• Jillton

Jag bojkottar affärer som inte lånar ut toalett till en 3-åring som behöver det.

Jag har vid två tillfällen blivit riktig arg över det bemötande jag och min son fått  i affärer. Så arg att jag känner att jag inte vill gå in dit igen. Min son är tre år och har för några månader sedan slutat med blöjor. Han har fortfarande svårt att hinna med ibland när han, eller någon runt omkring, glömt att han ska gå på toaletten i tid.

I somras var vi inne på en bokandel, en liten butik med långt till offentlig toalett. Vi var där inne, stod i kassan och skulle betala, då min son blev akut kissnödig. "Mamma, jag måste kissa!", skrek han, som nybliven blöjfri kille. Jag frågade om vi kunde få låna en toalett och fick till svar att "Vi lånar inte ut toaletten till kunder, vi i personalen kan bli sjuka då".

Nästa tillfälle var i en leksaksaffär. En jättegullig butik med fina, och dyra, saker. Det är en liten affär som ligger precis i kvarteret där vi bor, och jag har vid ett flertal tillfällen varit där och handlat, både tillsammans med mina barn och för att köpa presenter till andra barn. För ett par veckor sedan var vi åter där och skulle köpa en present till en liten kille. Min son gick där och tittade och valde, då han blev akut bajsnödig. Han skrek efter mig att han var tvungen att bajsa, och det gick inte att ta miste på att det var bråttom. Jag frågade snabbt om vi kunde få låna en toalett. Till svar fick jag att sonen i så fall skulle få gå på toaletten med butiksinnehavaren. Jag förklarade snabbt att han inte skulle våga det och frågade om jag kunde få följa med honom. "Nej tyvärr", blev svaret. Ingen offentlig toalett fanns i närheten, och då han inte lyckades bajsa på trottoaren var han tvungen att gå och bajsa på sig när vi skyndade hem.

Jag har full förståelse för att affärer inte har någon lust att låna ut sina toaletter hur som helst när kunderna har alternativet att använda en offentlig toalett, men att neka en 3-åring, som med panik i rösten skriker att han/hon behöver gå på toaletten, när föräldern dessutom är en handlande kund, tycker jag är riktigt dåligt.

Vad tycker ni? Överreagerar jag som inte går dit igen och som tycker att det är riktigt dåligt att de inte lånar ut sin toalett?

• Svar på tråden Jag bojkottar affärer som inte lånar ut toalett till en 3-åring som behöver det.
  • cocos87

Nej, du överreagerar inte! Usch vad dåligt!

Nathalie 090607, Lillebror med BF 101029
  • Alfonsina

Urdåligt! Och varför skulle butiksinnehavaren följa med?! Jag hoppas att du sa direkt att du inte tänkter handla mer där!

• ettplustack

Lite med hygien så förstår jag personalen. Precis som jag som pedagog på förskolor inte skulle vilja använda barnens toalett eller att barnen använde personaltoan. Man vet ju inte om din son har magsjuka eller annat så jag förstår men tycker det borde erbjudas annat alternativ.
    Men jag tycker alla affärer som inte har nära till offentliga toaletter borde ha en toalett för kunder.

• TwistedSister

Nej tycker inte heller du överreagerar, handlar inte heller i en affär som nekar låna ut toaletten till ett barn. Min mamma hade en bok om barn och typ barnuppfostran när jag var liten som jag inte minns vad den hette, men minns tydligt att det stod beskrivet om man var i en affär där de nekade ett nödigt barn att gå på toaletten så skulle man helt enkelt låta barnet uträtta sina behov på golvet i affären Haha det var väl andra tider då Drömmer Lite väl drastiskt kanske även för min smak, men man kan ju fantisera om det

• Petra123
    ettplustack skrev 2010-09-09 22:32:54 följande:
    Lite med hygien så förstår jag personalen. Precis som jag som pedagog på förskolor inte skulle vilja använda barnens toalett eller att barnen använde personaltoan. Man vet ju inte om din son har magsjuka eller annat så jag förstår men tycker det borde erbjudas annat alternativ.
    Men jag tycker alla affärer som inte har nära till offentliga toaletter borde ha en toalett för kunder.
    Ja men ge kunden med barnet en trasa och lite alkosprit att tvätta med efteråt...som man gör på dagis. Jag kommer alltid gå omkring med en sån sen, så om nån skyller på att dom kan bli sjuka, så visar jag upp den bara. Fortsätter dom neka, så är dom bara idioter. Fruktansvärt att neka, så ungen får bajsa på sig istället. Barn tycker det är väldigt förnedrande att behöva bajsa på sig när dom kan använda toan.
  • Jillton
    Alfonsina skrev 2010-09-09 22:30:44 följande:
    Urdåligt! Och varför skulle butiksinnehavaren följa med?! Jag hoppas att du sa direkt att du inte tänkter handla mer där!
    Nej jag sa inte det, men ångrade i efterhand att jag inte gjorde det tydligare hur jag uppfattade det.
  • SilverEmma

Jag är kluven. Jag tycker det är hemskt att din pojke var tvungen att bajsa på sig men jag förstår samtidigt affärerna. Jag har själv jobbat i en affär där föräldrar (och även andra) bett om att få låna vår toalett men vi varit tvugna att neka. Toaletten låg då på vårt kontor, förbi lagret. Vi fick inte lov att släppa in kunder dit pga bland annat säkerhetsskäl. Det var många som blev förbannade men vi kunde tyvärr inte hjälpa dem.

Jag tycker synd om pojken din, men affärer har ingen skyldighet att låna ut toaletten.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • ettplustack
    Petra123 skrev 2010-09-09 22:37:42 följande:
    Ja men ge kunden med barnet en trasa och lite alkosprit att tvätta med efteråt...som man gör på dagis. Jag kommer alltid gå omkring med en sån sen, så om nån skyller på att dom kan bli sjuka, så visar jag upp den bara. Fortsätter dom neka, så är dom bara idioter. Fruktansvärt att neka, så ungen får bajsa på sig istället. Barn tycker det är väldigt förnedrande att behöva bajsa på sig när dom kan använda toan.
    Klart man kan göra undantag men ja jag förstår till viss del. Sen är det ju tragiskt att det ska hända olyckor
  • LaFontaine

Jag förstår faktiskt butikerna. Jag har jobbat i flera butiker där den enda toaletten ligger i personalutrymmen, gärna på samma plats som kassaskåp exempelvis. Där jag har jobbat har det varit totalförbud att släppa in obehöriga i utrymmet bakom butiken. En gång gjorde vi det. Då gick en ur personalen först in och stängde till alla utrymmen innan hon hämtade pappan och en nerbajsad flicka.

Butiker får heller inte erbjuda kundtoalett hur som helst. En sådan ska städas enligt vissa rutiner och det måste finnas utrymme enligt regelverk. 

Svar på tråden Jag bojkottar affärer som inte lånar ut toalett till en 3-åring som behöver det.