• La vita è bella

Bebis på 4,5 månader som får panik vid läggdags

Jag har en tjej på 4,5 månader som får panik när det är dags att sova. Jag brukar lägga henne mellan 19:00 och 20:00 när jag ser att hon börjar bli trött (gnuggar sig i ögonen, blir gnällig). Då sätter jag på henne pyjamas och gör det mörkt i sovrummet. Så fort jag lägger henne i vår säng förstår hon att det är sovdags och börjar skrika och gråta hysteriskt. Men om jag ger upp eller om gråten blir så stark att hon tappar luften, bär ut henne till vardagsrummet och lägger henne under babygymmet och då blir hon lugn och nöjd - "faran är över". Så fort jag försöker amma, gosa eller vagga henne till sömns kommer paniken igen.

Min dotter började sova natt redan när hon var sju veckor (vaknade ett par gånger för att amma, men sov annars konstant). I början ammade jag henne i sängen och sjöng en stund, sedan la vi henne bara med nappen och så somnade hon själv lugnt in på kvällen. Problemen började när hon var ca 3 1/2 månad och då slopade jag nattningsritualen för att inte stressa upp henne för mycket (det signalerar ju att det är sovdags).

Vi samsover och trivs med det. Jag ammar eller petar in nappen när hon vaknar till under natten (ca tre gånger). Vanligtvis somnar hon mellan 19:30 och 20:30 och sover sedan till sjutiden på morgonen. På dagen sover hon oftast ett längre pass på 2-3 h samt två kortare pass på en halvtimme vardera och då har hon inte så svårt att somna.

Jag har inget emot att natta och ligga hos henne tills hon somnar, har absolut ingen önskan om att hon ska somna själv (tvärtom!) utan vill bara inte att hon ska vara så ledsen och hysterisk.

Är det någon som känner igen sig och har något tips eller trösterikt att säga?

• Svar på tråden Bebis på 4,5 månader som får panik vid läggdags
  • spjb

Min lilla tjej är nästan 5 månader och betedde sig precis så för ca 2 veckor sedan, har gått över nu.
    En kläng period skulle jag tro.

• La vita è bella

Skönt att det gick över. Det här har pågått från och till i en månad... Ska ju vara en utvecklingskris innan de fyller 19 veckor men hon är 20 veckor nu...

• lövet2

Min rekommendation skulle vara att du lägger av med att söva henne. Om din inställning är att amma när hon gnäller, vagga om hon gillar det, lägga henne på filten när hon vill leka osv - då lär hon nog börja slappna av mer och somna bättre. Jag tror ert problem är att du tittar på klockan, tittar på henne, bestämmer att det är sovdags och sedan beslutsamt börjar söva. När hon då inte somnar, så blir du lite stressad, kollar klockan igen, försöker ännu mer - och dottern blir bara mer och mer olustig i den situationen.

Vill hon bli ammad på kvällen, så slå på TV:n eller ta en bra bok som du kan koncentrera dig på. Om dottern då somnar under amningen så är allt gott och väl, och annars lägger du bara ner henne för att leka. Då kanske hon vill upp i famnen igen efter en halvtimme ...

• La vita è bella

lövet2 - klokt svar. Jag blir nog lite stressad för att det snackas så om övertrötthet och så tänker jag att det bara blir svårare och svårare ju längre det dröjar innan hon somnar. Plus alla råd om att det ska nattas vid samma tid varje kväll och det ska göras enligt alla konstens regler.

• lövet2
    La vita è bella skrev 2010-09-11 17:40:29 följande:
    lövet2 - klokt svar. Jag blir nog lite stressad för att det snackas så om övertrötthet och så tänker jag att det bara blir svårare och svårare ju längre det dröjar innan hon somnar. Plus alla råd om att det ska nattas vid samma tid varje kväll och det ska göras enligt alla konstens regler.
    Då kan jag ju säga att jag aldrig haft några sovrutiner för mina barn så länge de varit spädbarn. I bland har de somnat kl 20 och i bland framåt midnatt. Har aldrig sövt dem, utan jag har ammat dem på begäran, och om det någon gång varit jobbigt och skrikigt, så har jag burit dem (oftast har det då visat sig vara en förkylning eller tand på gång).

Och nej, vi har aldrig drabbats av sömnproblem. Eller rättare sagt, så har jag valt att inte se deras varierande sovtider som ett problem! Jag hade heller aldrig hört talas om (eller sett) övertrötta spädbarn förrän jag blev medlem på FL. Här verkar det vara alla mammors stora skräck!

• vittra
    hallonfamiljen skrev 2010-09-11 22:40:53 följande:
    detkänsligabarnet.se/

tror du får kopiera in texten i sökfältet och därifrån gå till sidan
    men läs artikeln, helt fantastisk!
    Gud vilken bra blogg! Fattar inte att jag inte sett den innan, jättemycket tänkvärt där ju!
    Lägger genast till i favoriter
Svar på tråden Bebis på 4,5 månader som får panik vid läggdags