• Yinsan

2 bilstolar bak - går det? tips på bilstol för 2-åring

Vill förtydliga lite om du tyckte det var oklart med varför man inte bör vända stolen.

Vid en krock så får barnet vid framåtvänt åkande stolen i ryggen, ju tyngre stolen är desto mer extrakraft på barnet vid en ev. krock. Båkåtvända stolar väger mycket mer än vad bältestolarna gör. Allra bäst är ju en isofix stol som sitter fast i bilen och därför inte ger någon extra vikt alls på barnet vid ev krock.

Sedan är ju "alla" bakåtvända stolar skålade vilket gör att bältet går en bit ifrån kroppen, en framåtvänd stol är gjord så att bältet följer barnets kropp på ett helt annat sätt.

Kalla det försäljningsargument eller inte.

• Yinsan

IziUp:en har jag aldrig förstått mig på, mycket konstig konstruktion. Visst väger flera stolar mindre som är vändbara men då har man ju nackdelen med bältet, = min egen tolkning, inga vändbara stolar är bra framåt.

Vi har en Kidfix eller vad heter den? och sedan har vi en extrastol från biltema, men där glider bältet ur axel"skåran" så den gillar jag inte heller, har den som extrastol när fler barn ska med hem från dagis.

Svar på tråden 2 bilstolar bak - går det? tips på bilstol för 2-åring