• CarolineBorås

Sköldkörtelprov

Jag fattar inget, fick ett brev hem idag angående sköldkörtelprovet. Provet var en aningen för högt, vad innebär det? vad gör man åt detta? Rynkar på näsan

• Svar på tråden Sköldkörtelprov
  • Lin03

om det var ths du menade, så brukar man först ta ett till prov, därefter blir det ev aktuellt med levaxin (sköldkörtelhormon) för att få värdet bra igen. Om värdet ej är bra kan det i sin tur kan ha inverkan på bla menscykeln och svårigheter att få barn

• Lin03

tsh tror jag det ska vara...nåja. hoppas det du blev nå klokare! :)

• BettanB

Det är väldigt vanligt bland kvinnor; kom bara ihåg att TSH bör ligga under 2,0 om du har fertilitetsproblem. Det är fortfarande många läkare som tyvärr inte har koll på det, så ibland får man be dem kolla upp det bättre.

Sorg i BettanMansion.
  • Carron84

vanliga följder av förhöjd funktion i sköldkörteln är att man får ökad ämnesomsättning, vilket innebär att man går ner i vikt, trots att man äter som vanligt. det gör oxå att man blir väldigt varm, och kan uppleva att man svettas mycket mer än vanligt, samt att man upplever problem med "överaktiv" mage.
    jag tror att levaxin ges vid underfunktion, och inte överfunktion, men den finns såklart en motsvarande medicin som ges vid överfunktion med.

det är relativt vanligt att man har problem med just sköldkörteln, och läkarna är ganska duktiga på att både upptäcka och medicinera så att man blir symptomfri.

du kommer nog bli återkallad till läkaren för att prata om hur ni ska gå vidare och vad det innebär för dig. jag tror inte du behöver oroa dig, speciellt inte om de bara skrev att det var en aning förhöjt.

jag vet att det finns en (eller flera) tråd här på FL där människor med problem med sköldkörteln samlas för att diskutera saken. kanske är något för dig att ta en titt på? om inte annat, så bara för att se hur vanligt det är.

• BettanB
    Carron84 skrev 2010-09-12 10:55:42 följande:
    vanliga följder av förhöjd funktion i sköldkörteln är att man får ökad ämnesomsättning, vilket innebär att man går ner i vikt, trots att man äter som vanligt. det gör oxå att man blir väldigt varm, och kan uppleva att man svettas mycket mer än vanligt, samt att man upplever problem med "överaktiv" mage.
    jag tror att levaxin ges vid underfunktion, och inte överfunktion, men den finns såklart en motsvarande medicin som ges vid överfunktion med.

det är relativt vanligt att man har problem med just sköldkörteln, och läkarna är ganska duktiga på att både upptäcka och medicinera så att man blir symptomfri.

du kommer nog bli återkallad till läkaren för att prata om hur ni ska gå vidare och vad det innebär för dig. jag tror inte du behöver oroa dig, speciellt inte om de bara skrev att det var en aning förhöjt.

jag vet att det finns en (eller flera) tråd här på FL där människor med problem med sköldkörteln samlas för att diskutera saken. kanske är något för dig att ta en titt på? om inte annat, så bara för att se hur vanligt det är.

Förhöjda prover torde annars innebär underfunktion. Högt på TSH (vilket väl är troligast att läkaren menar) borde innebära hypo inte hyper. Men jag kan ha missförstått ts.
    Sorg i BettanMansion.
  • Carron84
    BettanB skrev 2010-09-12 11:05:37 följande:
    Förhöjda prover torde annars innebär underfunktion. Högt på TSH (vilket väl är troligast att läkaren menar) borde innebära hypo inte hyper. Men jag kan ha missförstått ts.
    ja, så är det ju förståss. det är jag som är nyvaken och tänker bakofram! 
    då kan ts bara vända allt jag skrev bakofram, så stämmer det fint ;) alltså, man fryser, går upp i vikt, blri trög i magen osv... väldigt vanligt att man får då man är gravid, och då är det extra viktigt att man följer läkarens rekomendationer om medicinen, som såklart är levaxin :) 
  • CarolineBorås

Tack så mkt för alla svar Glad... blev i alla fall lite klokare, ska ringa fertilitetsklinikeni morgon för att betsälla tid för spolning & ultraljud samt för att diskutera kring mitt sköldkörtelprov, så vi får väll se vad han säger... Wish me luck Rynkar på näsan

• BettanB
    CarolineBorås skrev 2010-09-12 11:14:39 följande:
    Tack så mkt för alla svar Glad... blev i alla fall lite klokare, ska ringa fertilitetsklinikeni morgon för att betsälla tid för spolning & ultraljud samt för att diskutera kring mitt sköldkörtelprov, så vi får väll se vad han säger... Wish me luck Rynkar på näsan
    Good luck.
    Sorg i BettanMansion.
  • pållan

CarolineBorås, jag har precis fått samma provsvar. Jag har för höga värden och behöver levaxin, men har ännu inte fått medicinen. Det är det enda felet eller avvikelsen de har hittat i vår barnlöshetsutredning. Så jag är jätteintresserad av vad du får för besked av din läkare osv. Vi kan väl hålla kontakt här i tråden?

• CarolineBorås
    pållan skrev 2010-09-17 13:27:52 följande:
    CarolineBorås, jag har precis fått samma provsvar. Jag har för höga värden och behöver levaxin, men har ännu inte fått medicinen. Det är det enda felet eller avvikelsen de har hittat i vår barnlöshetsutredning. Så jag är jätteintresserad av vad du får för besked av din läkare osv. Vi kan väl hålla kontakt här i tråden?
    Det kan vi absolut göra Glad Jag ska till fertilitetsläkaren på måndag, så vi få se vad han säger. Men vet du på vilket sätt för höga värden påverkar fertiliteten? vad sa din läkare?
  • pållan

CarolineBorås, min läkare sa att det kan påverka fertiliteten negativt - särskilt om man är över 30 och annars inte hittar några fel (så är det för mig). Då kan sköldkörteln vara det som avgör om man blir gravid/kan fullfölja graviditeten, enligt min sjuksköterska - jag har inte hunnit träffa läkaren sedan jag fick provsvaren. Vanligaste problemet med höga värden är tydligen förhöjd risk för missfall. Men jag ska snart på läkarbesök, hoppas få veta mera då. Berätta gärna vad din läkare sa! Och lycka till med spolning och UL! Jag gjorde min spolning förra veckan, var jättenervös innan men det var ingen fara, gick snabbt och gjorde nästan inte ont alls. 

• lia27

Hej hade förhöjd tsh strax innan jag blev gravid låg på 3.0,har aldrig haft svårt att bli gravid,det som kan vara knepigt är att man löper större risk för missfall om man har fel på sköldkörteln. Jag fick aldrig nån medicin utan kontrolerades någrant under 7månader,doktorn ville inte medicinera....
    Jag började gå på akupunktur 2gånger i veckan. Är idag gravid och proverna visar idag 1,7 vilket är normalt.
    Jag tror att akupunkturen hjälpte mig:)

Hoppas allt går bra för TS:)

• pållan

Idag var jag på nytt läkarbesök. Mina värden ligger på 4, de rekommenderar att värdena ska ligga under 2 om man försöker bli gravid eller är gravid. Nu får jag levaxin, 50 mg om dagen, och om en månad tar vi nya prover - men jag kommer medicinera en längre tid. Största risken med höga skäldkörtelvärden är enl. min läkare ökad missfallsrisk. 

• pållan

eller är det milligram, nu blir jag förvirrad, men det spelar ju ingen roll så länge man tar rätt dos

• CarolineBorås
    pållan skrev 2010-09-20 09:59:32 följande:
    Idag var jag på nytt läkarbesök. Mina värden ligger på 4, de rekommenderar att värdena ska ligga under 2 om man försöker bli gravid eller är gravid. Nu får jag levaxin, 50 mg om dagen, och om en månad tar vi nya prover - men jag kommer medicinera en längre tid. Största risken med höga skäldkörtelvärden är enl. min läkare ökad missfallsrisk. 
    Ok, är det några biverkningar med medicinen?

Var på läkarbesöket idag, han tyckte att jag skulle ta ett nytt prov då jag låg precis på gränsen. Visar det samma/ högre värden nästa gång jag testar så ska vi börja att medicinera, så jag antar att det bara är att vänta och se...
  • BettanB

CarolineBorås: Inga biverkningar.

Pållan: Vad bra att du fått en vettig läkare som har vett på att medicinera i tid. .-) Och ja, det är mikrogram. 

Sorg i BettanMansion.
  • pållan

BettanB: ja det känns jättebra! Och tack

CarolineBorås: nej, inga biverkningar alls.  

Svar på tråden Sköldkörtelprov