• Malena C

Snus = 60% missfall

Hej TS. Det beror lite på hur aftonbladet räknat. I sverige slutar 16% av kända graviditeter (man kan ju inte räkna de fall modern inte visste att hon var gravid och fick en sen blödning) i missfall. Det innebär att risken för en snusare skulle vara 25% risk för missfall. Det har gjorts flera studier tidigare på snusning och graviditet och de har inte gett dessa resultat. Det är fortfarande troligare att dina upprepade missfall beror på något annat.
    När det gäller dödfödda barn så räknas det i promille i Sverige så en fördubbling av risken innebär fortfarande en risk på mindre än en promille. Det är tillexempel mer än hundra gånger högre risk att förlora sitt barn i ett missfall orsakat av fostervattenprov än att barnet skulle födas dött.
    Jag är inte för snusning och rökning under graviditeten men snusning är är så här långt ett bättre alternativ än samtliga nikotinersättningsprodukter som finns på marknaden eftersom flera av dem kan ge utvecklingsskador på fostret vilket snusning inte gör. Snusning i liten skala är bättre än rökning i liten skala. Kanske du kan dra ner på snuset och ha snuset inne under kortare stunder.
    När det gäller missfall så har man av misstag kommit på i Kanada att vanliga astmamediciner som ventolin och brikanyl ökar chansen att få behålla barnet för just kvinnor som drabbats av upprepade missfal. Det fanns exempel på kvinnor med fler än tio missfall bakom sig som blev mammor efter att ha fått astmamedicin under graviditeten. Det forskas nu på detta och det ska bli spännande att se resultaten. Tyvärr är det mer än två år sedan jag läste artikeln så jag har ingen länk kvar att erbjuda.

Svar på tråden Snus = 60% missfall