar att köpa en ny vagn men är inte hundra om jag ska köpa från butik eller blocket.
    Vad ska man tänka på ? Orkar inte göra ett felköp igen...
    För övrigt så ångrar jag att jag sålde min teutonia för den var ju så fin ändå...

• Svar på tråden Köpa barnvagn på blocket?
  • Alexis mamma

Det fins listor på nätet för vad man ska tänka på vid köp av beg barnvagn...har köpt en del på blocket (är lite barnvagnstokig haha) så jag kan ju ge dig några tips iaf. Om möjligt - åk och kolla på vagnen innan köp om den är såpass nära att det går. Ska den skickas - se till att de packar väl och kolla noga att skicket stämmer med det som beskrevs. Gör det inte det och du blir missnöjd så gäller distansköpslagen eller vad den heter tror jag.

Om din dotter är liten så kan du ju försöka hitta en ganska ombonad vagn, med ordentligt liggläge. Antar att du vill ha en som är vänd mot dig men annars kan jag rekommendera emmaljunga scooter.

Iaf om du kollar på beg vagn:

Kolla bromsarna noga så att de fungerar.

Är det ställbart handtag, kolla så att det är helt och kolla även upp årsmodellen på vagnen om du har möjlighet ifall det varit problem med handtagen på just det märket ett visst år.

Kolla hjulen, är det inte lufthjul kan gummit ha torkat och ha sprickor - då håller de inte så länge.

Kolla så att det är mögel någonstans (isf, köp den inte)

Kolla att alla smådetaljer är hela/fungerar.

Kommer inte på mer just nu...men jag har köpt från blocket ett par ggr och alltid varit nöjd.

Lycka till!

• Happiness10

tack
    =)
    ska kolla vidare på blocket...är nog ändå lite rädd att köpa eftersom många har sagt till mig att jag inte får ngn garanti då  jag köper på blocket...så det kan bli dyrare i längden...
    vet ej...

• Alexis mamma

du kan ju ha tur och hitta en hyfsat ny som har garanti kvar..

vad är du intresserad av för vagn?

• Happiness10

har varit runt och kollat efter ny vagn och det är så att jag behöver en rejäl vagn till vinter ,,,
    men den ska gärna svängbara hjul fram....
    har kollat på emmaljunga nitro  men tycker att den är lite klumpig...tittar även tillbaka på Teutonia fun o cosmo...
    har svårt att bestämma mig...

• Zelmilainen
    Alexis mamma skrev 2010-09-21 20:07:53 följande:
    du kan ju ha tur och hitta en hyfsat ny som har garanti kvar..

vad är du intresserad av för vagn?
    vagnen följer i princip aldrig med vid ägarbyte oavsett om de är i princip ny och har garantitid kvar. garantin gäller inte då man säljer vagnarna vidare...
    det bidde inget av det...
  • Zelmilainen

om du ska ha en med ok stötdämpning ska du INTE ha teutonia med rörliga hjul fram. vet en hel del som bytt bort de vagnarna och skaffat sig en nitro istället. hur gammal e din dotter?

• MissR

Tänk på att även om du köper en vagn där det finns garanti kvar så gäller garantin bara den första ägaren

• Happiness10

jaha...ok...
    min dotter är nu 8 1/2 månad gammal...
    Så det är inte att rekommendera att köpa second hand barnvagn? :S
    då kanske man kan råka ut för en vagn som går sönder efter ett tag o då står man där utan garanti.....

• Zelmilainen

jodå, det kan du göra, men du får inget på garantin för det. det jag tänkte mer vad på om hon kunde sitta framåtvänd eller inte. det finns en vagn som heter 4me by sba (finns en sep tråd om den), den ska va liten som en sulky, men har vändbar sits om jag fattat rätt...

• Happiness10

Tack för info. jag kollade på den men jag tycker inte om att 3-hjul barnvagnar. Eftersom jag brukar hänga min skötväska så är det lättare för den att välta...
    Vet ngn vad det kan kosta att rep. en vagn om man inte har garanti?

• Zelmilainen

den är 4hjulig. jag hittar inte rätt bild på nätet, men om du kollar länken till bloggen så ser du att den har 4 hjul. tänk oxå på att många vagnar gäller inte garantin för om man får problem med vagnen och de kan härröra det hela till att man hängt skötväskan på handtaget.

• Purlan

Kan rekommendera Nitron och tror säkert att du kan hitta en jättebra på nätet. Vad som är negativt med Nitron är att selbanden börjar väldigt högt upp och typ stryker längs öronen på barnen (fortfarande på min son som är 17 månader). Det är lätt avhjälpt med hjälp av en extra dyna som tvingar ner banden till en bättre nivå. Emmaljunga har egna, jag har köpt från Acta Graco som är billigare. Annars är den väldigt ombonad och inte alls klumpig. 

Jag har just själv köpt en extra sovvagn till dagis för 300 kr. Den är från 2002 och är inget man vill köra runt med, men den är i jättefint skick för att vara så gammal och använd till två barn innan. Vad jag vill ha sagt är att om du ska köpa en nästan ny vagn på blocket så lär du kunna få en kanonfin! 

• Zelmilainen

min favorit är med nitro

• Goffer

Jag köpte en begagnad Emmaljunga tvillingvagn 2008 års modell på blocket innan sommaren. Nu har chassit gått sönder och det gick inte att reparera så nu har jag fått ett helt nytt chassi på garantin.
    Så det går faktiskt att få garantireparationer om det är ett fel som tillverkaren känner till.

• Zelmilainen
    Goffer skrev 2010-09-23 06:48:02 följande:
    Jag köpte en begagnad Emmaljunga tvillingvagn 2008 års modell på blocket innan sommaren. Nu har chassit gått sönder och det gick inte att reparera så nu har jag fått ett helt nytt chassi på garantin.
    Så det går faktiskt att få garantireparationer om det är ett fel som tillverkaren känner till.
    oftast inte på själva garantin utan för att felet antagligen är ett sådant att de står för det. sen om man har samma problem 3 ggr med vagnen har man rätt att få det utbytt (dock beroende på hur gammal vagnen är). sen skrev vi innan att garantin OFTAST inte följer med. det gäller olika butiker och olika märken, men det är ytterst sällan. skulle säga att du haft en himlans tur. vilket naturligtvis är jättebra, men knappast nåt att räkna med. 
Svar på tråden Köpa barnvagn på blocket?