Inlägg från: Anonym (hetsätare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hetsätare)

Snälla hjälp mig att sluta hetsäta

Hej alla

Har stora problem med maten har fått en riktigt återfall där jag pendlar mellan svält och hetsätningen under lång tid. Men nu har jag kommit till insikt att jag måste sluta o söka hjälp.

Har sökt hjälp väntar bara på att få komma dit.

Jag har lyckats gå upp 12 kilo på 3 månader i strävan att gå ner, ja det låter galet. Men jag bara hetsäter o hetsäter det är som om min kropp inte vill lyda mig.

Har någon lyckats ta sig fri från detta snälla dela med då eran erfernhet.

Jag ska börja nu äta regelbundet då jag fick den infon av ätstörningsklinken o sluta banta men kommer jag inte gå upp mera??? Skämms så mycket vågar inte visa mig. Känner mig totalt misslyckad.

Har förstört mina relationer till mina nära o kära det är trötta på detta nu och orkar inte gå igenom detta med mig igen då jag tidigare i mina unga dar haft anorexia och sen bullimi sen blev jag frisk och hunder tiden led hela familjen.

Behöver ett hopp om att jag kommer bli bra. Hur ska jag sluta tänka på banta ???? för jag vill verkligen gå ner men det är ju det som ställer till det för mig.

Tacksam för råd tips hjälp

• Svar på tråden Snälla hjälp mig att sluta hetsäta
  • Anonym (hetsätare)

Tack för att ni delar med eran erfarenheter, just nu skämms jag så mycket att jag vågar inte gå ut går enbart ut när jag ska jobba. Annars sitter jag instängd för efter hetsätningarna är man ju stort som ett hus:(.

Jag har försökt med träning men då e det som om jag tappar grppet och börjar till en början träna normalt men sen blir det varje dag o maten minskas och så h´åller jag på ca 3 veckor sen är jag i skiten igen och hetsäter och ger upp allt=(.

Jag har tyvärr ingen jag kan gå¨ut med önska det men ingen orkar eller förstår. För jag harr ingven balans i något. Träningen är jättebra men det går till överdrift, äta nyttigt är bra det går oxå till överdrift.

• Anonym (hetsätare)
    Anonym (frisk nu) skrev 2010-09-10 12:21:11 följande:
    Jag har aldrig hetsätit men haft anorexia. Jag kan inte ge så mycket tips egentligen. Det som fick mig att verkligen tänka till och förstå att nu måste jag skärpa mig var när både en läkare och min psykolog berättade att min kropp skulle inte orka så mycket mer. Hade jag inte tagit mig i kragen så hade jag kanske inte blivit så mycket äldre än 20..
    Så man måste nog komma till insikt (som du redan gjort och det är ju jättebra!!) att man faktiskt vill bli frisk.

Och frisk kan man absolut bli! Bara man kämpar på. Så jag önskar dig all lycka!!
    Tack så mycket ja du har rätt jag vill bli frisk och det får kosta vad det vill , jag orkar inte mera starkt jobbat av dig.
    Jag måste bara ge upp (mig själv) alltså mina tankar på att gå ner för jag tror så länge jag vill gå ner i vikt kommer jag alldrig lyckas göra mig fri från detta.
  • Anonym (hetsätare)

ser detta bra ut

frukost 10.00

lunch 13.00

mellanmål 15.00

middag 18.00

är detta normalt ?? (tänkte följa matplanerna så här)
    Men att det blöev 10 idag är för att jag vaknade sen men annars blir det 8, 10, 13, 15, 18(alltså två mellanmål 3 huvudmål.

Sen kommer jag ha en matlista som jag får följa utan ändring som görs av mig och min famil, portionerna kommer oxå vara normal som tex

lunchen idag kommer vara en bit lax, sallad
    mellanmål nån frukt osv

• Anonym (hetsätare)

Sen kommer jag inte ha hemma sånt som jag relaterar till hetsätning som nötter, chips, vitt bröd och söta frukter för jag har lätt att hetsäta det.

• Anonym (hetsätare)

Tack snälla alla fina för eran pepp och stöd

Jag kommer att se till att äta ordentligt och bra men det ända jag är rädd för är att jag har svårt att bedöma portions stolekar och sedan att tvinga mig själv att verkligen äta mellanmålen trots att jag inte direkt känner nån hunger.. För jag vet att äter jag inte det så har jag stor chans att hetsäta låter jätte knepigt. Sen se till att jag verkligen äter upp all mat jag har lagt upp för att inte bli hungrig sen.

Som idag har jag ätit detta tala om för mig om det är normala portioner.

Frukost 2 kokt ägg med massor av broccoli och tomat

lunch 1 bit lax  med broccoli, svamp, lök, tomat

mellanm¨ål ett äpple
    middag köttfärsfylld paprila 2 stycken och några tomater(paprikorna var normal stora)
    Nu vid 9 tänkte jag ta ett äpple till

Sen när det kommer till träning kan jag inte hantera det alla även om jag verkligen behöver det, men så fort jag börjar träna så faller jag djupare ner i skiten.
    Så det blir enbart vardags motion att gå till och från jobb

Är det en bra början?? Mår samtidigt så dåligt över min viktuppgång men någonstans inom mig vet jag att jag kommer gå ner när jag börjar äta normalt och hetsätandet slutar för det är det som gjort att jag svällt eller tänker jag fel där+? Förjag lär väl i¨nte gå upp mera nu ??

• Anonym (hetsätare)

klarade av igår att äta regelbundet och normalt och är riktigt glad, dock har jag lite frågor som jag har ställt som jag önskar någon kunde besvara.

Så nu puttar jag upp tråden igen:)

• Anonym (hetsätare)
    Anonym skrev 2010-09-11 21:26:39 följande:
    hej kära du!

Jag har också bantat o hetsätit i många år och även kräkts i perioder...det är sorgligt. förra sommaren sökte jag hjälp och fick komma till en underbar psykolog. Precis innan jag sökte dit försökte jag gå ner i vikt men gick istället upp 5 kg på en månad, jag mådde piss. Jag fick rekomendation att äta regelbundet enligt "Mat för en dag" som du beskrivit. Jag började också träna 2 gånger per vecka. Det var svårt med allt till en början men jag kom in i det och jag gick ner ett halvt kilo i veckan. Efter ett halvår var jag smal (absolut inte för smal) och fin och hade sunda bra tankar. Men tyvärr har jag slutat gått hos psykologen och i somras började jag äta mer igen, inte hetsäta men överäta.

Nu har jag gått upp i vikt och jag är BESATT av att gå ner igen. Jag tänker konstant på att jag såååå gärna vill vara smal och fin. Samtidigt som jag tycker att det är så gott och äta. När jag äter tränger jag bort tankarna att jag vill gå ner i vikt, jag överätar ofta och sedan får jag sådan ångest och tycker att jag är värdelös.

för att svara på några av dina frågor:

JÄTTEBRA jobbat med maten, fortsätt att äta regelbundet. Mellanmålen kan vara mer än en frukt, tex en smörgås. (så att du inte blir dödshungrig till lunch och middag) Som du skriver själv så är det ju så att du har svällt upp just därför att du har hetsätit och bantat. Kroppen hamstrar på sig när du äter just nu, fortsätt att ät regelbundet och kroppen kommer att anpassa sig. För din del är det nog bra om du inte lägger in för mycket träning utan att du endast vardagsmotionerar!

stor kram till dig, jag håller jättegärna konakten här i tråden så kanske vi kan hjälpa varandra?
    Hej du=)

Tack för att du ville dela med dina erfarenheter och dom fina tipsen självklart kan vi hjälpa varandra och som du sa du har ju tidigare tagit dig ur detta liksom mig och bara fått ett återfall och detta kommer vi fixa,. Så länge vi fokuserar oss på att bli friska och inte tänker på bantning. För just nu så skiter jag fullständigt om jag ser uppsvälld ut för min starka vilja att bli frisk är starkare än att få en smal kropp. Men självklart mår jag piss varje gång jag ska ut för dörren och klä på mig. Men det går över det är en stark ångest men sen lägger det sig.
    Rädslan för att bli störr finns där hela tiden för jag äter verkligen ordentligt och det var längesen jag åt så mycket mat (utan att hetsäta) Men som sagt det är så här man ska äta så det är bara bita ihopa och kroppen kommer att återställa sig.
    För enligt hon på ätstörningskliniken så menar hon på att äter jag som jag gör nu så lär jag gå ner än upp för innan när jag hetsåt smällde jag i mig 3 dubbelt kalorier än mitt dagliga behov. Så det känns tryggt på ett sätt

Men sen lite tips till dig;) Ge upp tanken på att gå ner i vikt för då kan du inte blir frisk , ät regelbundet och ordentligt vilket du redan vet och gav mig råd på. Sen träning är en big no no för min del för det är då jag faller ner igen, tror nog det vore bra även för dig att lägg träningen på hyllan och koncentrea dig på att äta rätt och göra det så normalt så möjligt, Att sluta fred med maten och låt det bli en glädje.

Nu måste jag äta lunch sen ska jag iväg och jobba natt utmaning.
    Hör gärna av dig här på tråden. många styrke kramar till dig
    Vi fixar detta=)
  • Anonym (hetsätare)

Hej KBT och Anonym=)

Va roligt att vi kan samlas här och stötta varandra=),

Anonym- Förstår dig fullt ut det här med 5 kilo jag skulle oxå bli glad om jag hade gått ner 5 och varit super nöjd, Men just nu så hur svårt det än är att se sig själv som en uppsvälld boll och alla blickar från kollegor, vänner ja allt o alla man känner är jobbigt. I och med att jag lyckades lägga på mig 11 kilo på 2 månder och det är rent utsagt SKIT JOBBIGT. Vissa tror säkert att jag är på smällen eller nåt men men har brytt mig alldeles för mycket på hur andra ser på mig och tycker om mig och nu är det slut med det.
    Det är mitt liv som är prio 1 och mitt välbefinnade.
    Så försök glöm dessa 5 kilona de kommer du lätt att bli av med så fort du gör dig kvitt med hundra kilona du bär på i huvudet om du förstår va jag menar för det är där dom tyngsta kilon sitter.
    och se där idag har du varit jätte duktig , du måste ge dig en klapp på axeln för även "normala" människor har svårt att motstå kakor och allt gott så hatten av för dig=).
    Idag har min dag oxå varit bra, maten har flytit på och jag känner verkligen att jag är mätt när jag äter och njuter på ett helt annat sätt. Visst det kan känns lite motigt att äta så mycket o så ofta inför alla då i min sjuka hjärna tänker att folk tänker- Men gud va hon äter hon borde nog gå ner i stället,. men men annars följer jag matschemat punkt till prick.
    Men imorgon är tyvärr inte min sambo hemma till middag och vi har inte hunnit göra någon matlåda till middagen och det känns lite jobbigt.

KBT-  Va roligt att KBT hjälper dig och det här med matschemat tycker jag är skitbra ska nog oxå börja skriva hur det känndes (men dock så tar det emot för varje gång jag försöker så känner jag bara nej nej nej, för då blir det för mycket fokus kring min mat igen) utan jag följer ett schema som jag o min sambo har gjort och allt äts upp och sen ska jag försöka leva så normalt efter åt alltså inte känna efter.
    Den förbaskade vågen ja den ska ut så fort du kan, jag är sj besatt av den men försöker sätta upp ett mål att försöka väga mig 1g/veckan istället för varjedag
    jag vet inte hur ofta du väger dig men låt säga väger du dig 5ggr/dag så väg dig 3 sen trappar du ner och andra sidan så är det totalt meningslöst att väga sig varje dag då man inte har den riktiga vikten.
    Sen självklart vore det bästa att slänga den men när du är redo så gör dig av med vågen, låtr den inte styra dig för du vet ändå om du har gått upp el ner.
    Tycker det är jätte bra av dig att försöka att äta regelbundet för då mår vi som bäst vi är gjorda för att äta så så varför gå emot vår kropp kan man ju fråga sig;)

Ett tips till er båda något som en annan skrivit i tråden när jag sitter och äter så äter jag med högra handen (är vänsterhänt) och då tar det verkligen tid så hinner man bli mätt och verkligen tugga maten och tro mig mankan inte slänga i sig maten;)-

Sköt om er och många stryke kramar till er så hörs vi imorgon=)
    Godnatt ska försöka sova ska upp 5,30 är fortfarande på jobb

Svar på tråden Snälla hjälp mig att sluta hetsäta