• Cherry Cupcake

Någon som har Handelsbankens internetbank? / Jobbar på bank?

Jag har handelsbankens internetbank och för ibland över pengar mellan mitt allkonto(lönekonto)
    och sparkonto. Åt båda hållen.
    Nu såg jag att när man för över pengar från sparkontot till allkontot står texten "observera att du endast har 4 avigiftsfria uttag per år". Menar de även när man för över på internet då??
    Det gör jag ganska ofta.. Hur mycket tar de betalt för detta??
    Någon som vet?

• Svar på tråden Någon som har Handelsbankens internetbank? / Jobbar på bank?
  • anne h
    Cherry Cupcake skrev 2010-09-11 18:18:45 följande:
    vad är skillnaden på allkonto och lönekonto?
    allkonto är det man använder som lönekonto, det man har kort kopplat till, betalar räkningar från osv, sparkonto det kan låter pengarna stå på längre tid,
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • MatsAtari

Fattar ju inte varför man ska ha sparkonto på handelsbanken överhuvudtaget.
    Finns minst 20 alternativ som ger bättre ränta.

• Cherry Cupcake
    anne h skrev 2010-09-11 18:38:39 följande:
    du behöver inte byta bank, det enda du behöver göra är att be dem göra om sparkontot till ett allkonto.

Jag har HB, ett löne/kortkonto och ett konto som jag lägger undan till lånen på, dock är de båda "allkonto"

Barnen däremot har sparkonton, eftersom deras pengar står kvar på kontona längre tid. 

HB är bra då internetbank är gratis, min mor har SEB, syrran Swedbank, de betalar massor för att få betala sina räkningar.. helt fel anser jag. 
    ja, min sambo har swedbank. han betalar typ 200 per år för att ha internetbank. jag betalar minst 60 spänn per gång jag flyttar pengar,. vilket händer ofta, så jag tjänar endå 100 lappar på swedbank.
  • Cherry Cupcake
    MatsAtari skrev 2010-09-11 20:18:06 följande:
    Fattar ju inte varför man ska ha sparkonto på handelsbanken överhuvudtaget.
    Finns minst 20 alternativ som ger bättre ränta.
    dela gärna med dig!
  • Donum

Det beror på att du flyttar pengar från ett sparkonto och inte från ett allkonto. Om du öppnar ett till allkonto och för över därifrån istället så slipper du den kostnaden. Sparkonton är till för att ha pengar under en längre tid. Det är därför de har begränsat antal kostnadsfria uttag. Vill man ha ett konto som man kan flytta fram och tillbaka hur man vill, så väljer man en annan typ av konto. Du har alltså valt ett sparkonto fast det är något annat du har behov av. 

LORD, grant me the strength to accept fucktards I cannot change.
  • MatsAtari
    Donum skrev 2010-09-12 21:34:18 följande:
    Det beror på att du flyttar pengar från ett sparkonto och inte från ett allkonto. Om du öppnar ett till allkonto och för över därifrån istället så slipper du den kostnaden. Sparkonton är till för att ha pengar under en längre tid. Det är därför de har begränsat antal kostnadsfria uttag. Vill man ha ett konto som man kan flytta fram och tillbaka hur man vill, så väljer man en annan typ av konto. Du har alltså valt ett sparkonto fast det är något annat du har behov av. 

Finns gott om sparkonton där man kan flytta pengarna hur man vill.
    Cherry Cupcake skrev 2010-09-12 21:29:22 följande:
    dela gärna med dig!
    www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm
  • Donum
    MatsAtari skrev 2010-09-12 23:12:41 följande:
    Finns gott om sparkonton där man kan flytta pengarna hur man vill.
    Cherry Cupcake skrev 2010-09-12 21:29:22 följande:
    dela gärna med dig!
    www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm
    Jadå, det har Handelsbanken också, men TS har uppenbarligen inte valt ett sådant sparkonto. 

LORD, grant me the strength to accept fucktards I cannot change.
  • Tre barn tre barnbarn

Det gäller för överföringar på nätet också,jag har likadant!

• Baronessan
    Cherry Cupcake skrev 2010-09-12 21:28:58 följande:
    ja, min sambo har swedbank. han betalar typ 200 per år för att ha internetbank. jag betalar minst 60 spänn per gång jag flyttar pengar,. vilket händer ofta, så jag tjänar endå 100 lappar på swedbank.
    Men byt konto! Förvånad Det är ju bara att klicka på "Konton"/"Öppna nytt konto"/"Allkonto" så har du ett konto som du kan överföra från/till hur ofta du vill utan att det kostar. Jag har flera allkonton som jag använder som lönekonto/korttidssparkonton/buffertkonto. Ska du spara pengar långsiktigt rekommenderar jag t.ex. fonder istället för sparkonto.

Du sparar hundralappar på att byta konto... inte på att byta bank.
  • anne h
    Cherry Cupcake skrev 2010-09-12 21:28:58 följande:
    tja.. om du vill betala för att betala dina egna räkningar så är det en lösning..

annars kommer du ju betydligt lindrigare undan om du gör som Baronessan skriver:
    Baronessan skrev 2010-09-13 08:17:55 följande:
    Men byt konto! Förvånad Det är ju bara att klicka på "Konton"/"Öppna nytt konto"/"Allkonto" så har du ett konto som du kan överföra från/till hur ofta du vill utan att det kostar. Jag har flera allkonton som jag använder som lönekonto/korttidssparkonton/buffertkonto. Ska du spara pengar långsiktigt rekommenderar jag t.ex. fonder istället för sparkonto.

• Gladskit
    Baronessan skrev 2010-09-13 08:17:55 följande:

Så har vi också, alltså flera allkonton.
    Det är toppen att man kan öppna konton så enkelt!
    Det enda är om du vill öppna ett konto som både du och tex. din man har tillgång till, då måste banken göra det.

För lite bättre ränta kan jag tipsa om Svea Direkt, där har vi vårt buffertspar (delvis, vi har en del i fonder också). Gratis uttag och just nu tror jag man får 2% i ränta.
  • Cherry Cupcake

tack för tipsen!

tror jag ska öppna ett allkonto till.. det verkar enklast.. men då behöver man väl inte ha ett betalkort till det kontot också väl?

• Bluestar

Jag har öppna ett allkonto som sparkonto har inge kort till det kontot. flyttar pengar gratis mellan mina konton.

• anne h
    Cherry Cupcake skrev 2010-09-14 18:44:28 följande:
    tack för tipsen!

tror jag ska öppna ett allkonto till.. det verkar enklast.. men då behöver man väl inte ha ett betalkort till det kontot också väl?
    nej då, det har du redan på det första så du flyttar bara över pengar dit när du behöver. jag flyttar enkelt både via tfn o nätet.
Svar på tråden Någon som har Handelsbankens internetbank? / Jobbar på bank?