• Flaskan

Luteal-fas vid PCO

Hejsan!

Jag och sambon försöker så gott vi kan i väntan på att få hjälp. Månaderna går och ingen som kastar pergo på oss än direkt :(

Jag har relativt ofta mens och ganska regelbundet om än långa cykler, närmare 40 dagar. Däremot har jag ingen aning om jag någonsin haft en ägglossning i hela mitt liv. Jag har aldrig kännt av det.

Efter tips trots att det inte rekommenderas så har jag använt äl-tester i två månader nu och de har gjort "korrekta" utslag. Svaga teststreck hela månaden för att sakta gå upp och bli starka på 1-2 dagar och sedan ner igen.

Då har vi ju såklart haft sex men min undran nu är...har vi pco-re vad som räknas som normala luteal-faser? Kan jag ha en aning om när jag har ungefärlig BIM om det nu verkligen var en äl jag hade?

Idag har det gått 14 dagar och ingen mens i sikte, inga känningar heller. Jag har inte testat mig och har inga planer på det heller för jag tror inte jag är gravid men det vore ju gött att ha en aning om när jag borde få mens i alla fall.

Tacksam för spekulationer såväl som fakta :)

• Svar på tråden Luteal-fas vid PCO
  • Flaskan

Skönt att veta att man inte är den enda :D

Hoppas någon har info till oss då!

Vad är ni i för situation? Försöker ni också utan hjälp?

• Lille Gris

Är det inget annat än PCO som är fel så ska lutealfasen följa normalt mönster, dvs ca 2 veckor (vanligast 12-16 dagar men kan även diffa ytterligare ett par dagar åt ena eller andra hållet).

Med PCO kan man tyvärr ha LH-toppar som ger utslag på tester utan att det verkligen blir någon äl. Men får du mens de närmaste dagarna så är ju sannolikheten stor att det var riktig äl, och då vet du också vilken lutealfas du har att räkna med till kommande cykler!

• Flaskan

Okej, ja då får jag hoppas att jag får mensen nu i dagarna då (eller inte om vi skulle ha lyckats såklart)...men hur kommer det sig att man har LH-toppar utan att ha ÄL?

• Lille Gris

Väldigt förenklat:
    Normalt är det en enda äggblåsa som växer, blir dominant och släpper ifrån sig ett ägg. Vid PCO försöker flera blåsor "tävla" om att växa så istället för en enda stor blåsa har man flera halvstora som tillsammans ger samma LH-nivå i kroppen men ingen blåsa som är tillräckligt stor för att innehålla ett moget ägg.

• Puchiko
    Flaskan skrev 2010-09-10 11:43:33 följande:
    Skönt att veta att man inte är den enda :D

Hoppas någon har info till oss då!

Vad är ni i för situation? Försöker ni också utan hjälp?
    Vi får metformin som tydligen ska vara den bästa behandlingen säger min gyn, är dock skeptisk.. han säger att viktnedgång är min främsta behandling..
  • Flaskan

Tack Lille Gris för förenklingen, nu förstår jag :)

Det där med vikten tycker jag verkar vara lite si och så... jag är fullt normalviktig och inte sprutar det ungar ur mig för det direkt.

Jag går bara och väntar på att vi ska bli kallade...skittradigt :( Funderar på att ringa och fråga vad det sitter i. Jag har ju redan tagit blodprov och fått pco-s konstaterat. Ge mig pergo för h-vete!!

Puchiko, vad är metformin?

• Puchiko

Jag bad om pergo men då fick jag som svar att metformin var bättre.
    Metformin är egentligen insulin i tablettform som man ger till diabetiker.. men som har visat sig ha bra effekt på pco-äggstockar.

• Flaskan

Jaha...vad konstigt. Du kanske borde rådfråga en annan bm om du är skeptisk. Det låter ju inte som om att det annat än indirekt ska hjälpa.

Svar på tråden Luteal-fas vid PCO