• Anonym (jämställdhet)

Okej att klaga på sin man, men f-n om det är han som klagar tillbaka.

Känns som en stående regel.... Alla tjejer har alltid rätt, och alla män har bara fel. De kan man klaga på hur mycket som helst, och oavsett vad det än gäller....

Läser trådar dagligen här inne där kvinnor klagar på sina gubbar en hel del, och när det klagas så utdelas en massa ryggdunk till kvinnan och hon rek att lämna, medans mannen blir kallad svin och dylikt.

Varför är det så?

• Svar på tråden Okej att klaga på sin man, men f-n om det är han som klagar tillbaka.
  • Anonym (jämställdhet)

Dubbelmoral tror jag det kallas.

• Kenneth b

Gå in på vilken manlig arbetsplats du vill o lyssna hur killar gnäller över sina fruar och får kompisarnas ryggdunkningar. Så båda könen är nog lika goda kålsupare:)
    Här på forumet är det nog 80 % kvinnor, därav mer gnäll på oss killar.

• Lowika

Jobbar inom ett väldigt mansdominerat yrke... och djäklar vilket skitsnack det är om fångvaktaren hemma. Chefen. osv  osv osv.... och så sitter de och ger mig skiten för alltihopa... jaja...

• Anonym

Jag fattar inta varför man ska klaga på sin respektive övht!! Gillar man inte den man delar vardagen med är det väl bara att flytta! Jag skulle ALDRIG klaga på min man och han skulle ALDRIG beklaga sig över mig. Till skillnad från de flesta så älskar och respekterar vi varandra!

• Anonym

Fast jag tycker ändå att det är färre karlar som hänger ut sin bättre hälft som en satmara på nätet? Jag fattar att det finns en viss jargong på jobbet eller bland polarna. Och det gör det till viss del iallafall bland tjejer också. Men det är klart oftare som jag läser om tjejer som hänger ut karln på nätet och berättar om vilket sk**stövel han är. Direkt hakar ett helt gäng på som tycker att hon ska lämna idioten osv.
    Jag skulle bli skitledsen om min karl gjorde så mot mig och jag skulle aldrig heller göra så mot honom!

Det är också oftare jag hör en tjej öppet bete sig riktigt illa mot karln än tvärtom. Senast en jobbarkompis som SKREK åt sin sambo att hon skulle lämna honom "på tisdag" om han inte följde hennes vilja i en viss fråga..... Vi sitter i kontorslandskap så det gick inte att undgå att höraFörvånad

Har aldrig hört en karl uppföra sig så!

• Majsan70
    Kenneth b skrev 2010-09-12 11:40:52 följande:
    Gå in på vilken manlig arbetsplats du vill o lyssna hur killar gnäller över sina fruar och får kompisarnas ryggdunkningar. Så båda könen är nog lika goda kålsupare:)
    Här på forumet är det nog 80 % kvinnor, därav mer gnäll på oss killar.
    Hmm..nu har jag jobbat på mansdominerad arbetsplats och faktiskt ALDRIG någonsin hört sånt gnäll om flickvänner eller fruar. O då är det en STOR arbetsplats.
    Däremot gnälls det massor på de kvinnodominerade arbetsplatserna om männen.
  • Anonym

Jag tror att kvinnor har ett större behov av att ventilera. Plus att det kanske är så just här på FL att männen det gnälls om faktiskt inte är några riktiga män. De trådar där det gnälls om män handlar ofta om att de skiter i barnen, skiter i familjen, bara tänker på sig själva, inte vill dela pengarna med sin fru osv osv.

Men det är faktiskt inte alltid som kvinnan får medhåll. Väldigt ofta så står man på mannens sida och säger åt kvinnan att hon överreagerar och att hon ska tagga ner.

Jag har varit medlem här i 6 år och jag har inte samma syn som du. Däremot har jag jobbat på mansdominerade arbetsplatser i hela mitt yrkesliv och som flera sagt innan så pratas det mycket om "regeringen", "chefen" osv, speciellt bland de yngre männen. De skulle naturligtvis aldrig säga så till sina flickvänner men de avreagerar sig på jobbet som kvinnorna gör här på FL.

• Onkel Panter
    Anonym skrev 2010-09-12 12:04:53 följande:

Jag fattar inta varför man ska klaga på sin respektive övht!! Gillar man inte den man delar vardagen med är det väl bara att flytta! Jag skulle ALDRIG klaga på min man och han skulle ALDRIG beklaga sig över mig. Till skillnad från de flesta så älskar och respekterar vi varandra!

Pfft, jävla skitsnack. Klart som fan att man klagar på varann, annars sprängs man ju för fan. Vare sig man älskar och respekterar varandra är en helt annan sak. 
  • Åsiktskvinnan

Varför tycker du det är konstigt? För det första är könen olika, det är ganska vanligt att kvinnor "pratar" kännslor medans män är som musslor. För det andra så är det mer kvinnor än män här.

• Onkel Panter
    Åsiktskvinnan skrev 2010-10-15 05:59:30 följande:
    Varför tycker du det är konstigt? För det första är könen olika, det är ganska vanligt att kvinnor "pratar" kännslor medans män är som musslor. För det andra så är det mer kvinnor än män här.
    Nu vet jag inte om det handlar om genetik eller samhällsstruktur, men det här med att män inte får prata om sina känslor är ju bara tragiskt. Att det späds på med höjda ögonbryn när en man avreagerar sig gör ju inte saken bättre. 
  • Åsiktskvinnan
    Onkel Panter skrev 2010-10-15 06:20:31 följande:
    Nu vet jag inte om det handlar om genetik eller samhällsstruktur, men det här med att män inte får prata om sina känslor är ju bara tragiskt. Att det späds på med höjda ögonbryn när en man avreagerar sig gör ju inte saken bättre. 
    Att män inte FÅR prata känslor vet jag inget om, jag upplever generellt att de inte GÖR det. Höjda ögonbryn vet jag heller inget om när en man väl pratar känslor, jag har då inte höjt några ögonbryn när jag träffat på en karl som väljer att prata om sina känslor.
  • Jockee30

Kvinnor stöttar varandra gärna, även en man kan stötta en kvinna. Och en kvinna kan krama en annan kvinna och trösta henne. En man är konstig om han pratar om känslor eller kramar en annan man. 

En man vill nog gärna kunna prata om känslomässiga saker men får ofta redan som barn lära sig att inte gråta eller gnälla om något känns obehagligt. 

Läs gärna Nora Vincents bok ?Self-Made Man?
    (Hon hade ett redan manligt utseende och levde 18 månader som man innan hon tog sitt liv) 

• Hangout91
    Anonym skrev 2010-09-12 13:17:27 följande:

Jag tror att kvinnor har ett större behov av att ventilera. Plus att det kanske är så just här på FL att männen det gnälls om faktiskt inte är några riktiga män. De trådar där det gnälls om män handlar ofta om att de skiter i barnen, skiter i familjen, bara tänker på sig själva, inte vill dela pengarna med sin fru osv osv.

Men det är faktiskt inte alltid som kvinnan får medhåll. Väldigt ofta så står man på mannens sida och säger åt kvinnan att hon överreagerar och att hon ska tagga ner.

Jag har varit medlem här i 6 år och jag har inte samma syn som du. Däremot har jag jobbat på mansdominerade arbetsplatser i hela mitt yrkesliv och som flera sagt innan så pratas det mycket om "regeringen", "chefen" osv, speciellt bland de yngre männen. De skulle naturligtvis aldrig säga så till sina flickvänner men de avreagerar sig på jobbet som kvinnorna gör här på FL.

Hur definieras sk riktiga män alternativt riktiga kvinnor? Går det runt låtsasmän och låtsaskvinnor därute i samhället?
Svar på tråden Okej att klaga på sin man, men f-n om det är han som klagar tillbaka.