*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*
Hej alla ff-experter!
Jag började tempa för ungefär en månad sen och tycker att det är jättespännande att lära mig hur min kropp fungerar under cykeln. Det planeras inte barn nu utan jag tempar endast för att jag tycker att det känns bra att lära mig min kropps signaler, plus att jag hoppas kunna använda tempmetoden i kombination med femcap (som jag använder som preventivmedel idag, och började använda i samband med att jag började tempa). När jag lärt mig att känna igen ägglossningen med säkerhet så vet vi ju när det är extra viktigt att vi skyddar oss (och när vi inte behöver skydd).
Jag har en föreställning om att jag kunnat känna när jag har ägglossning tidigare, dels genom att jag blir extra "sugen" på sex, jag får tydliga äggviteflytningar (detta syns extra tydligt då de samlas upp i femcapen) och vissa månader har jag en diffus ägglossningsvärk. Ganska exakt, på dagen, två veckor senare kommer mensen.
Den här månaden är jag dock ytterst konfunderad... Tempningarna jag gjort i början av månaden har en "rocky shape" men jag tror att det har att göra med att jag tog den vid lite olika tillfällen på morgonen, glömde ta direkt när jag vaknade osv. Runt mitten av månaden fick jag in rutinen och har då tagit tempen innan jag stigit upp mellan 6-8 på morgonen. Här ser jag också att min graf fått ett mer jämnt utseende.
Runt 5-8 november hade jag tydliga äl-flytningar och jag kände på tappen vid flera tillfällen att den var öppen och åtminstone medium mjuk, hade även mina andra symptom som jag brukar känna runt äl. Missade tempa 8e men 9e gick tempen upp och stannade ganska hög (för mig). Kände mig då säker på att jag säkerställt äl, och var superglad att tempmetoden visade sig vara så "tydlig". Tempen stannade hög fram till den 14e då den droppade lite för att sedan höjas ytterligare den 17e. Som ni ser så har ff-appen "hittat" min ägglossning den 16e, men jag tror INTE att jag hade äl då!? Nu förstår jag ingenting längre. Den tiden då ff säger att jag haft äl var tappen hård, stängd och högt placerad och jag hade inte äl-flytningar.
Har någon av er varit med om att ff haft fel? Är det någon som har någon idé om varför min temp ter sig på det här sättet och har någon varit med om liknande?
Kan ju tillägga också att jag sen i våras då jag började hålla anteckningar på min cykel har haft en cykel som snittat på ca 32-38 dagar och med ff's äl så blir den här cykeln minst 45 dagar vilket är ganska långt...
Hoppas att det är någon som orkar läsa mitt långa inlägg. :) Kram på er!
[url=www.fertilityfriend.com/home/3fb182][img]www.fertilityfriend.com/home/3fb182/thumb.png[/img]
My Ovulation Chart[/url]