• jenst1

Hjälp! 15-månaders som ska börja på dagis. Ngn med en bra checklista att gå efter?

Hej!
    Sonen, 15 mån, ska börja dagis. Har verkligen ingen koll på vad som finns i barnväg när det gäller höst- och vinterkläder. Har försökt kolla runt lite bland trådarna här, men jag är mkt ensam med honom just för tillfället, så tiden räcker inte riktigt till.
    Vad ska jag tänka på? vad behöver man egentligen? Vad behöver man vad gäller vantar?

Skulle behöva typ en checklista att gå efter.  Har liksom ingen koll på utbudet.

Vilka märken anses vara billigare/medel? Har hört att Didriksson är svindyra. Är de värda sitt pris? Ska kolla Tradera också.

Tack snälla om jag skulle kunna få lite tips.

TACK!

• Svar på tråden Hjälp! 15-månaders som ska börja på dagis. Ngn med en bra checklista att gå efter?
  • c00kie

Didricksson är definitivt värt priset, håller i alla väder!! :)

• Lena

regnställ, stövlar, skor, overall, mössa, vattentäta vantar, tunna vantar, dubbel uppsättning ombyteskläder att ha på dagis.

• jenst1

Tack för era svar!
    Lena: köpte du skaloverall, tjock overall eller båda?
    Vad gäller regnkläder... har ni köpt riktiga gallon-material, eller regnkläder som andas? är de som andas lika bra med tanke på dagis?

Har köpt ett par gummistövlar utan foder. Räknar med att kunna använda tjocka strumpor och fleecesula, men nackdelen är väl att de inte andas. Vad för slags känga ska man satsa på innan det blir riktigt kallt och snö?

Tack snälla om någon annan också vill tipsa.

• Lena
    jenst1 skrev 2010-09-09 22:14:30 följande:
    Tack för era svar!
    Lena: köpte du skaloverall, tjock overall eller båda?
    Vad gäller regnkläder... har ni köpt riktiga gallon-material, eller regnkläder som andas? är de som andas lika bra med tanke på dagis?

Har köpt ett par gummistövlar utan foder. Räknar med att kunna använda tjocka strumpor och fleecesula, men nackdelen är väl att de inte andas. Vad för slags känga ska man satsa på innan det blir riktigt kallt och snö?

Tack snälla om någon annan också vill tipsa.
    Bara en tjock overall som regnkläderna gick över om det behövdes.
  • Lena

satsa på galonbyxor då barnen gärna sitter i vattenpölar och då funkar inte material som andas.

• Dr Mupp

SÅ här ser det ut får vår dagisunge.

Skaljacka + byxa
    Windstopper fleecjacka
    Fleecejacka + byxa
    Galonställ - hänger på dagis och samla dam då skalkäderna är helt vattentäta och används istället
    Tunn mössa
    Magiska vantar
    Galonvantar
    Höstskor
    Gummistövlar - ett par hemma och ett par på dagis

På vintern blir det sen
    Funktionsoverall
    Vinterjacka + byxa
    Vinterskor - vattentäta
    Tjocka vantar
    Tjock mössa
    Ullstrumpor
    Ullunderställ
    Fleecjacka + byxa
    Fuskoolle

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • jenst1

Tack för ditt svar "Tjabba eller nåt"!
    Var hittar man bra skalkläder som då är vattentäta och inte för dyra? då behövs väl inget regnställ då. Antar att de håller värmen bra med ett fleeceunderställ under. Tittade på microfleece i dag, då jag själv har ett sådan och det är ju varmt och gott.
    Ja jisses säger jag bara....

• BabbelMia

Lager 157 har bra allvädersställ, både fodrade o ofodrade.
    McKinleys är oxå bra, ligger på 700 ca, Lager 157 på 500. Lindex FIX är oxå bra. Men köp ett par galonbyxor oxå,för som sas ovan, allväders hjälper inte i regnpölar
    Själv flaggar jag för fleecefodrad galon nu i höst och slasket i vår, men det där är en smaksak.
    Till mina har jag bara haft det och en vinteroverall under vintern, funkar fint hät i Närke.

Håller oxå på Didrikson.

Vad det gäller skor, så har vi alla år köpt Rådis vinterkänga (din sko) med lammull, och de har varit topp. kan rekomendera deras sko över kag, medelpris på dem.
    Å en allvädersstövel till höst o vår. Köpte fodrade stövlar i början, då jag verkligen tycker att allväders är APFULA! men med 2 skitungar som är iskalla om fötterna så har jag absolut tänkt om.

Ska de sen sova i vagn på dagis, så rekomenderar jag en fleecefodrad åkpåse, då kan de sova i flecceställ, raggsocka oxh mössa o vantar utan att frys

• Dr Mupp
    jenst1 skrev 2010-09-10 20:52:10 följande:
    Tack för ditt svar "Tjabba eller nåt"!
    Var hittar man bra skalkläder som då är vattentäta och inte för dyra? då behövs väl inget regnställ då. Antar att de håller värmen bra med ett fleeceunderställ under. Tittade på microfleece i dag, då jag själv har ett sådan och det är ju varmt och gott.
    Ja jisses säger jag bara....
    McKinley, Lindex Fix, Everest, Troll och Helly Hansen är hyfsat billiga och helt vattentäta. Didrikson har för låg vattenpelare så där behövs galonisar när det är dags för vattenpölsbad, annars klarar skalkläder vattenpölbad. Av erfarenhet kan jag iaf säga att Pop, Nanook, Troll, McKinley och Helly hansen håller helt tätt om de sitter i vattenpölar. Detta förutsatt såklart att inget rinner in via byxben och midja.

Fleece använder jag som mellanlager under skalkläder. Som underställ har mina barn och jag merioull.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • BabbelMia

Vad fint jag stavar ser jag nu

Då ska jag göra som du Tjabba eller nåt, och prova McKinley ställ med fleece under istället för fodrade nästa gång, nu har jag redan inhandlat

• pp08

jenst1: du tittar ju redan på Tradera. Kan rekommendera PoPs skalkläder (skaljacka, skalbyxa och tillhörande windfleece jacka). Har köpt beg. till min 15mån tjej och personalen på förskolan var väldig glada. Hon har redan använd kläderna jättemycket. Dessutom slits det mycket på kläderna hos en 15mån. så varför betala hela dyra priset.

Min dotter, 15mån, är ca 80cm/10kg och jag köpte 86 till henne (80 i fleecejackan med muddarna, 86 i gamla modellen utan muddarna). Hon kommer att kunna använda dessa länge.

Windfleece har hon också använd mycket, har både PoP och Kappahl, fungerar både lika bra.

Listan som Tjabba eller nåt skrev är ju bra!

• jenst1

Yes jag köpte pop-set i går inkl fleece på tradera hoppas de fortfarande är vatten och vindtäta, så de inte är söndertvättade. Det är 2 barn som haft det. Är dock lite orolig nu att jag köpt för litet. Köpte 80, men borde kanske tagit 86. Han är 79 lång och väger snart 10 kg. 80 passar nu, men frågan är om det går fram i feb/mars. I värsta fall får vi väl försöka fynda igen på Tradera, eller åka till Ullared eller nåt.
    Köpte även ett ofodrat Didriksson regnställ som komplement, eller att ha hemma. Enl alla trådar verkar det inte så nödvändigt med regnställ, men vad fasen.... kan ju alltid sälja det igen då.

Svar på tråden Hjälp! 15-månaders som ska börja på dagis. Ngn med en bra checklista att gå efter?