• Kexet

*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*

Hej tjejer! Jag är pinfärsk på det här med tempning, men tycker det verkar intressant och vill lära mig mer. Har därför surfat runt en del och läst på, men ni vet, man lär sig aldrig så mycket som på FL! Flört Så jag är ny här men hoppar gärna in om det är okej!

Jag bor med min man och två barn. Vi har precis bestämt oss för att försöka få ett tredje barn, och det känns väldigt nytt och spännande! Förra vecka tog jag ur min p-stav och går nu i ovisshet om jag väntar på mens eller ÄL, Gud vet vad som kommer först. Men jag tänker inte låta en enda chans gå till spillo utan har handlat hem ÄL-tester och tänkte nu börja med tempningen också. All in liksom!

Ska bli roligt att se hur min menscykel ter sig och om jag kan lära känna min kropp på köpet. Eftersom jag är ny inom ämnet hoppas jag ni har överseende med frågor som kan tyckas självklara, men jag försöker läsa och lära så mycket jag kan genom att kolla på era kurvor. Jag har lagt till min ynkliga kurva sedan 6 dagar tillbaka under er BIM- och Charttråd, och håller nu tummarna på att få plussa med er!

• Kexet

Kanske en dum fråga. Men när man ska kolla sitt sekret, ska det vara det som finns alldeles i mynningen eller känner man längre in? Jag tänker att det kanske inte räknas som "watery" om det inte känns enda ner i mynningen? Man kan ju vara "torr" i mynningen men vara mer "creamy" längre in?

Ja, ni får gärna förklara för mig hur ofta och hur ni kollar, för en som är ny på detta! Glad

• Kexet
    Pillan2012 skrev 2012-08-24 11:11:19 följande:
    SMyger in o berättar att jag nog är SUPERGRAVID :p Det var det starkaste plusset jag sett ever haha. Blir en valborgsbebis!!!!

Åh! Grattis! Vad fantastiskt! Solig
  • Kexet

Jag har lite frågor. Jag hoppas någon vänlig själ här inne kan tänkas sig attatt dela sina erfarenheter Glad

1. Hur noga är det med tiden för tempningen egentligen? Spelar en 20 min hit eller dit någon roll egentligen?

2. Jag tar tempen innan jag stiger ur sängen oftast. Men kan jag stiga ur sängen och ta tempen på toan (alltså typ 1 min efter att jag stigit upp). Hinner verkligen kroppstemperaturen ändras på så kort tid?

3. Ni som kollar sekret. Exakt hur gör ni? Kolla på toapappret, i mynningen eller innut i? 

4. Hur ofta på en dag kollar ni sekretet?

5. Hur många dagar innan ÄL har ni fertilt sekret? 

• Kexet

Just det! Glömde en.

6. När får man ett rött/streckat kryss? Dagen efter ÄL upptäckts eller typ.. när nästa mens/plus kommer?

• Kexet

Capiche: Tack för dina svar! Det är bra att veta hur andra gör :) Jobbigt att du inte får veta något förresten, har du fortfarande ont?

Saga09: Varför så negativ? Du har ju fått ett svagt test, hoppas att det blir starkare nu istället!

• Kexet

Hej alla! Får jag avbryta med en liten fråga? Ni som är duktiga på det här med att tempa.

På FF under "Tests/Monitors" kan man fylla i OPK eller Ferning Test. Vad är detta, och vad är skilnnaden?  Om man tar ÄL-tester - vilken ska jag då fylla i?

• Kexet
    plopp76 skrev 2012-09-10 10:34:59 följande:
    OPK är ÄL-test iallafall, dte vet jag. Men Ferning test vet jag inte vad det är... nån annan?

Jag googlade Ferning Test nu och fick upp bilder på det här mikropskopbilderna som visar på östrogent i salivet. Har läst om det förut, att man kan kolla på sitt saliv i mikroskop för att lära sig se ett mönster när östrogenhalten ökar = ägglossning på gång.

Kolla. man lär sig något nytta varje dag. Tack ändå!   

• Kexet

Någon här som vill kasta ett öga på min chart och se vad ni tror? http://www.fertilityfriend.com/home/3eabb9

Jag beräknar själv ha få ÄL runt dag 14-15 eftersom det alltid varit så förut, men i morse när jag la min min morgontemp så får jag en streckad linje att ÄL redan varit? På dag 8?! Fattar inte varför. Har ju inte haft något ÄL-sekret innan samt inget utslag på ÄL-stickor så det känns inte alls som om ÄL varit. 

Med tanke på sekretet verkar det mer troligt att ÄL är på gång, kanke mot slutet av veckan/helgen. Jag är förvirrad. vad tor ni när ni tittar på kurvan?

• Kexet
    plopp76 skrev 2012-09-11 08:29:48 följande:
    God morgon!

Som jag trodde:

Och tempen sjönk, och det molvärker i magen. Så mensen är nog på gång idag. Det är helt ok, trist så klart, men helt ok. Eftersom jag inte haft spottings förut så blev jag ju lite förundrad och började nojja. Tack för alla peppande ord Glad

Vad tråkigt, men det är bara blicka framåt och ta nya tag till nästa månad!
Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*