• MySweetChocolate

Behöver tips på fyllningar till macarons, redskap och färger. Någon mer intresserad? :-)

Ska prova baka macarons framöver. Men behöver lite tips på vad som behövs... Sprits, tyll, färger att färga både själva macaronsen och fyllningarna med.

Vart hittar jag bra färger?
    Vilken tyll?

Andra tips mottages gärna! Vore skoj och få lite tips av andra macaron-junkies!
    Hur kan man motstå denna söta lilla kaka?

Bra recept på macarons och fyllningar vore också intressant!

• Svar på tråden Behöver tips på fyllningar till macarons, redskap och färger. Någon mer intresserad? :-)
  • Mammut och Papput

Åhh hade tänkt käka dessa på Harrods i London med det blev aldrig av. Är de så goda som man hört? Jag vill verkligen prova göra!

• MySweetChocolate
    Mammut och Papput skrev 2010-09-09 18:52:03 följande:
    Åhh hade tänkt käka dessa på Harrods i London med det blev aldrig av. Är de så goda som man hört? Jag vill verkligen prova göra!
    Ingen aning, det undrar jag också! Ska förska ta mig ork till att baka de någon dag. Verkar ju tyvärr inte vara det lättaste, men jag ska nog fixa det. Hoppas dom är så goda som alla säger, för dom är ju bra söta iallafall! Bara utseendet får en ju och vilja mumsa i sig flera stycken!
  • Jossi

Vad är tyll för nåt i detta sammanhang?

Provade nyss att göra mina första macarons och dom blev sådär. Förstår nu efteråt att jag vispade äggvitan för lite. Men de blev ok ändå. Däremot hade jag i rätt mycket röd karamellfärg i marängsmeten men ändå blev de ljusbruna med bara minsta antydan till rosa. Varför blev det så? Hade florsocker gjort av rörsocker, den är ju inte helt kritvit. Kan det vara därför tro? 

• Aer
    Jossi skrev 2010-12-26 23:22:29 följande:

Provade nyss att göra mina första macarons och dom blev sådär. Förstår nu efteråt att jag vispade äggvitan för lite. Men de blev ok ändå. Däremot hade jag i rätt mycket röd karamellfärg i marängsmeten men ändå blev de ljusbruna med bara minsta antydan till rosa. Varför blev det så? Hade florsocker gjort av rörsocker, den är ju inte helt kritvit. Kan det vara därför tro? 
    Jag kan inte säga varför det blev så men skulle inte tro att det hade med sockret att göra. skulle mer tippa på att nåt hände när det bakades men vet som sagt ej.

Är också jättesugen på att ge mig på det, tyvärr novis på området så ser framemot att få lite tips här
  • Mysanochmimer
    Jossi skrev 2010-12-26 23:22:29 följande:

det krävs sjuka mängder karamellfärg för att färga något rött.
    Rekommenderar att du om du gärna vill ha den röda färgen köper pastafärg istället och ja, om du hade brunt florsocker så är det därför dom var bruna.
  • Jossi
    Mysanochmimer skrev 2010-12-27 15:14:08 följande:
    det krävs sjuka mängder karamellfärg för att färga något rött.
    Rekommenderar att du om du gärna vill ha den röda färgen köper pastafärg istället och ja, om du hade brunt florsocker så är det därför dom var bruna.
    Jo efter lite googlande och bloggläsande har jag insett att karamellfärg (hushållsfärg) inte är det bästa. Nu ville jag inte ha dem röda utan bara härligt karamellrosa, men jag får köpa sån där pastafärg istället. Var gör man det billigast? Hittar bara kakburken.se och jag skulle vilja ha lite snabbare leverans än så.

Har även förstått vad tyll är, haha, helt rookie på området. Men jag har ingen sprits så vad tror ni om att spritsa med smörgåspapper format till en strut? Annars får jag åka o köpa mig en ordentlig sprits. Måste ju ändå köpa vitt florsocker. Så går det när man skickar maken att handla, då får man brunt florsocker.

Vilket recept föredrar ni? Det "vanliga" eller det med italiens maräng (sockerlag)?
  • Mysanochmimer
    Jossi skrev 2010-12-27 15:19:44 följande:
    Jo efter lite googlande och bloggläsande har jag insett att karamellfärg (hushållsfärg) inte är det bästa. Nu ville jag inte ha dem röda utan bara härligt karamellrosa, men jag får köpa sån där pastafärg istället. Var gör man det billigast? Hittar bara kakburken.se och jag skulle vilja ha lite snabbare leverans än så.

Har även förstått vad tyll är, haha, helt rookie på området. Men jag har ingen sprits så vad tror ni om att spritsa med smörgåspapper format till en strut? Annars får jag åka o köpa mig en ordentlig sprits. Måste ju ändå köpa vitt florsocker. Så går det när man skickar maken att handla, då får man brunt florsocker.

Vilket recept föredrar ni? Det "vanliga" eller det med italiens maräng (sockerlag)?

kakburken eller tårtdecor brukar jag handla från.

Finn 10 pack med engångsspritspåsar på vanliga affärer, ligger vid bullformar och dylikt.

Kan inte svara på vilket recept som är bäst för har aldrig fått fingrarna ur och testat :)

• Jossi

Spammar tråden lite.
    Har nu gjort min andra sats macarons och denna gången blev de betydligt bättre. Men istället för att vara för rinniga som förra gången blev de snarare för fasta. De har vilat på plåten i ca 1 timme nu (har inte gräddat än) och de är fortfarande toppiga. Har knackat på plåten men det hjälper inte. Så de blir nog inte snygga den här gången heller. Drömmer 
    Hursomhelst så gjorde jag en fyllning som jag ska ha på sen, en kräm blåbär och vit choklad. Nu hade jag inga blåbär hemma så jag tog blåbärssylt, vilket gjorde att krämen i princip bara smakar vit choklad och sötslisk. Kan jag ha i något, tex citronsaft, för att göra den lite mindre sliskig eller kommer det bli otäckt tror ni?

Gjorde 3 olika färger som ska ha 3 olika fyllningar: Blå med nutellafyllning, rosa med hallonsmörkräm och vita med blåbär/vit choklad. Hihi va roligt detta är!  

• Amfi

Länge sedan någon skrev något i den här tråden, men nu plockar jag upp den :)

Jag har länge sett foton på dessa fina bakverk, men inte förrän nu kommit mig för att testa. Körde med Leilas recept först. Äger ingen mandelkvarn så jag körde mandlarna extra länge i matberedaren, hoppade över siktningen av både mandel och florsocker, vände bara ner allt i äggsmeten.

Första omgången gjorde jag chokladmacarons. Jag äger en silikonmatta från tupperware som man kan grädda kakor på, men äger bara en sådan. Så när första plåten var klar så skulle de kallna, tas loss, silikonmattan diskas och sedan kunde jag klicka ut de sista 25... Så andra plåten hade jag väl inte tålamod att vänta tillräckligt länge innan jag stoppade in de i ugnen. De sprack lite. Men första plåten blev bra!

Andra omgången ville jag göra citronmacarons. Det hade Leila inget recept på, men jag tog rivet skal av en halv citron i mandelsmeten samt gul karamellfärg köpt på ica. Men jag upplevde att den gula färgen har en bismak! Någon mer som testat den? Det var inte att rekommendera. Synd att Ekströms slutat med sin hushållsfärg.
    Fyllningen gjorde jag som Leilas smörkräm och med rivet skal av en halv citron och saft från en halv citron. Förutom att färgämnet smakade lite skumt så blev de goda.

Tredje omgången gjorde jag hallon, i princip enligt Leilas recept. Men vid det här laget hade jag tröttnat på att skålla mandel :) Jag hittade ekologiskt mandelmjöl på Coop i LowCarb-sortimentet. Röd karamellfärg har jag fortfarande kvar en halv flaska av Ekströms, så mina hallonmacarons blev fint rosa. Istället för hallonsylt tog jag naturella hallon. Det är nog sött ändå! Blev otroligt god hallonkräm!!! Helt ljuvlig.

Här ska också inflikas att florsockret tog slut och affären var stängd! Jag gjorde smörkrämen på vanligt strösocker! Det gick jättebra! Vispa på ordentligt med elvisp bara så försvinner kornen efter ett tag. När jag vispat i både gulan och hallonen så märktes inte längre att det var vanligt strösocker i.

Nu började tyvärr barnen klaga på att de inte gillade smörkräm. De gillade hallonsmaken, men inte den feta smörsmaken. Till morotskaka använder man ju philadelphia och florsocker, kanske kunde man ha philadelphia som grund istället för smör? Blåbärsmacarons nästa! Blå färg från ica. Lite blått och lite rött i mandelsmeten, så det gick mer åt lila. Men det ville dra lite åt grått tyvärr, mer rött nästa gång.

Blåbärsfyllningen testade jag att ta 50/50 med smör och philadelphia, och naturella blåbär och florsocker. Men den blev mycket lösare än smörkrämen tidigare. Jag tror att Philadelphia "sväljer" mycket mer florsocker än vad smör gör. Men ännu mer socker är inte vad dessa kakor behöver. Smaken var jättegod, men lite för flytande form. Hur få den tjockare utan att ha i mer florsocker? Jag vet inte. Kanske tjocknar den över natten, vi får se imorgon. Blåbärsmacaronerna är alltså inte hopsatta ännu, jag avvaktar lite.

Dessa blåbärsmacaroner och även hallonmacaronerna blev väldigt gryniga och ojämna på ytan. Funderar över om det var mandelmjölet som gjorde det så? Konstigt om mandelmjöl ska ge en grynigare yta än mandel hackad i matberedare. Men hittills har mina finaste blivit av den mandel jag hackat själv i matberedaren.

Nästa plåt blev rabarber! Det har jag mycket av i trädgården. Detta var innan jag upptäckt hur lös blåbärsfyllningen blev, så tyvärr hade jag pliladelphia även i denna fyllning. Men bara ca 60 gram. Skivade 3 rabarberstjälkar i en skål och mikrade tills det mesta vattnet kokat bort. Rörde ner rabarbermos och florsocker. Ja, även denna blev lite i lösaste laget och jag väntar till imorgon med att fortsätta. Kanske är det smör som är det enda vettiga? Rabarbermacaronerna är gröna med rosa fyllning. Tyvärr sprack dessa kakor i ugnen. Jag provade ett annat recept med sockerlag och de sprack allihop...

Nästa plåt ska däremot bli något helt annat och det är en önskan från min 13-åriga dotter som är den som minst gillar smörkräm. Vi ska göra chokladmacarons igen men fylla dem med mjukrörd glass och sedan förvara dem i frysen tills de ska ätas.

En annan variant jag vill prova är kanel, med kanel både i kakan och i fyllningen.

Tänker också göra som citronmacaronerna ovan fast med apelsin istället och försöka få till en något mer orange färg på kakorna.

Svar på tråden Behöver tips på fyllningar till macarons, redskap och färger. Någon mer intresserad? :-)