• Anonym ("svarta pengar)

Kan jag ta "svarta pengar" för att betala kontantinsats på bostad?

Hej!

Jag har en fråga som kanske är lite konstig.
    Jag och min man har pengar sparade hemma som vi fått när vi gifte oss, ca 150 000 kr.

Nu ska vi köpa ny bostad och skulle vilja använda dessa pengar till en del av kontantinsatsen. Kan vi göra det? Förstår ju att dessa pengar anses som svarta pengar då vi inte har något kvitto på dem.

Så min fråga är alltså om jag kan använda bröllopspengarna till kontantinsatsen eller kommer banken vilja ha kvitto på dem?

• Svar på tråden Kan jag ta "svarta pengar" för att betala kontantinsats på bostad?
  • Anonym (Klara)

Klart ni kan! Men var beredd på att banken kommer fråga var pengarna kommer ifrån. Var ärliga och säg att ni sparat dem själva, då bör det gå bra.

• Kaxelsson
    Anonym (Klara) skrev 2010-09-10 11:36:56 följande:
    Klart ni kan! Men var beredd på att banken kommer fråga var pengarna kommer ifrån. Var ärliga och säg att ni sparat dem själva, då bör det gå bra.
    Håller med ovanstående !
    Klart man har rätt att spara pengar privat så det ska nog inte vara något problem :))
    Lycka till !Skrattande
    ☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
  • Kjell2

Bara för att man fått pengar och inte har kvitto på pengarna är de inte svarta. Klart ni kan anväde pengarna.

Lite dumt att ha dem hemma bara. Tänk om det blir brand eller inbrott. Sätt in dem på ett konto eller lägg i bankfack.

Ok, för jag vet när min man skulle sälja en bil för länge sen och personen som skulle köpa bilen ville betala kontant. Han fick inte det för banken, för min man ville ju betala av billånet med de pengarna så han tog med sig köparen till baknen för att lösa det där.
    Mannen som skulle köpa bilen hade inget kvitto på sina pengar så det blev inget köp

• thee

D e inte svarta pengar! svarta pengar är pengar som inte är skattade för. Sanningen att ni fått de i bröllopspresent är helt OK!

Ja, naturligtvis inte så smart att ha dem hemma, men vi är relativt nygifta och det har bara inte blivit av att gå till banken med dem.

Men va bra, då vet jag att vi kan använda dem nu, tack alla! :)

• Anonym (Klara)

Banken kan neka er, om de anser att er historia inte är trovärdig (för att försöka få bort pengatvätt). Så var ärliga, så går det bra.

• Anonym

Bara att säg att mamma gav er dem till kontantinsatsen. eller att ni sålt bilen eller nått.

• Anonym

Man får faktiskt spara pengar i madrassen, man måste inte ha dem på banken.

• Anonym

Men vadå, fick ni 150 000 kr i kontanter när ni gifte er?

• Anonym

Huruvida pengarna är svarta eller inte beror ju på hur den ni fått pengarna av har fått dem. Är det skattade pengar som ni har fått så är det inte svarta pengar, men om givaren inte skattat för dem är de svarta...

Fram till typ 2003-2004 eller nått sånt, skulle man betala gåvoskatt när man gav bort/tog emot pengar, har man inte gjort det så blir det ju en "svart gåva". Men eftersom du skriver "inte så länge sen vi gifte oss" antar jag att ni gifte er senare än så =)

• Göteborgsmamman75

Pengarna är för det första inte svarta. Svarta pengar brukar man kalla oskattade pengar, dvs pengar man fått som är skattepliktiga. Gåvoskatten är avskaffad för längesen. Så dina pengar är vita.

Det går bra att betala kontantinsats med dessa.

Svar på tråden Kan jag ta "svarta pengar" för att betala kontantinsats på bostad?