• bubbelmaja

Bästa sättet att få platta hamburgare

Vi ska bjuda på hamburgare på sonens födelsedagsfirande nästa helg. Med hembakat bröd och all världens goda röror, mums! Kanske passar stor som liten. Men jag funderar på hamburgarna. Har ni tips på bästa sättet att å rätt platta hamburgare och kunna göra många samtidigt? Att steka ett par i taget tar sån tid och oftast tycker jag de blir för tjocka, de drar ihop sig på nåt vis. Det ultimata vore att man kunde lägga folie på grillen och lägga många där, men vet inte om det går.

tävla på hanna.fornhem.se
  • Svar på tråden Bästa sättet att få platta hamburgare
  • Majsan70

Jag gör dem xtra tunna helt enkelt då får de rätt tjocklek även om de drar ihop sig.  Skall du göra många så gör dagen innan i godan ro o sen bara värm på dem på grilen eller i ugnen eller nåt? Går säkert att göra i ugnen med, men jag har aldrig gjort så tunna där själv.

• Majsan70
    bubbelmaja skrev 2010-09-11 19:07:51 följande:
    Har du något speciellt bindmedel i då, för att de inte ska gå av också?
    Jag har en gnutta potatismjöl o vatten i mina hamburgare....men bara lite lite. Ser till att smeten är ordentligt arbetad och så i med de i pannan. Brukar bli kanon. Kompisarna hade lite worchestersås i sina hamburgare och det blev xtra gottigt.

Jag gör ibland fusklövbiff av köttfärs o de går aldrig sönder iom. potatismjölet och hamburgarna blir ju lite tjockare. =)
  • bubbelmaja

Funderar på att ha i allerumsost också, och det binder ju också ihop lite i och med att det blir lite kladdigt.

Tack för tipset!

• lurv

Jag har fått tipset att frysa dom innan och stekta dom frusna för att dom inte ska svälla upp och bli "tjocka". Har dock inte testat det själv ännu.

• Höstbebis2010
    lurv skrev 2010-09-11 19:33:40 följande:
    Jag har fått tipset att frysa dom innan och stekta dom frusna för att dom inte ska svälla upp och bli "tjocka". Har dock inte testat det själv ännu.
    Det funkar jätte bra för att de ska hålla sig tunna.
  • MBert

Det fanns en sån här tråd för inte allför längesedan.
    Där tipsades det om hamburgerpress där man lägger i och formar hamburgarna för att undvika bl.a. att de buktar när de steks.
    Sen är väl tipset att inte arbeta degen för mycket och inte tillsätta "bindemedel" för då blir de sega.
    100% köttfärs är det bästa, och så lite kryddor förståss.

Grilla blir godast. Då rekommenderar jag ett grillnät i teflon, så riskerar de inte att fastna. Man kan börja grilla lite tidigare (kanske rentav innan gästerna kommer) och sen sätta på ugnen och varmhålla dem där.

Svar på tråden Bästa sättet att få platta hamburgare