Anonym skrev 2010-09-11 21:26:39 följande:
hej kära du!
Jag har också bantat o hetsätit i många år och även kräkts i perioder...det är sorgligt. förra sommaren sökte jag hjälp och fick komma till en underbar psykolog. Precis innan jag sökte dit försökte jag gå ner i vikt men gick istället upp 5 kg på en månad, jag mådde piss. Jag fick rekomendation att äta regelbundet enligt "Mat för en dag" som du beskrivit. Jag började också träna 2 gånger per vecka. Det var svårt med allt till en början men jag kom in i det och jag gick ner ett halvt kilo i veckan. Efter ett halvår var jag smal (absolut inte för smal) och fin och hade sunda bra tankar. Men tyvärr har jag slutat gått hos psykologen och i somras började jag äta mer igen, inte hetsäta men överäta.
Nu har jag gått upp i vikt och jag är BESATT av att gå ner igen. Jag tänker konstant på att jag såååå gärna vill vara smal och fin. Samtidigt som jag tycker att det är så gott och äta. När jag äter tränger jag bort tankarna att jag vill gå ner i vikt, jag överätar ofta och sedan får jag sådan ångest och tycker att jag är värdelös.
för att svara på några av dina frågor:
JÄTTEBRA jobbat med maten, fortsätt att äta regelbundet. Mellanmålen kan vara mer än en frukt, tex en smörgås. (så att du inte blir dödshungrig till lunch och middag) Som du skriver själv så är det ju så att du har svällt upp just därför att du har hetsätit och bantat. Kroppen hamstrar på sig när du äter just nu, fortsätt att ät regelbundet och kroppen kommer att anpassa sig. För din del är det nog bra om du inte lägger in för mycket träning utan att du endast vardagsmotionerar!
stor kram till dig, jag håller jättegärna konakten här i tråden så kanske vi kan hjälpa varandra?
Hej du=)
Tack för att du ville dela med dina erfarenheter och dom fina tipsen självklart kan vi hjälpa varandra och som du sa du har ju tidigare tagit dig ur detta liksom mig och bara fått ett återfall och detta kommer vi fixa,. Så länge vi fokuserar oss på att bli friska och inte tänker på bantning. För just nu så skiter jag fullständigt om jag ser uppsvälld ut för min starka vilja att bli frisk är starkare än att få en smal kropp. Men självklart mår jag piss varje gång jag ska ut för dörren och klä på mig. Men det går över det är en stark ångest men sen lägger det sig.
Rädslan för att bli störr finns där hela tiden för jag äter verkligen ordentligt och det var längesen jag åt så mycket mat (utan att hetsäta) Men som sagt det är så här man ska äta så det är bara bita ihopa och kroppen kommer att återställa sig.
För enligt hon på ätstörningskliniken så menar hon på att äter jag som jag gör nu så lär jag gå ner än upp för innan när jag hetsåt smällde jag i mig 3 dubbelt kalorier än mitt dagliga behov. Så det känns tryggt på ett sätt
Men sen lite tips till dig;) Ge upp tanken på att gå ner i vikt för då kan du inte blir frisk , ät regelbundet och ordentligt vilket du redan vet och gav mig råd på. Sen träning är en big no no för min del för det är då jag faller ner igen, tror nog det vore bra även för dig att lägg träningen på hyllan och koncentrea dig på att äta rätt och göra det så normalt så möjligt, Att sluta fred med maten och låt det bli en glädje.
Nu måste jag äta lunch sen ska jag iväg och jobba natt utmaning.
Hör gärna av dig här på tråden. många styrke kramar till dig
Vi fixar detta=)