• Naoto

Hjälp med eb fysik-uppgift.

Hej!
    Jag behöver lite hjälp med en fysikuppgift jag har. Frågade min lärare men fattade inte hans förklaring, även fast jag frågade honom igen.
    Här är uppgiften:

" För att spara tid ökar en bilist medelhastigheten från 80 km/h till 90 km/h. Hur mycket tid sparar bilisten på detta tveksamma påhitt för varje mil han kör?"

Uppskattar verkligen ett svar, gärna att ni beskriver hur jag löser uppgiften.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-09 16:10
    Det ska stå "en" i rubriken:P

• Svar på tråden Hjälp med eb fysik-uppgift.
  • Kjell2

Räkna ut hur lång tid det tar att köra en mil i 80 km/h
    Räkna ut hur lång tid det tar att köra en mil i 90 km/h
    Jämför

• Mornie Alantie

Hur lång tid tar det att köra en mil i 80 km/h? Hur lång tid tar en mil i 90 km/h? Hur mycket kortare tid tar det i 90 km/h jämfört med 80 km/h?

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Naoto
    Kjell2 skrev 2010-09-09 16:11:59 följande:
    Räkna ut hur lång tid det tar att köra en mil i 80 km/h
    Räkna ut hur lång tid det tar att köra en mil i 90 km/h
    Jämför
    Det är just det som är problemet. Jag vet inte hur man räknar ut det ( matte är inte min starka sida precis)
  • Mornie Alantie

Hur långt hinner du på en timme om du åker 90 km/h? Kan du från det komma på hur lång tid det tar att åka en mil?

• Naoto
    Mornie Alantie skrev 2010-09-09 16:44:45 följande:
    Hur långt hinner du på en timme om du åker 90 km/h? Kan du från det komma på hur lång tid det tar att åka en mil?
    Hur räknar man ut det? Alltså hur långt man hinner på en timme i den farten? Vet inte hur man räknar ut det, min lärare förklarade bara en gång på ett sätt som jag inte fattade. Jag försökte att be honom förklara igen, men han upprepade samma sak han sa.
  • arkeologitjejen

Räkna först ut hur lång tid det tar att köra en mil i de båda hastigheterna. En mil är tio kilometer. Kör du i 80km/h kör du alltså 8 mil på en timme. Kör du i 90km/h kör du alltså 9 mil på en timme. En timme är 60 minuter. Räkna ut hur många minuter det tar att köra en mil i de båda hastigheterna och jämför.

Mer hjälp än så kan du nog inte få här, ingen kommer ju vilja göra dina läxor åt dig, men där har du en ledtråd. Bra att du tar hjälp om du inte förstår, men själva uppgiften är ju för dig att ställa upp det och visa hur DU har tänkt.

Linnea 080310 & BF 100930
  • Naoto
    Ja, att km/h innebär kilometer per timme om det är det du menar. Jag vet ju att det tar en timme att åka 90 km, men om jag förstår rätt så måste jag få reda på hur lång tid det tar att färdas 1 km eller något.
  • Mornie Alantie

Ok, men då vet du ju att det tar en timme att åka 9 mil i 90 km/h. Hur stor andel av 9 mil är 1 mil?

• Naoto
    Mornie Alantie skrev 2010-09-09 16:55:09 följande:
    Ok, men då vet du ju att det tar en timme att åka 9 mil i 90 km/h. Hur stor andel av 9 mil är 1 mil?
    En niondel. 
Svar på tråden Hjälp med eb fysik-uppgift.