• loujac

Min 2½åring knaprar kattmat

Är nog inte farligt att smaka, men tänk på att det sväller mycket, om man sätter det i halsen kan det lätt bli livsfarligt.

• loujac
    FruSen skrev 2010-09-12 10:00:47 följande:
    Min 1½-åring äter kattmat lite då och då. Numera har hon allt oftare börjat lägga maten i vattenskålen. Hälsofarligt tror jag det inte är men det är ju lite äckligt tycker jag...
    Ang detta med att de sväller. Det sväller ju rätt långsamt och kräver ganska mycket vatten för det så det är nog inte så direkt livsfarligt ur den aspekten tror jag. Självklart är det farligt att sätta i halsen men det sväller ju inte upp på en sekund direkt. Att sätta kattmat i halsen är inte hälsosamt vare sig det sväller upp eller ej. Men är man så stor som 2½ år tuggar man nog ganska bra Min 1½-åring har aldrig satt det i halsen, bara knaprat och tuggat 
    Självklart är det farligt att sätta i halsen oavsett vad det är, finns dock barn som dött av det jag beskrev.

Varför inte ställa maten där barnen inte når? Så har vi gjort. 
  • loujac
    FruSen skrev 2010-09-12 10:14:08 följande:
    Jaghar inte möjlighet att ställa upp kattmaten på nått annat ställe än köksbordet och där vill jag absolut inte lära katten att äta
    Jag trugar och markerar för dottern att det inte är ok att äta kattmat istället och det har hon ju i princip lärt sig nu. Nu har hon ju dock gått över till att lägga kattmaten i vattenskålen
    Jo så gjorde jag också, men det tog lite för lång tid att lära sig tyckte jag, så jag lessnade och ställde upp maten på en bänk.
    Men nu har jag ställt ned den igen och han verkar ha glömt hur roligt det var att gegga med mat och vatten. =) 
Svar på tråden Min 2½åring knaprar kattmat