• Anonym (Nervös!!!!!!!!!!)

Ska på möte med banken ang ansökan bolån. Behöver all hjälp och alla tips jag kan få!!!!!!!!!!!!!!

Hej!
    Jag är sååååå nervös!
    Jag har aldrig tagit ett lån i hela mitt liv (förutom csn-lån) och har ingen aning om hur man gör! Jag vill få ett bolån på ca 600 000 på ett hus jag/vi hittat privat, men det är bara jag som ska stå för lånet så att säga. Dock har båda inkomster.
    Jag har fast anställning på ca 23 000 brutto i månaden. Ett barn. Inga andra lån förutom csn som jag betalar 1500kr/månaden till.
    Kontantinsatsen ska jag få hjälp med på annat håll. Har en liten buffert på ett mindre 5-siffrigt belopp som jag önskat var lite högre iofs eftersom man behöver buffert när man har hus, men vi har erbjudandet NU på ett enligt oss perfekt hus.

Ska som sagt ha ett möte med bankman väldigt snart och behöver ALL hjälp jag kan få för att vara så insatt som möjligt!
    Vill verkligen ha igenom detta lån! Tror ni det kan gå?

Tacksam för all hjälp och alla tips från erfarna låntagare och ev bankmän/jurister!!

/L

• Svar på tråden Ska på möte med banken ang ansökan bolån. Behöver all hjälp och alla tips jag kan få!!!!!!!!!!!!!!
  • Anonym

Har du gjort upp en budget som håller som du kan visa?
    Inkomster/utgifter?

Varför ska du stå ensam på lånet om båda har inkomster?

600.000:- är ju inte jättemycket ändå.

• BTD

Det kommer inte vara några problem. Du kan u använda din buffert på minst 100000 som en ytterligare del av insattsen, om de inte godkänner 600K i lån.

• Kjell2

Ta fram en redovisning hur hur ekonomi ser ut nu. Utgå från den och gör en budget hur det kommer se ut fetr lån och husköp.

Gör en känslighetsanalys vad som händer om någon blir sjuk/arbetslös/skild/gravid.

Anonym skrev 2010-09-09 15:34:13 följande:
    Har du gjort upp en budget som håller som du kan visa?
    Inkomster/utgifter?

Varför ska du stå ensam på lånet om båda har inkomster?

600.000:- är ju inte jättemycket ändå.
    Ja, jag har gjort upp en budget.

Sambon har tyvärr anmärkning så han kan inte stå med

Tack för ditt svar! 
    BTD skrev 2010-09-09 15:34:48 följande:
    Det kommer inte vara några problem. Du kan u använda din buffert på minst 100000 som en ytterligare del av insattsen, om de inte godkänner 600K i lån.
    Jag har en buffert på ett 5-siffrigt belopp, INTE 6-siffrigt, men tack ändå!
  • Anonym
    Anonym (Nervös!!!!!!!!!!) skrev 2010-09-09 15:39:00 följande:
    Ja, jag har gjort upp en budget.

Sambon har tyvärr anmärkning så han kan inte stå med

Tack för ditt svar! 
    Sambon kan visst stå med... jag har anmärkning och står på vårat bolån, beror på om skulden är betald eller inte. En del banker går dessutom inte med på att bara en person står på bolånet om båda ska bo i huset, då kommer han att räknas in i din budget.

Tycker du ska fråga banktjänstemannen/kvinnan hur ni ska göra, om han är skuldfri och har en fast inkomst så ökar ju chanserna för att ni får lånet eller hur??
    Kjell2 skrev 2010-09-09 15:36:34 följande:
    Ta fram en redovisning hur hur ekonomi ser ut nu. Utgå från den och gör en budget hur det kommer se ut fetr lån och husköp.

Gör en känslighetsanalys vad som händer om någon blir sjuk/arbetslös/skild/gravid.
    Tack för ditt svar!!
    Ja, jag ska skriva in redovisningen på datorn så det ser prydligare ut med.

Jag hoppas så mycket på detta!
    Anonym skrev 2010-09-09 15:41:15 följande:
    Sambon kan visst stå med... jag har anmärkning och står på vårat bolån, beror på om skulden är betald eller inte. En del banker går dessutom inte med på att bara en person står på bolånet om båda ska bo i huset, då kommer han att räknas in i din budget.

Tycker du ska fråga banktjänstemannen/kvinnan hur ni ska göra, om han är skuldfri och har en fast inkomst så ökar ju chanserna för att ni får lånet eller hur??
    Jo, det hade varit toppen, men hans skulder är heller inte riktigt avbetalda ännu...

Ska jag ens nämna honom i sammanhanget då? Eller ska jag förklara precis som det är? 
  • Kjell2

Se till att budgeten stämmer med utfallet idag. Om ni köper mat för t ex 5000 kr/må nu kommer ni med största sannolikhet göra det i framtiden också. Tänk till en extra gång på kostnader som bil, bensin, busskort.och ur de kommer förändras.

Berätta hur det är med din sambo och fråga hur ni ska göra.

• Anonym

När vi pratade lånelöfte sist hade jag med mig senaste årsbesked samt deklaration för att kunnna gå igenom våra tillgångar (hade inte orkar räkna igenom vad vi hade totalt ) och det verkade uppskattas. Även viss fakta om huset ni tittar på. Vår bankman kollade själv upp vårt tilltänkta hus på hemnet men eftersom ert inte är ute på marknaden så får ni väl tillhandahålla informationen själva.

Kolla med sambon så att ni kan skriva samboavtal så att huset förblir ditt vid en ev. separation. Är väl inte osannolikt att banken vill att ni ska göra det.

VILL ni köpa huset tillsammans? Är det verkligen uteslutet att din sambo får lån för en betalningsanmärkning? Han kanske har en superbra förklaring...

Kjell2 skrev 2010-09-09 15:46:14 följande:
    Se till att budgeten stämmer med utfallet idag. Om ni köper mat för t ex 5000 kr/må nu kommer ni med största sannolikhet göra det i framtiden också. Tänk till en extra gång på kostnader som bil, bensin, busskort.och ur de kommer förändras.

Berätta hur det är med din sambo och fråga hur ni ska göra.
    Tack, tack! Ja det är alltid bäst att vara ärlig.
    Anonym skrev 2010-09-09 15:49:55 följande:

När vi pratade lånelöfte sist hade jag med mig senaste årsbesked samt deklaration för att kunnna gå igenom våra tillgångar (hade inte orkar räkna igenom vad vi hade totalt ) och det verkade uppskattas. Även viss fakta om huset ni tittar på. Vår bankman kollade själv upp vårt tilltänkta hus på hemnet men eftersom ert inte är ute på marknaden så får ni väl tillhandahålla informationen själva.

Kolla med sambon så att ni kan skriva samboavtal så att huset förblir ditt vid en ev. separation. Är väl inte osannolikt att banken vill att ni ska göra det.

VILL ni köpa huset tillsammans? Är det verkligen uteslutet att din sambo får lån för en betalningsanmärkning? Han kanske har en superbra förklaring...

Deklarationen? Är det bra att ta med den alltså? Då gör jag det! Har redan plockat fram anställningsavtalet och en löneutbetalningsavi eller vad det heter, där man kan se min nuvarande bruttolön samt avbetalningsplanen på CSN-lånet och budgeten som dock först ska skrivas in på datorn.
    Sen har jag lite uppgifter på huset (taxeringsvärde) som jag ska ta med mig.
  • Anonym
    Anonym (Nervös!!!!!!!!!!) skrev 2010-09-09 15:57:41 följande:
    Deklarationen? Är det bra att ta med den alltså? Då gör jag det! Har redan plockat fram anställningsavtalet och en löneutbetalningsavi eller vad det heter, där man kan se min nuvarande bruttolön samt avbetalningsplanen på CSN-lånet och budgeten som dock först ska skrivas in på datorn.
    Sen har jag lite uppgifter på huset (taxeringsvärde) som jag ska ta med mig.
    Som sagt var det för att jag var lat som jag tog med deklarationen - i specen till deklarationen står ju alla svenska bankmedel och värdepapper listade. Var inte alls lika förberedd som du verkar vara. Men man kan ju ha papper med sig mest för att ha till hands om de frågar efter något.

Banken gör en kreditupplysning på dig på plats och ser då vad du tjänat de senaste åren. Har du precis pluggat klart och gått upp drastiskt i inkomst jämfört med vad som syns där så är det bara att berätta det. Har du t.ex. ett bensinkort med kredit så framgår det som en skuld men som sagt, bara berätta vad det är.

Bankerna är serviceinriktade. Glöm inte att de tjänar massor på att låna ut pengar till dig. Var inte rädd.
  • Anonym

om  du ska stå för lånet själv. se till att du också äger huset själv samt skriver ett papper om detta att det ska undantas från sambolagen...  annars kan det om ni går isär bli så att ha ska halva huset men du får ta hela lånet

Svar på tråden Ska på möte med banken ang ansökan bolån. Behöver all hjälp och alla tips jag kan få!!!!!!!!!!!!!!