• Anonym (Fundersam)

Hur ska jag underlätta separationen?

Hej
    Jag och min man ska resa bort och min mamma kommer då att passa vår dotter (som är 16 månader)  i fyra nätter. Dom kommer att bo i vår lägenhet och i följa de vanliga rutinerna. Min mamma träffar dottern ca 2 gånger i veckan och har passat över natten utan problem förut. (men då bara en natt) Tanken är också att hon kommer dagen innan, så vi hinner umgås lite alla fyra.

Min fråga är hur jag gör vår bortavaro så smärtfri som möjligt. Dottern gillar tex att titta på foton på pappa när han är borta, är det en bra idé eller bara förvirrande? Vad mer kan jag göra? Är det bra att de träffar andra människor som dottern gillar (farmor, farfar, kusiner etc) eller är det bättre att de är själva och tar det lugnt?

Jag kastas mellan att tänka att det kommer gå hur bra som helst till att oroa mig för att dottern kommer att må dåligt av detta.

Väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur ska jag underlätta separationen?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker att du och din man har förberett er resa på bästa sätt. Er dotter är van att vara med henne och kommer att utse henne till sin "surrogatmamma" när ni är borta.
    Små barn har precis som ni förstått svårt att hålla bilden av sina föräldrar kvar i sitt inre när föräldrarna inte är på plats. Därför är det jättebra att hjälpa henne med kort på föräldrarna vid behov. Det kan också vara att mormor gör de saker som föräldrarna brukar göra, har ungefär samma rutiner etc.
    Om mormor ska hälsa på andra under er frånvaro hänger mer på henne. Hon kanske behöver lite vuxenstimulans och då blir dottern också stimulerad.
    Men något överdrivet behov av andra sociala kontakter för att stödja dottern behövs inte.
    Detta beror ju också lite på vad de gör på dagarna, (dagis? eller öppen förskola?).
    Låt mormor avgöra denna fråga.
    Ibland kan barn reagera när föräldrarna kommer hem efter en tids frånvaro och då är det viktigt att förstå att detta inte betyder att hon tagit skada eller att något är fel utan det är bara barnets sätt att uttrycka sina känslor. Som föräldrar kan hjälpa henne genom att sätta ord på känslorna genom att t ex säga: "Vi har varit borta jättelänge och du har längtat efter oss och vi har längtat efter dig".
    Att skiljas och mötas och att efterhand skapa inre bilder av dem som är borta är ett sätt att mogna och ta del av livets realiteter som alla barn går igenom och klarar bra med hjälp av lagom stöd ochlagom takt.
    MVH
    Margit

Svar på tråden Hur ska jag underlätta separationen?