• Erien

Barn och gravidmagar

Jag vet inte riktigt vad definitionen på ofrivillig barnlös är, men jag tror att jag skulle få räknas dit.

Jag och min sambo har försökt att få barn i ett år. Redan på andra försöket blev jag gravid.
    Dock slutade det i missfall i vecka 9. Jag var helt förkrossad, våra vänner blev gravida hit och dit och jag fick vara delaktig, sen togs det ifrån mig.

Tre månader senare blev jag gravid igen. Underbart! Två till vänner med BF samma månad. Så kul, jag var kanske inte ensam ändå. Men redan i v. 10 började jag blöda, och det höll i sig. Jag fick även mycket sammandragningar och hade väldigt ont. I vecka 18 blev sammandragningarna så täta att vi fick åka in till sjukhuset. Där låg jag en dag tills läkaren sa att jag hade öppnat mig. Förlossningen gick snabbt. Det som kom ut var ju vår son, en underbar liten människa. Vi fick hålla honom i famnen. Det går inte att beskriva hur det känns att förlora ett barn.

Nu har mensen precis kommit för tredje försöket och jag känner mig så tom och urhålkad. Varför fungerar det inte, varför får jag inte bli gravid när det inte finns något i välrden som jag vill mer? Det finns ingen glädje kvar. Jag bara gråter och stirrar in i väggen, det är så svårt. Hur är det meningen att man ska kunna fortsätta, hur ska man orka, hur gör man?

Över allt ser jag barn, folk med barnvagnar och gravida magar. Var jag än tittar, de är överallt. Utom hos mig. Vår barnvagn kommer i och för sig nog att levereras snart, vi har inte orkat avbeställa den.

Jag känner mig så utanför, och jag är rädd att mina barn (om jag nu lyckas få några) också kommer att hamna utanför för att de kommer att bli så mycket yngre än mina vänner barn. Jag orkar inte prata med mina vänner, jag vill inte se deras magar och jag vill inte veta av deras graviditeter. Jag vill inte vara i närheten av folk som har barn för det ända de tycks kunna prata om är sina barn. Jag kan knappt gå ut. Det känns som om världen är ute efter mig. Att knäcka mig ännu mer. Det finns inte en tanke mitt huvud som inte kretsar kring att skaffa barn.

Är det någon som känner lika dant? Som vill isolera sig från världen i väntan på det där plusset, och att sedan bara kunna basonera ut den enorma lättnad som det skulle innebära. Är det någon som vet hur man gör? Hur ser man solen igen? Hur reser man sig upp och börjar på nytt? Hur ska man kunna njuta av sex?

• Svar på tråden Barn och gravidmagar
  • Nuttis79

Känner igen det där man mår dåligt av att se andras lycka :(. Inte kul men man kan bara hoppas på det bästa att man själv står där en dag med barn...jag är 31 år blir 32 i feb å jag börjar undra varför jag inte satt igång med detta tidigare...har varit singel, hade en kille som jag inte kunde se som pappa men åren bara gick å nu känner man sig plötsligt gammal å känner att man har bråttom....

• MollysMamma
    Erien:

Känner allt som du känner, förutom dina tunga förluster. Jag är så ledsen. Dessa magar och graviditeter bland nära och kära, deras lycka är mitt helvete. Fick mitt första plus i april efter ett Ivf försök, fick MF efter 3 veckor.
    Hur orkar man? Vågar man igen? Vi försökte i nästan 2 år innan vi bad om hjälp och utredning. Problemet fanns hos mig...Har nu opererat bort min ena äggledare som var kroniskt inflammerad.
    Hur finner man styrkan att fortsätta mot sina drömmars mål?

Jag önskar dig/er all lycka. Man undrar varför?
  • Anna Lisa

Har du gjort en MF-utredning?
    Gud vad jobbigt att förlora ett barn så långt in i graviditeten!
    Snart är det er tur!

Jag har en 4-årig grabb (kom till på naturlig väg) och vi har försökt få ett till barn i snart 3 år (jag har endometrios), och jag känner också att det är jobbigt med gravidmagar och nyfödda bebisar. Dessutom så frågas det ju, "ska ni inte skaffa fler barn"? Att "bara" ha ett barn ses som lite konstigt.
    Vi kör med IVF. Jag har gjort 2 ET & 1 FET och väntar på en ny FET.

• WeWant

Du är inte ensam ! Du satte verkligen ord på allt jag känner. Deras lycka är mitt helvete ! Så sant så sant. Har försökt i två år nu, har oxå fått två missfall, ett i vecka 13 och i vecka 6.

Idag ska jag ringa och kolla om man få tid för utredning, men är så nervös för vad man ska säga. Har ni gjort någon utredning?

• uggleunge

Vi har försökt i 1,5 år, utan resultat... Har aldrig varit gravid tidigare, så vet inte ens om jag kan bli det.... Misstänkte PCO och gick till gyn, fick höra att jag har en tendens till pärlband på äggstockarna, men testerna visade bra värden, så fick gå hem med beskedet att försöka lite till, sen ringa till våren igen om det inte tar sig. Kollegor och vänner som kalvar på löpande band, men inget här inte!

• Erien

Tack för allt ert stöd!

Samtidigt som det är skönt att höra att jag inte är ensam, är det tråkigt att höra om era jobbiga historier. Jag förstår inte varför det ska vara så lätt för vissa och så svårt för andra. Varför ska det vara så orättvist?

Jag har precis haft mitt tredje missfall, i vecka 6.

Jag önskar så att det vänder och går bra för oss alla snart.

• MollysMamma

Vi tog steget och vågade oss på försök nr. Ruvar just nu och det är med blandade känslor. Spänning, oro, glädje, nervositet... Allt vi kan göra är att HOPPAS Hjärta

Stor Kram till er där ute {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Barn och gravidmagar