• Lowlow

0,5% alkohol - fara?

Är gravid och fått höra så mycket runt om!

Familjemiddag ikväll och svärmor ha skaffat ett alkohol fritt vin till mig.
    men det står att d e 0,5 % ...

hur gör jag??
    vill bara smutta på ett glas under kvällen men är d en risk??

• Svar på tråden 0,5% alkohol - fara?
  • saltflingan

Är det alkoholfritt så är det. Den lilla mängd alkohol som finns i de produkterna förbränns av kroppen långt innan det skulle kunna påverka fostret. Det är precis lika farligt som att äta fil eller frukt, som även det innehåller alkohol.

• Lowlow
    saltflingan skrev 2010-09-10 16:23:13 följande:
    Är det alkoholfritt så är det. Den lilla mängd alkohol som finns i de produkterna förbränns av kroppen långt innan det skulle kunna påverka fostret. Det är precis lika farligt som att äta fil eller frukt, som även det innehåller alkohol.
    d e bara lite skrämmande då d står alkoholfritt och sen 0,5%
    e så nojjig...

va äre alkohol i d ? :O
  • Lowlow

ja läste lite på flaskan nu och då stod de delvis alkoholfri...

men det är bara 0,5 %

• saltflingan
    "Att leva helt alkoholfritt är omöjligt. Sockerarter jäses ständigt till alkohol som en del av ämnesomsättningen i växter, livsmedel och människor. I maten finns det särskilt i sådant som är jäst (fil, yoghurt och kefir upp till 2 %, vinäger upp till 0,2 %, mjölksyrejästa grönsaker, jäst bröd) eller kan börja jäsa (frukter och bär)."
    www.shenet.se/ravaror/alkohol.html
  • La Lola

Upp till 0,5 räknas det som alkoholfritt.

Det går att uppmäta alkohol i tex bröd o fil oxå.
    Men det avstår du väl inte ifrån?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • AboynamedSue

På faskan jag köpte till min gravida kompis (och mig själv fast hon inte vet om att jag är gravid) så står det att den innehåller mindre än 0,5%. Såg det först när jjag kom hem och blev lite nojjig. Min kille sa att det inte är någon fara och det sa min kompis också. Hon väntar sitt andra barn och har rutin på alkoholfritt vin :) De måste nog skriva så om någon kollar alkoholprocenten och det visar sig innehålla spår, så har tillverkaren garderat sig. det är min teori :)

• Satiin

När vi var på systemet och skulle köpa alkoholfritt bubbel för att göra bål till mig o annan gravid vän, så sa kvinnan där att det var ingen fara alls. Mjölk innehöll 0,11 % så inte skulle det vara några problem :)

• Lowlow

Fortfarande nojjig.. kan nu dricka en .. nångång.. eller ja smuttar ;)

• La Lola
    Lowlow skrev 2010-09-30 20:35:31 följande:
    Fortfarande nojjig.. kan nu dricka en .. nångång.. eller ja smuttar ;)
    Det går att uppmäta alkohol i fil o bröd oxå för att nämna några vanliga livsmedel...men de undviker du väl inte som gravid?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • krimm

Det borde inte vara någon fara, men en sak som fick mig att hajja till på riskettan (till körkortet) var att en lättöl med alkoholprocent 2.1% (som en hel del gravida dricker och anser vara helt okej) innehåller 2cl alkohol, en shot eller en drink innehåller ca 4-6cl alkohol, inte hade man tagit en halv drink eller en halv shot, men det är precis lika mycket alkohol oavsett om man blir berusad av den ena och inte av den andra. Lite läskig tanke. 

• Kjell2
    krimm skrev 2010-10-01 14:06:14 följande:
    Det borde inte vara någon fara, men en sak som fick mig att hajja till på riskettan (till körkortet) var att en lättöl med alkoholprocent 2.1% (som en hel del gravida dricker och anser vara helt okej) innehåller 2cl alkohol, en shot eller en drink innehåller ca 4-6cl alkohol, inte hade man tagit en halv drink eller en halv shot, men det är precis lika mycket alkohol oavsett om man blir berusad av den ena och inte av den andra. Lite läskig tanke. 
    För att få i dig 2 cl ren alkohol behöver du dricka ungefär en liter lättöl.
  • krimm
    Fråga 9 -Hur mycket sprit innehåller lättöl, starköl och vin?

Svar

1 flaska lättöl 2.25% = 1.9 cl sprit 1 burk folköl 2.8% = 3.5 cl sprit 1 burk folköl 3.5% = 4.4 cl sprit 1 burk mellanöl 4.5% = 5.6 cl sprit 1 flaska starköl 5.5% = 4.5 cl sprit 1 burk starköl 5.5% = 6.9 cl sprit 1 burk starköl 7.2% = 9 cl sprit 1 glas vin 11.0% = 4 cl sprit 1/2 flaska vin 11.0% = 10 cl sprit 1 flaska vin 11% = 20 cl sprit
    Källa: http://www.rattfylla.se/faq.htm
  • Kjell2
    krimm skrev 2010-10-01 14:31:36 följande:
    Fråga 9 -Hur mycket sprit innehåller lättöl, starköl och vin?

Svar

1 flaska lättöl 2.25% = 1.9 cl sprit 1 burk folköl 2.8% = 3.5 cl sprit 1 burk folköl 3.5% = 4.4 cl sprit 1 burk mellanöl 4.5% = 5.6 cl sprit 1 flaska starköl 5.5% = 4.5 cl sprit 1 burk starköl 5.5% = 6.9 cl sprit 1 burk starköl 7.2% = 9 cl sprit 1 glas vin 11.0% = 4 cl sprit 1/2 flaska vin 11.0% = 10 cl sprit 1 flaska vin 11% = 20 cl sprit
    Källa: www.rattfylla.se/faq.htm
    Det är skillnad på sprit och ren alkohol. I ditt inlägg #12 skriver du 2 cl alkohol.

Sprit innehåller ca 40% ren alkolhol så det stämmer att en flaska lättöl om 33 cl inhehåller lika mycket alkohol som 1,9 cl sprit. Det är 0,76 cl ren alkohol.
  • krimm

Ja men det är fortfarande lika mycket som en halv drink eller en halv shot, vilket jag tycker är skrämmande om man är gravid då fostret får lika mycket av alkoholen som vi. 

• emelyl

Jag är gravid i v40 o har druckit flera flaskor alkholfritt vin o öl (köpt på systemet) under min graviditet.. Sommaren var ju fin o sitta o dricka en öl eller ett glas mousserande vin gick ju inte att undvika! :)

Drick du med gott samvete! Tror t.o.m att det i vissa cider som du köper på t.ex Maxi innehåller alkohol.. :)

• elizaa
    Kjell2 skrev 2010-10-01 14:10:22 följande:
    För att få i dig 2 cl ren alkohol behöver du dricka ungefär en liter lättöl.
    Det beror helt på :

*hur pass van kroppen är vid alkohol
    *hur stor kropphydda man har
    *hur stor vätskeandel man har
    *hur mycket man ätit
    *hur mycket man druckit

En person som aldrig dricker blir väldigt berusad av två snapsar absolut
    En person som dricker var dag märker inte av det
  • Kjell2
    elizaa skrev 2011-10-10 22:28:34 följande:
    Det beror helt på :

*hur mycket man ätit
    *hur mycket man druckit

Nu förstår jag inte. Hur kan hur mycket man ätit påverka alkoholinnehållet i den lättöl man dricker?
  • Fenixen
    elizaa skrev 2011-10-10 22:28:34 följande:
    Det beror helt på :

*hur mycket man ätit
    *hur mycket man druckit

Fast mängden alkohol du dricker är ju densamma oavsett alla parametrar.  
Svar på tråden 0,5% alkohol - fara?