Inlägg från: Älva1973 |Visa alla inlägg
  • Älva1973

*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*

Capiche skrev 2012-11-27 19:47:08 följande:
    Men va tråkigt och höra.! Skönt du fått börja med utredningen nu iaf så ni får bukt på om det är något som kan hjälpa er snabbare att bli gravida. Forsätter och hålla tummarna iaf för så länge tant röd inte är på besök så finns det chans! :)))

Jag är en i ordentlig depp period...orkar inte sitta vid datorn längre ens.
    Saknar att vara gravid ....snart är ÄL på besök igen och jag har inte tempat nått alls denna cykel..orkar bara inte...så tror det blir en paus i tempandet hela denna månad och kör igång efter nästa mens ist.
    Få se ....kanske tempar jag i morgonbitti ....får se. :)

mys på!!! : D:D  
    Tack, det hoppas jag med.
    Jag förstår att du känner dig ledsen. Man kommer nog tillbaka lite olika snabbt. Gör du det du känner är bäst.
    Kram {#emotions_dlg.flower} 
  • Älva1973
    greeneyes: Kram på dig Hjärta Men som de andra säger så är det positivt att du vet svaret och jag tror också att det kommer gå fortare än 2 år för dig. Sedan så betyder en medicinering inte en livsdom. Tänk på att det här kommer hjälpa dig att bli gravid och få ett friskt barn så småning om Solig

Får jag fråga vad du hade för värden på dina prover??
    Jag är ju lite nyfiken då jag själv fått mina provsvar.
    Jag kan kopiera in mina här nere så ser ni andra också.
  • Älva1973

Tar gärna lite feedback så jag vet vad jag kan tänka på inför vårt återbesök om 2 veckor Skrattande
    AMH-provet var jag tvungen att ta om förra veckan så det har jag inte fått svar på än.

Sambon hade 232 miljoner simmare med både hög rörlighet och hög andel levande.
    Så problemet ligger hos mig helt klart. Men vart är bara frågan.

Mina tankar är att jag har för lågt progesteronvärde efter ÄL. Att mitt ägg inte mognar som det ska. Slemhinnan var bara 6mm 12 dagar efter ÄL. Alla andra värden är ju ganska bra vad jag har förstått när jag googlat på "normalvärden" för dessa.

Progesteronvärdet var taget på ÄL+12, alla andra prover på mensdag 3.

S-PROLACTI 307
    S LH 7,5
    S FSH 5,2
    S FT3 5,4
    S FT4 17

S TSH 2,08
    B-EVF 0,39
    B-HB 129
    B MCHC 334
    B MCV 90

B TPK 330
    B LPK 5
    B EPK 4,3
    S PROGEST 8,7 

• Älva1973
    Vi 4 skrev 2012-11-29 10:07:30 följande:
    Älva, vad jag kan bedöma så ser det som du själv säger bra ut med provsvaren, men progesteron kan jag inte bedöma. Det behöver ju inte vara något "fel" tänker jag utan mer bero på tidsfaktorn. Som jag förstått dina inlägg så var det drygt ett år sedan du tog ut spiralen och du har under den tiden varit gravid en gång men fått mf i v10? eller har jag missuppfattat det?  Jag tänker att statistiken för de som är 30 år visar att det i genomsnitt tar 7-8 månader att bli gravid. desutom kan det ju ta ett tag för kroppen att hämta sig från ett mf. Jag skriver det för att ge lite hopp och tänker att det väl är skönt om det inte är något som är fel. Lycka till på återbesöket!
    Det stämmer bra. Du har koll på fakta Flört
    Tack för allt hopp du ger Solig

Men som sagt, kan jag skynda på kroppen lite så gör jag gärna det. Känns som jag springer redan...
    Ju längre tiden går så blir jag mer och mer insatt på fler aspekter och får ännu mer frågetecken. 
  • Älva1973
    Vi 4: Har du tagit AMH-prov?
    Någon annan som tagit det provet?
    Jag väntar ju på mitt provsvar och känner mig väldigt nervös. Tänk om det är slut ägg!!

Sedan sa min gyn, när jag frågade hur mina äggstockar såg ut,  att de såg lite gamla ut. Så det undrar man ju vad det innebär. Hon sa att man kunde se det på strukturen. Men å andra sidan så tyckte jag att hon inte hade den bästa utrustningen för den apparaten som var på sjukhusets gyn var knivskarp och såg betydligt nyare ut.
  • Älva1973
    MissBoring: Tydligen blir väl de också lite skrynkligare på ytan Flört

Jag är ju som helt ny på det här med att kämpa, nu har jag "väntat" ett år så nu kommer jag att lägga om taktiken och bli ännu mer aggressivare. Har bara kört på naturmedel, men tror att jag behöver gå på något annat snart om jag inte får hjälp efter utredningen. 

Tycker verkligen att den svenska sjukvården är hemsk, man får ju bara vänta och vänta. Jag är inte bra på att vänta. Går privat nu, men jag vet inte om de är mer angelägna än andra. Jag har blivit så illa bemött av landstinget när jag ringt och varit orolig för mina cykler och ägglossningen, fått känslan av att de tycker jag är för gammal. Hänvisade mig direkt till att kontakta privat gyn när de fick höra min ålder och att vi försökte bli gravida. Så sårbar och utsatt man är i den situationen så ska man inte bli avkortad när man ställer frågor. De vet inte hur mycket mod man får ta till sig för att ens ringa och ställa frågorna.

Vår utredning har ju precis börjat men det känns som man står still. Väntan på provsvar och väntan igen på provsvar. Hon trodde att det hade hänt något med mitt AMH-prov eftersom jag fick resultatet 12 första gången. Eftersom det låg så långt utanför det normala intervallet så har jag fått ta om det.  Har fått känslan av att det händer bara något när man ringer. Så ska försöka bli bättre på det. Nu längtar jag bara till den 14 dec så vi får höra vad hon tänkt hjälpa oss med.

Är lite orolig för att min slemhinna inte är som den ska, har inte börjat blöda ordentligt än utan det kommer bara lite i trosskyddet. Förr månaden blödde jag lite i tre dagar. Den gången hade de ju mätt slemhinnan till 6 mm och det var två dagar innan mens. 
  • Älva1973
    Vi 4 skrev 2012-11-29 20:55:03 följande:
    Tabellerna hoppade trist nog, men jag tror ni hänger med. Be om referensvärdena Älva när du får svar så du vet vad de jämför med, för de tar säkert nya och där får man mkt högre värden. Jag förstår hur du tänker, samtidigt är du ju inte så gammal så du kanske inte ska prova osäkra kort som skulle kunna riskera något? För min gen del tänker jag att det är så liten chans kvar att det är värt att ta lite risker, men det är kanske onödigt när man verkar ha så god chans som jag tycker att du borde ha god chans som så nyligen var gravid efter ganska kort tids försök!
    Jo jag kommer att be om alla referensvärden, ska försöka vara så frågvis jag bara kan. Tycker läkare kan vara bra på att slingra sig och inte svara på frågor ibland. Att jag fick listan med mina värden var för att jag ringde och frågade. Sedan så är jag ju ganska gammal (i alla fall enligt alla fertilitetsstatistik)...fyller 39 om tre veckor Flört
    Men hoppet är det sista som lämnar mig. Det känns tryggt att veta att vi faktiskt blivit gravid tillsammans och att simmarna var så pass många och bra Cool
  • Älva1973

Har inte skrivit här på ett tag nu. Men har haft mycket tankar på min utredning och vad resultatet skulle bli. Har fortfarande inte fått veta mitt AMH-värde, det hade inte kommit tillbaka. Alla andra prover såg bra ut (förutom progesteronvärdet). Ska ta ett nytt prov nästa vecka på fredag. Min gyn var osäker på om jag verkligen ägglossat eftersom ett så lågt värde skulle tyda på det. Men allt såg jättefint ut på VUL-undersökningen. Hade många fina blåsor varav en på vänster sida som var större än alla andra. Så vi kommer inte få någon hjälp med hormoner om provet visar att jag ägglossar. Nästa steg blir IVF. Sedan så hon till mig att jag skulle strunta i att ta tempen för den trodde hon inte på alls. Det kommer jag nog inte att göra, men kommer inte stirra mig lika blind på den dagliga tempen och försöka analysera den.

Hur går det för er andra nu?

• Älva1973

Capiche: åååååå grattis, så roligt att du får så glada besked. Du var ju lite ledsen och orolig för inte så länge sedan. Så underbart att det blev ett positivt resultat :)

Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*