• cicci85

2 bilstolar bak - går det? tips på bilstol för 2-åring

Eftersom hon är så pass liten, antar att hon inte är jättelång heller, kommer hon antagligen kunna sitta bakåt till minst 5 år i vilken stol som helst. Prova vad som passar bäst i bilen. Jag har nyligen köpt en multi-tech och gillar den!

• cicci85
    Yinsan skrev 2010-09-10 22:26:45 följande:
    Vill förtydliga lite om du tyckte det var oklart med varför man inte bör vända stolen.

Vid en krock så får barnet vid framåtvänt åkande stolen i ryggen, ju tyngre stolen är desto mer extrakraft på barnet vid en ev. krock. Båkåtvända stolar väger mycket mer än vad bältestolarna gör. Allra bäst är ju en isofix stol som sitter fast i bilen och därför inte ger någon extra vikt alls på barnet vid ev krock.

Sedan är ju "alla" bakåtvända stolar skålade vilket gör att bältet går en bit ifrån kroppen, en framåtvänd stol är gjord så att bältet följer barnets kropp på ett helt annat sätt.

Kalla det försäljningsargument eller inte.
    Fast tex AG duoflex (kombistol) väger ju mindre än vad KidPlus (bältesstol) gör. TW är inte heller så tung om man jämför med bältesstolarna Kidplus eller IziUp. Multi-tech däremot väger mycket! Jag använder inte duoflex eller twoway framåt för att bältet sitter så dåligt och de ger dåligt sidoskydd. MT skulle jag inte använda framåt pga vikten.
  • cicci85
    Trotsa skrev 2010-09-12 10:03:22 följande:
    Hej!

Vi har two-way till Oscar. Perfekt! Sitter bra, bra plats för benen. Tänker att han kan ha den läääänge! Sen är frågan om det blir den stolen framåt eller om ev bebis får den bakåt då och han får en bältesstol. Men vi har köpt den för att använda framåt också.
    Tyvärr ger den ju riktigt dåligt skydd framåtvänd om man jämför med en bältesstol.
Svar på tråden 2 bilstolar bak - går det? tips på bilstol för 2-åring