• Anonym

Snälla hjälp mig att sluta hetsäta

Gå och prata med någon om du inte redan gör det. För mig var det inget annat som hjälpte riktigt. 

Ätstörningskliniken har rätt när det gäller regelbundna måltider, tyvärr är det ju dock så att man gärna hänger kvar i sin ätstörning även efter man blivit frisk. Jag VET att min kropp mår som bäst och ser som bäst ut när jag äter ordentlig mat regelbundet, samt tränar regelbundet. Ändå faller man tillbaka emellanåt och kör svält/hetsätning. Det gäller ju att hitta sin motivation. För mig vände det när vi började prata om att skaffa barn. En kropp som svälts har svårare att bli gravid, helt enkelt. Nu är jag gravid och pinas igenom, pga viktuppgången. Men min längtan efter barn är större än längtan efter "den perfekta kroppen".

Jag var också på väg att förlora min man när jag mådde som sämst och jag vill aldrig mer utsätta honom för det han fick genomgå som "medberoende". 

• Anonym

Jag hade det som dig mellan 15-21 års ålder.
    Hetsåt i perioder, svalt mig sedan och gick ner 18kg på två månader, vilket resulterade i att jag var så slut i kroppen att jag inte ens orkade gå.
    Det jag gjorde var att börja träna seriöst. Först skämdes jag på gymmet för hur jag såg ut. Men snart började jag se att träningen gav resultat även på mig.
    Jag ville bli vältränad och fast i kroppen. Fortsatte med hetsätning osv. i början, men märkte rätt snabbt att om jag åt regelbundet och rätt, så orkade jag träna. Man riskerar att gå upp i vikt av att hetsäta och svälta sig i perioder eftersom ämnesomsättningen blir rubbad. När man ätit regelbundet och rätt ett tag, så normaliseras den, så då går du inte upp i vikt.
    Jag började träna 4 dagar/vecka, och fick den kropp jag eftersträvade. Blev sedan gravid, blev nojjig över viktuppgång då, men hade "tur" och gick bara upp 6kg trots att jag åt som vanligt.
    Det finns inga genvägar till att gå ner i vikt. Banta är bland det sämsta man kan göra. Att äta bra mat, regelbundet, och flera mellanmål och sedan motionera fungerar däremot.
    Du har ingen kompis du kan börja ta promenader med?

• Anonym

Jag har hetsätit godis i hela mitt liv, nästan iaf. Ostbågar, chips och popcorn i mängder (en och en halv - två påsar per dag ungefär). Har ckså haft svårt att sluta äta mat när jag blivit mätt, det är ju fortfarande gott och så har jag tagit ytterligare en portion mat fast det inte behövs.

För mig var räddningen att jag träffade på en man (vän) som fick mig att inse vad jag gör. Jag har alltid gömt att jag har ätit. Alltid varit den "duktiga" som inte tagit fikabröd när jag varit ute med vänner, blivit bjuden av familjen/på jobbet. Och sen på vägen hem köpt på mig godis och fikabröd för hundralappar och tryckt i mig allt när jag kommit hem. Nu skulle jag plötsligt bo ihop med någon och kunde inte gömma vad jag gjorde. Jag mådde dåligt när han såg vad jag gjorde. Det tog mig 1.5 månad innan jag slutade. Efter en månad så bestämde jag mig, då skulle jag bara äta upp det jag redan hade hemma - det tog två veckor.
    Sen började jag med lchf, egentligen är det lite tvärtom mot för vad jag har ätit tidigare, jag har levt på kolhydrater (och rent socker). Men det har fungerat förvånansvärt bra.
    Första veckan var HEMSK! Helt fruktansvärd, jag var hopplös att bo med och jag mådde så dåligt. Huvudvärk, illamående osv.
    Därefter så har det gått bra. Visst, jag har haft mina återfall, genomlider ett just nu - då jag äter massor med ostbågar (trots att jag faktiskt inte ens tycker att dom är speciellt goda längre så har jag svårt att hålla mig ifrån dom). Men för mig så löste sig problemet med att äta för mycket mat också genom att börja med lchf.

• Anonym
    Anonym (hetsätare) skrev 2010-09-10 12:30:52 följande:
    lunchen idag kommer vara en bit lax, sallad
    mellanmål nån frukt osv
    Se bara till så du äter tillräckligt! Bara en bit lax och lite grönsallad räcker kanske inte, så är du strax hungrig/sugen igen... Man behöver ju inte ha rena kolhydrater om man vill undvika det men se till att salladen är matig ändå, avokado, bönor osv är bra att ha i. Mättar bra och nyttiga fetter/proteiner...
  • Anonym

hej kära du!

Jag har också bantat o hetsätit i många år och även kräkts i perioder...det är sorgligt. förra sommaren sökte jag hjälp och fick komma till en underbar psykolog. Precis innan jag sökte dit försökte jag gå ner i vikt men gick istället upp 5 kg på en månad, jag mådde piss. Jag fick rekomendation att äta regelbundet enligt "Mat för en dag" som du beskrivit. Jag började också träna 2 gånger per vecka. Det var svårt med allt till en början men jag kom in i det och jag gick ner ett halvt kilo i veckan. Efter ett halvår var jag smal (absolut inte för smal) och fin och hade sunda bra tankar. Men tyvärr har jag slutat gått hos psykologen och i somras började jag äta mer igen, inte hetsäta men överäta.

Nu har jag gått upp i vikt och jag är BESATT av att gå ner igen. Jag tänker konstant på att jag såååå gärna vill vara smal och fin. Samtidigt som jag tycker att det är så gott och äta. När jag äter tränger jag bort tankarna att jag vill gå ner i vikt, jag överätar ofta och sedan får jag sådan ångest och tycker att jag är värdelös.

för att svara på några av dina frågor:

JÄTTEBRA jobbat med maten, fortsätt att äta regelbundet. Mellanmålen kan vara mer än en frukt, tex en smörgås. (så att du inte blir dödshungrig till lunch och middag) Som du skriver själv så är det ju så att du har svällt upp just därför att du har hetsätit och bantat. Kroppen hamstrar på sig när du äter just nu, fortsätt att ät regelbundet och kroppen kommer att anpassa sig. För din del är det nog bra om du inte lägger in för mycket träning utan att du endast vardagsmotionerar!

stor kram till dig, jag håller jättegärna konakten här i tråden så kanske vi kan hjälpa varandra?

• Anonym
    Anonym (hetsätare) skrev 2010-09-12 12:08:08 följande:
    Hej du=)

Tack för att du ville dela med dina erfarenheter och dom fina tipsen självklart kan vi hjälpa varandra och som du sa du har ju tidigare tagit dig ur detta liksom mig och bara fått ett återfall och detta kommer vi fixa,. Så länge vi fokuserar oss på att bli friska och inte tänker på bantning. För just nu så skiter jag fullständigt om jag ser uppsvälld ut för min starka vilja att bli frisk är starkare än att få en smal kropp. Men självklart mår jag piss varje gång jag ska ut för dörren och klä på mig. Men det går över det är en stark ångest men sen lägger det sig.
    Rädslan för att bli störr finns där hela tiden för jag äter verkligen ordentligt och det var längesen jag åt så mycket mat (utan att hetsäta) Men som sagt det är så här man ska äta så det är bara bita ihopa och kroppen kommer att återställa sig.
    För enligt hon på ätstörningskliniken så menar hon på att äter jag som jag gör nu så lär jag gå ner än upp för innan när jag hetsåt smällde jag i mig 3 dubbelt kalorier än mitt dagliga behov. Så det känns tryggt på ett sätt

Men sen lite tips till dig;) Ge upp tanken på att gå ner i vikt för då kan du inte blir frisk , ät regelbundet och ordentligt vilket du redan vet och gav mig råd på. Sen träning är en big no no för min del för det är då jag faller ner igen, tror nog det vore bra även för dig att lägg träningen på hyllan och koncentrea dig på att äta rätt och göra det så normalt så möjligt, Att sluta fred med maten och låt det bli en glädje.

Nu måste jag äta lunch sen ska jag iväg och jobba natt utmaning.
    Hör gärna av dig här på tråden. många styrke kramar till dig
    Vi fixar detta=)
    ja jag vet att jag absolut INTE ska tänka att jag ska gå ner i vikt, men det är så himla svårt. Jag trivs så oerhört mycket bättre med mig själv om jag väger 5 kg mindre än nu. Många tror (också min psykolog) att jag inte skulle nöja mig när jag gått ner dessa 5 kg men det gör jag faktiskt. Inte så att jag blir supernöjd med min kropp men tillräckligt nöjd för att inte tänka fula tankar om mig själv.

För mig är det en dragkamp. Jag hetsäter aldrig numera men det kan lätt bli att jag överäter, och det är ju lika illa det. Men jag är glad att jag i alla fall inte spyr längre. Idag har varit en bra dag även om jag har ätit lite sötsaker. Jag va hos en kompis nyss och åt en kaka, jag är glad att jag kunde stoppa vid en. Och jag är glad att jag kunde gå o lägga mig nu utan att äta nåt mer...

Jättebra tankar att du mycket hellre vill bli frisk än smal. Det är så man ska tänka!!! Hur har det gått i natt för dig? kram!!
  • Anonym

hej på er! Jätteintressant läsning! Känner igen mig i det ni skriver så väl. Jag har alltid varit den som tackat nej till saker när jag är ihop med andra, men sen när jag kommit hem ätit i min ensamhet. Tragiskt egentligen. Kan ha varit på en stor fest med massa mat men inte unnat mig särskilt mycket, när jag kommer hem tömmer jag kylen. En gång va det så himla sorgligt, jag va ute o promenerade och gick förbi Lidl där jag köpte chips och choklad, gick in på toaletten och moffade i mig alltihop, efter spydde jag upp allt. Sen gick jag hem till min kompis och frågade vad vi skulle laga för nyttig middag, ja ni hör va sjuk jag va.

KBT: när gjorde du din op? Har du tänjt ut magsäcken för att du har ätit för mycket? Super att du har börjat i terapi nu! Vilka goa och förstående kollegor du har, jag skulle aldrig våga tala om mitt problem på jobbet.

Stor kram till er

• Anonym
    Anonym (KBT) skrev 2010-09-20 22:05:38 följande:
    Hej!

Hur  går det för er?? Här har det gått jättebra i fyra veckor men i helgen kom det första riktiga bakslaget:( Vi skulle ha gäster på lördagen o de kom lagom till fika och hade fika med sig.. jag tog en knäckemacka precis innan de kom för jag tänkte att är jag inte hungrig så är det lättare att stå emot fikan....hade bestämt mig för att ta en liten bit dajmtårta och en chokladboll och det gjorde jag när vi fikade men sen när jag dukade av slank en choklad boll till in i munnen och jag skrapade av pappskivan som dajmtårtan hade varit på... Lyckades sen klara kvällen utan större problem men i söndags var det dags igen, hade bakat både kladdkaka och äpplekaka till fikat o först slickade jag skålarna såklart och sen vid fikan kunde jag ta lagom mycket - men EFTERÅT när jag var ensam i köket så tog jag lite äpplekaka (hade skickat kladdkakeresterna med gästerna hem).  Blir så trött på mig själv, det är ju så onödigt och jag har så svårt att bryta krängandet när jag har börjat - hade kanske varit lite lättare om jag aldrig ens hade smakat fikan på lördagen??? men jag vill ju egentligen bara vara "normal" och att kunna fika nån gång då och då är väl normalt????
    kan bara säga: JAG FÖRSTÅR DIG!!!!!!!!!!!!!! Låter ju helt sjukt egentligen. att man fikar lite när man har gäster sen när dom har gått då äter man mer.......fattar det inte!! Hur kan en chokladboll bara slinka ner?? På nåt underligt sett så gör den det. Man får nån black out eller nåt?? Helt sjukt ju!! Tyckte du gjorde rätt som fikade på lördagen. Normala människor gör ju det och därför måste vi också försöka lära oss att göra det. Hur svårt kan det vara egentligen? HUR JÄVLA SVÅRT SOM HELLST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Svar på tråden Snälla hjälp mig att sluta hetsäta