Jag vill gifta mig - inte han! Hur ska jag "övertala" honom??
Jag har en sambo sedan tre år tillbaka, och vi planerar barn.
Grejen är att jag gärna vill gifta mig innan dess, men han vill inte. Han vill vänta.
Jag vet att man inte ska övertala någon till något som den inte vill, men han säger ju att han vill, men bara inte nu. Så nu undrar jag vilka fördelar jag kan dra upp som argument?
Han vill främst inte pga vår ekonomi. Han har fått för sig att brölopp kostar flera hundra tusen och att det inte finns någon billigare variant, trots att jag sagt att jag inte vill ha något stort.
Sen säger han att nästan alla skiljer sig och att förhållanden blir dåliga när man gift sig. Åhh jag blir galen!
Han säger också att giftermål inte är viktigt för honom och att det inte betyder nåt, att det egentligen inte blir nån skillnad, så han förstår inte varför man ska gifta sig!
Vad kan jag mer säga?
Ni män som vill "vänta", varför vill ni vänta?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-12 23:29
Tänkte uppdatera lite till som jag glömde...
Har nyligen fått ett mf, och strax innan dess ett MA.
Har också haft oturen att ha fått ett ukh i detta förhållande.
Nu är det så att jag vill gärna vänta lite med att starta upp bebisverkstaden igen, medan han vill fortsätta genast.
En anledning till att jag vill vänta är för att han har uttryckt önskan om att få föra sitt namn vidare. Alltså tar han för givet att VÅRT barn ska ta hans namn.
Visst kan jag väl använda det som ett argument, att jag vill heta samma sak som barnet? Det är en anledning till att jag vill vänta, jag vill att vi gifter oss innan vi skaffar barn så att jag kan ta hans namn och på så vis heta samma sak som barnet.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-13 16:52
Det bästa argumentet jag har fått hittills, av några stycken härinne, är att jag helt enkelt säger att barnet får heta mitt efternamn tills vi gift oss, då vi kan byta till hans...
Känns ändå lite som att det är utpressning, men han har ju sagt att vi ska gifta oss när vi har fått barn?? Så det borde inte vara något problem...
Men jag vill ju fortfarande gifta mig innan, så det är ju ingen egentlig lösning då han förmodligen inte tar mig på allvar när jag säger så och ändå inte kommer att vilja gifta sig innan vi skaffar barn.. :/
Någon som har fler argument?