Bebis på 4,5 månader som får panik vid läggdags
Jag har en tjej på 4,5 månader som får panik när det är dags att sova. Jag brukar lägga henne mellan 19:00 och 20:00 när jag ser att hon börjar bli trött (gnuggar sig i ögonen, blir gnällig). Då sätter jag på henne pyjamas och gör det mörkt i sovrummet. Så fort jag lägger henne i vår säng förstår hon att det är sovdags och börjar skrika och gråta hysteriskt. Men om jag ger upp eller om gråten blir så stark att hon tappar luften, bär ut henne till vardagsrummet och lägger henne under babygymmet och då blir hon lugn och nöjd - "faran är över". Så fort jag försöker amma, gosa eller vagga henne till sömns kommer paniken igen.
Min dotter började sova natt redan när hon var sju veckor (vaknade ett par gånger för att amma, men sov annars konstant). I början ammade jag henne i sängen och sjöng en stund, sedan la vi henne bara med nappen och så somnade hon själv lugnt in på kvällen. Problemen började när hon var ca 3 1/2 månad och då slopade jag nattningsritualen för att inte stressa upp henne för mycket (det signalerar ju att det är sovdags).
Vi samsover och trivs med det. Jag ammar eller petar in nappen när hon vaknar till under natten (ca tre gånger). Vanligtvis somnar hon mellan 19:30 och 20:30 och sover sedan till sjutiden på morgonen. På dagen sover hon oftast ett längre pass på 2-3 h samt två kortare pass på en halvtimme vardera och då har hon inte så svårt att somna.
Jag har inget emot att natta och ligga hos henne tills hon somnar, har absolut ingen önskan om att hon ska somna själv (tvärtom!) utan vill bara inte att hon ska vara så ledsen och hysterisk.
Är det någon som känner igen sig och har något tips eller trösterikt att säga?