• Franka

Menskopp och kopparspiral samtidigt - funkar det?

Bekymrar mig redan för vad jag ska ha för skydd efter förlossningen. Vill inte ha något med hormoner, så kopparspiral verka var det enda alternativet, om jag inte vill hålla på med kondom/pessar vill säga.

Men hur fungerar det att använda menskopp samtidigt som spiral? För att få ut menskoppen måste jag ibland krysta lite, kan spiralen åka ut då? Det bildas ju som ett vacum med menskoppen, hur stor risk är det att spiralen följer med ut då, och gör det ont? Vad gör man om man står med en spiral i handen, kan man sätta in den själv igen?

• Svar på tråden Menskopp och kopparspiral samtidigt - funkar det?
  • Tigerhonan

Jag tror inte spiralen ska lossna. Dom sätter ju fast det ganska bra, dom typ "bränner" fast den så det ska inte kunna lossna av det lilla.

• Lena

spiralen sitter i livmodern och menskoppen i slidan. Tycker de borde kunna kombineras

• vitvåonågratill

Dom kan du använda ihop ja. Tror det är väääldigt ovanligt att krysta ut en spiral nämligen....om det ens går. Men annars kan du istället för att krysta ut menskoppen, sticka in fingret på ena sidan, trycka ihop den lätt så att vaccumet släpper och sedan dra ut den. Funkar för mig!

• Franka
    vitvåonågratill skrev 2010-09-09 13:38:38 följande:
    Dom kan du använda ihop ja. Tror det är väääldigt ovanligt att krysta ut en spiral nämligen....om det ens går. Men annars kan du istället för att krysta ut menskoppen, sticka in fingret på ena sidan, trycka ihop den lätt så att vaccumet släpper och sedan dra ut den. Funkar för mig!
    Jo, så gör jag men då måste den komma ner en bit först och därför måste jag börja med att krysta
  • vitvåonågratill
    Franka skrev 2010-09-09 14:03:35 följande:
    Jo, så gör jag men då måste den komma ner en bit först och därför måste jag börja med att krysta
    Okej, men som sagt, spiralen lär sitta där den sitter ändå
  • SCSI

Jag hade spiral - med långa trådar eftersom jag inte gillar risken att sambon sticker sig, som det lätt blir om man kapar dem - och kopp. Aldrig några problem. Trådarna lägger sig snällt runt tappen och däruppe är aldrig koppen och bråkar... och det vakuum som blir är inte så starkt att det suger ut spiralen.

• Madick

Jag har kopparspiral och menskopp sedan flera år, inga problem öht.

• Mecilia

Asså förlåt en frågande kvinna här...

Vad är en menskopp?? :O Har jag missat något totalt?? haha
    Hur används den och hur fungerar det??

• Denebola

Ja, det går bra med menskopp + spiral. Det enda problemet jag har haft är att jag en gång av misstag  fick tag i trådarna så att de hamnade mellan fingret och kanten på koppen (den satt snett då), och hade jag inte flyttat fingret utan börjat dra så hade jag nog kunnat rubba spiralen. Men annars har det inte varit några problem.

Mecilia skrev 2010-09-10 13:37:42 följande:
    Asså förlåt en frågande kvinna här...

Vad är en menskopp?? :O Har jag missat något totalt?? haha
    Hur används den och hur fungerar det??
    Ett återanvändningsbart mensskydd som är skonsammare mot underlivet, miljön och plånboken. En kopp i slilikon som samlar upp blodet, man tar ut den och tömmer, rengör och stoppar in igen. Läs mer här t.ex.
    menskoppen.se/
  • nikole90

Hejsan!

Jag behöver er hjälp!

Jag är 20 år aldrig varit gravid och ska sätta in en kopparspiral på måndag. Jag blöder ganska mycket under min mens och behöver ibland byta tampong var 3e var annan timma, använder ob super plus. Jag har länge tittat på menskoppen fleurcup. Men vet inte vilken storlek jag ska ta small eller large. Min barnmorska sa att jag antagligen kommer blöda ännu mer nu med spiralen så ni som har kopparspiral vilken storlek skulle ni rekomendera till mig?

Mvh Nikole

• Denebola
    nikole90 skrev 2010-09-14 23:29:32 följande:
    Hejsan!

Jag behöver er hjälp!

Jag är 20 år aldrig varit gravid och ska sätta in en kopparspiral på måndag. Jag blöder ganska mycket under min mens och behöver ibland byta tampong var 3e var annan timma, använder ob super plus. Jag har länge tittat på menskoppen fleurcup. Men vet inte vilken storlek jag ska ta small eller large. Min barnmorska sa att jag antagligen kommer blöda ännu mer nu med spiralen så ni som har kopparspiral vilken storlek skulle ni rekomendera till mig?

Mvh Nikole
    Kolla storleksguiden på menskopp.se och se om du blir lite klokare. Du kan även maila dem och fråga, de brukar ge bra svar. Annars får du återkomma här och fråga =)
  • nikole90

Tack så mycket för hjälpen var inne och kika. Nu har jag en annan fråga hihi. Ni som har menskoppen vilken gillar ni mest mooncup, lunette eller lady cup? Har någon simmat med son menskopp och hur funkar det?

• Denebola
    nikole90 skrev 2010-09-15 08:47:39 följande:
    Tack så mycket för hjälpen var inne och kika. Nu har jag en annan fråga hihi. Ni som har menskoppen vilken gillar ni mest mooncup, lunette eller lady cup? Har någon simmat med son menskopp och hur funkar det?
    Nu har jag bara testat min Mooncup, men jag är jättenöjd med den. Tror förresten att den ska vara lite extra bra när man har spiral eftersom den är något kortare. Jag har inte testat att simma med den men jag tror det skulle funka. Det handlar nog om att få till vakuumet så att inget vatten kan rinna in i koppen.
  • Madick

Jag har en Lunette nu (hade Diva första 3 åren) och den är super! Badar och gör allt jag brukar med den i. Jag har som sagt även spiral och det är en dag jag blöder mycket och måste tömma varannan timme när det är som värst, övriga dagar är det var 8e timma eller bara morgon och kväll som behövs.

• SCSI

Jag har en diva men tänker nog byta till mooncup när jag inte är gravid längre. Den känns lite mjukare, divan är lite svår att få på plats så att den inte känns. Jag badar med kopp utan problem. Och jag blöder väldigt lite utan spiral, så att det blev rikligare blödningar var som inget jag såg som nåt större problem, tömmer koppen 2-3ggr/dag.

Det jobbigaste med att sätta in spiralen var hur ONT mensen gjorde de första månaderna efter insättningen, innan spiralen liksom makat sig tillrätta. Efter 3 månader eller nåt hade jag inte mer mensvärk än innan, men jäklar var nära jag var att slita ut eländet där i början...

• whatever1

Jag läste innan jag testade en menskopp att någon hade oturen med att spiralen åkte ut. 

Jag testade menskoppen och var plötsligt gravid någon månad efter. Nu tänker ni att den åkt ut p.g.a. menskoppen precis som jag tänkte

Nej, den hade åkt in och låg i en hörna. Fram tills dess så låg den i läge och jag kunde känna trådarna. Det kan vara ett sammanträffande och istället vara min sambo som fått den ur läge eller nått.

Svar på tråden Menskopp och kopparspiral samtidigt - funkar det?