Inlägg från: Anonym (Varit där) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varit där)

Snälla hjälp mig att sluta hetsäta

Jag har också haft många år av problem med maten, men jag har äntligen lyckats ta tag i det och har snart nått min målvikt! Jag har under ett par års tid pendlat i vikt otroligt mycket. Jag har inte haft våg förrän nu, så jag vet inte hur lite jag väge som minst, men jag hade då 27 i jeansstorlek och som mest hade jag 32 (jag är 160 cm lång) och detta gick jag upp under loppet av bara ett par månader. Innan dess hade jag alltså svält mig ned till den mindre storleken. I dag har jag en väldigt hälsosam relation till mat, men det har tagit tid. jag ska ge dig lite tips på hur man kan ge sig själv en liten kickstart, både för huvudet och kroppen. Jag citerar mig själv från en liknande tråd -

Grunden i ett matberoende är ju att man lurar sig själv. Exempelvis kan man äta onyttigt under dagen och sedan tänkte "det gör ju ingenting, jag kommer att äta nyttigt imorgon ju!" För att sedan upprepa proceduren nästa dag. Det jag gjorde för att ta mig ur detta var att sätta upp tydliga regler för mig själv!

1. Jag får äta sötsaker/onyttigheter under 2 valfria dagar varje vecka. Denna regel innebär alltså att jag kan välja att äta godis/chips måndag och tisdag eller fredag och lördag om jag vill. Vanligen sparar jag mina onyttigdagar till helgen och ibland händer det till och med att jag glömmer bort dem! Och det är ju inte negativt direkt

2. Jag får äta tillagad mat var 4e timme med ett mellanmål emellan. Mellanmålet måste bestå av en frukt eller grönsak, alternativt ett glas yoghurt/fil. Detta minskar onödigt ätande massor och förbränningen hålls igång över dagen.

3. När jag åt så hade jag problemet att jag tog för mycket mat och gärna tog om. Att äta långsamt är ju en metod som fungerar, och att bara ta hälften av den mat jag tror att jag vill ha. I början åt jag till och med med fel hand för att kunna äta långsammare! Och det fungerar verkligen. Tar man 10-15 minuter på sig att äta så orkar man troligen inte mer, och gör man det så kan man alltid ta en liten portion till, vilkt jag aldrig har behövt göra!

jag promenerar då och då också, men det mesta av viktnedgången har helt enkelt kommit sig av att jag skippar onyttigheter varje dag och att jag har minskat på matintaget. Och jag behöver inte gå hungrig för det nu har jag gått ned 3 kg nästan! Från 65 kg till ca. 62, och det fortsätter åt rätt håll. Lycka till!

Svar på tråden Snälla hjälp mig att sluta hetsäta