• Ladyn

Liten familjehund, tips tack!

Efter många års längtande och lånande av andras hundar, så har vi kommit fram till att tiden nu är perfekt för att utöka familjen med en egen hund!

Vi är en vanlig familj med två barn på 2 och 6 år som är vana med alla slags djur,
    frågan är bara vilken slags hundras som skulle passa oss bäst?

Vi vill ha en lite mindre hund, som inte kräver alldeles för mycket aktivitet förutom vanlig vardagsmotion, som barnen kan gå ut och gå med själv här i våran skog,
    alltså en riktig familjehund!

Vilken ras kan ni tipsa oss om?

• Svar på tråden Liten familjehund, tips tack!
  • Care69

Dansk-Svensk gårdshund.

:*¨¨*:♥ Jag är inte ung nog att veta allt ♥:*¨¨*:
  • Kinya

Ni får nog räkna bort terriers eftersom de kräver en hel del.

• Ladyn
    Kinya skrev 2010-09-12 12:18:57 följande:
    Ni får nog räkna bort terriers eftersom de kräver en hel del.
     Vad kräver dom mer?
  • Kinya

Arbete, arbete och ännu mer arbete. Annars blir de odrägliga och rymningsbenägna.

• Ladyn
    Kinya skrev 2010-09-12 12:26:22 följande:
    Arbete, arbete och ännu mer arbete. Annars blir de odrägliga och rymningsbenägna.
    Aha ja det lät ju inte så roligt kanske
  • Ladyn

Men däremot så har jag hunnit läst lite ang Dansk svensk gårdshund,
    och det lilla jag läst än så länge så låter det perfekt för våran familj,
     en liten kelgris som vill vara med överallt!

• Kinya
    Ladyn skrev 2010-09-12 12:29:05 följande:
    Aha ja det lät ju inte så roligt kanske
    Missförstå mig inte, terriers är underbara hundar om de får jobba tillräckligt mycket. Men man måste veta vad man ger sig in på och vara villig att ge terriern det den behöver. Då är de jättehärliga.

Kolla noga upp användningsområde för hundraserna ni funderar på. Det kan ge er en uppfattning om hundens temperament och vad den behöver. En renodlad sällskapshund behöver i regel mindre arbete för att vara nöjd än en jakthund eller vallhund.
  • Tant Herta

För hundens skull, skaffa inte en liten hund! En stor hund kan lättare värja sej mot små barn medans en liten hund är mer utsatt! Har själv en omplacering som blivit buren och klappad och kelad med av små barn vilket resulterade i att hon började bitas för att få vara ifred! Köp en Amstaff, bra rejäla hundar som är otroligt trevliga bra familjehundar!

• Jezamine

Vad är du TS beredd för att offra på en hund?

Jag är INTE avstängd
  • Ladyn
    Tant Herta skrev 2010-09-12 13:27:15 följande:
    För hundens skull, skaffa inte en liten hund! En stor hund kan lättare värja sej mot små barn medans en liten hund är mer utsatt! Har själv en omplacering som blivit buren och klappad och kelad med av små barn vilket resulterade i att hon började bitas för att få vara ifred! Köp en Amstaff, bra rejäla hundar som är otroligt trevliga bra familjehundar!

Ja visst kan jag absolut tänka mig att det kan bli så med ivriga hundkära barn,
    men det beror nog lite på föräldrarnas ansvar oxå!

Svar på tråden Liten familjehund, tips tack!