Jag bojkottar affärer som inte lånar ut toalett till en 3-åring som behöver det.
Jag har vid två tillfällen blivit riktig arg över det bemötande jag och min son fått i affärer. Så arg att jag känner att jag inte vill gå in dit igen. Min son är tre år och har för några månader sedan slutat med blöjor. Han har fortfarande svårt att hinna med ibland när han, eller någon runt omkring, glömt att han ska gå på toaletten i tid.
I somras var vi inne på en bokandel, en liten butik med långt till offentlig toalett. Vi var där inne, stod i kassan och skulle betala, då min son blev akut kissnödig. "Mamma, jag måste kissa!", skrek han, som nybliven blöjfri kille. Jag frågade om vi kunde få låna en toalett och fick till svar att "Vi lånar inte ut toaletten till kunder, vi i personalen kan bli sjuka då".
Nästa tillfälle var i en leksaksaffär. En jättegullig butik med fina, och dyra, saker. Det är en liten affär som ligger precis i kvarteret där vi bor, och jag har vid ett flertal tillfällen varit där och handlat, både tillsammans med mina barn och för att köpa presenter till andra barn. För ett par veckor sedan var vi åter där och skulle köpa en present till en liten kille. Min son gick där och tittade och valde, då han blev akut bajsnödig. Han skrek efter mig att han var tvungen att bajsa, och det gick inte att ta miste på att det var bråttom. Jag frågade snabbt om vi kunde få låna en toalett. Till svar fick jag att sonen i så fall skulle få gå på toaletten med butiksinnehavaren. Jag förklarade snabbt att han inte skulle våga det och frågade om jag kunde få följa med honom. "Nej tyvärr", blev svaret. Ingen offentlig toalett fanns i närheten, och då han inte lyckades bajsa på trottoaren var han tvungen att gå och bajsa på sig när vi skyndade hem.
Jag har full förståelse för att affärer inte har någon lust att låna ut sina toaletter hur som helst när kunderna har alternativet att använda en offentlig toalett, men att neka en 3-åring, som med panik i rösten skriker att han/hon behöver gå på toaletten, när föräldern dessutom är en handlande kund, tycker jag är riktigt dåligt.
Vad tycker ni? Överreagerar jag som inte går dit igen och som tycker att det är riktigt dåligt att de inte lånar ut sin toalett?