• Bimbo Månskugga

osmält mat i blöjan!!

Är detta vanligt? attd et är lite osmält mat i blöjan typ som morotsbitar osv, eller är det nåt som inte stämmer.

min tjej är 9mån och det är inte alltid så men ibland

• Svar på tråden osmält mat i blöjan!!
  • Carisma95

Jepp, håller med ovanstående svar. MAJS....!

• Josefins mamma

japp en bit tidningspapper hittar man ibland.....=-)

• klarafina1

Vet ni om att man inte ska ge svamp till små barn .
    det har nånting med njurarna att göra men minns inte riktigt vad det var.

• Maneater

klarafina: vad menas med små barn? under 1?

• Våra Liv

klarafina all svamp eller bara vissa? tycker jag sett svamp i barnmatsburkar ju

• klarafina1

Det ska tydligen vara all svamp våran tös har reagerat på champinjoner det ska tydligen vara svårt för njurarna att bryta ner.
    och stora mängder kan rent av vara förgiftande.

• Loppan79

klarafina - hittar inget om det på livsmedelsverkets hemsida. Vart har du fått den uppgiften ifrån?

• klarafina1

Det sa dom till mej när jag var inne på barnakuten med mitt barn efter att hon blev sjuk när vi hade ätit mat.
    Hon fick jätte ont i magen och kräktes.
    Då hittade dom osmälta champ bitar och enligt dom är det farligt att ge barn champinjoner eftersom alla svampar innehåller ett gift ( även om det är ogtiftig svamp) som inte barnens njurar klarar av att bryta ner.

• klarafina1

ska kanske tillägga att hon var 2,5 år när detta hände.

• sundborn

Lite humor: När min lillasyster var liten brukade vi två storasystrar säga att lillasyster hade "majsat". Hon älskade nämligen att äta majs direkt ur burken och det syntes sedan tydligt i avföringen.

• Loppan79

klarafina - usch då, jag som har gett min dotter ganska mycket champinjoner

• klarafina1

Det åt min tös ox vet inte om det är skilldnad på färska och konserverade.
    Jag misstänker att färska kanske är starkare än konserverade.
    Enligt läkaren kan det leda till njursvikt om det går riktigt illa men vi hade tur.

• Janinas mama

Just morötter ska vara vanligt att de går igenom oförändrade.
    Det är rätt mycket fibrer i grönsaker som inte går att smälta i mag-tarm kanalen.

• GentleGiant

Majs och morotsbitar brukar slinka igenom. Magen är dock ingen avfallskvarn, utan man måste ju tugga maten för att alla näringämnen ska kunna tas upp. Små barn, med få tänder och dålig tuggvana kan det bli så för. (Fast det finns även vuxna som verkar ha "rationaliserat bort" tuggmomentet)

• CamoMillan

Vindruvor och Majs kommer oxå ut hela.

• Aks72

Samma med min Ebba, 10 månader....är nog inget farligt, så länge de ser ut att må fint!

• Inger

Pytt i panna blir liksom bara stuvad... *Ryyyys*

Svar på tråden osmält mat i blöjan!!