• Anonym (VILL)

Jag vill gifta mig - inte han! Hur ska jag "övertala" honom??

Jag har en sambo sedan tre år tillbaka, och vi planerar barn.

Grejen är att jag gärna vill gifta mig innan dess, men han vill inte. Han vill vänta.

Jag vet att man inte ska övertala någon till något som den inte vill, men han säger ju att han vill, men bara inte nu. Så nu undrar jag vilka fördelar jag kan dra upp som argument?

Han vill främst inte pga vår ekonomi. Han har fått för sig att brölopp kostar flera hundra tusen och att det inte finns någon billigare variant, trots att jag sagt att jag inte vill ha något stort.

Sen säger han att nästan alla skiljer sig och att förhållanden blir dåliga när man gift sig. Åhh jag blir galen!

Han säger också att giftermål inte är viktigt för honom och att det inte betyder nåt, att det egentligen inte blir nån skillnad, så han förstår inte varför man ska gifta sig!

Vad kan jag mer säga?
    Ni män som vill "vänta", varför vill ni vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-12 23:29
    Tänkte uppdatera lite till som jag glömde...

Har nyligen fått ett mf, och strax innan dess ett MA.
    Har också haft oturen att ha fått ett ukh i detta förhållande.

Nu är det så att jag vill gärna vänta lite med att starta upp bebisverkstaden igen, medan han vill fortsätta genast.
    En anledning till att jag vill vänta är för att han har uttryckt önskan om att få föra sitt namn vidare. Alltså tar han för givet att VÅRT barn ska ta hans namn.

Visst kan jag väl använda det som ett argument, att jag vill heta samma sak som barnet? Det är en anledning till att jag vill vänta, jag vill att vi gifter oss innan vi skaffar barn så att jag kan ta hans namn och på så vis heta samma sak som barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-13 16:52
    Det bästa argumentet jag har fått hittills, av några stycken härinne, är att jag helt enkelt säger att barnet får heta mitt efternamn tills vi gift oss, då vi kan byta till hans...

Känns ändå lite som att det är utpressning, men han har ju sagt att vi ska gifta oss när vi har fått barn?? Så det borde inte vara något problem...

Men jag vill ju fortfarande gifta mig innan, så det är ju ingen egentlig lösning då han förmodligen inte tar mig på allvar när jag säger så och ändå inte kommer att vilja gifta sig innan vi skaffar barn.. :/

Någon som har fler argument?

• Svar på tråden Jag vill gifta mig - inte han! Hur ska jag "övertala" honom??
  • grunkan

Tråkigt med dina otursgraviditeter! Hoppas att det blir er tur snart! :)
    Har inga svar till dig egentligen, tänkte bara säga att min kille säger ungefär samma sak som din...

En sak jag inte fattar är att om det inte är så viktigt för karlsloken, varför inte göra det för den man säger sig älska, som det faktiskt är viktigt för?

Men jag har accepterat att min kille inte vill gifta sig, däremot den dagen vi skaffar barn så får han acceptera att mitt barn kommer att ha mitt efternamn. Om det inte är samma efternamn som honom så är inte det mitt fel. ^^

• Mysgosmys

Hade samma problem med min nuvarande man :)

Här är några av mina argument:

Jag ville kunna säga till mina vänner att detta är min man.
    Jag ville att vi skulle dela allt, även efternamn.
    Jag ville att vi, tillsammans med våra kommande barn, skulle ha en komplett familj med samma efternamn.
    Jag ville att vi skulle visa vår kärlek öppet för vänner och familj.
    Jag ville stå i centrum - vara bruden och liksom känna att denna dag faktiskt handlar om mig och min kärlek (likaså att den handlar om han och hans kärlek)

And so on and so on :) 

• Anonym

Jag sa tidigt i förhållandet att jag tänker att gifta mig. Han ville absolut inte. Men jag sa att han får fundera över det då jag kommer att gifta mig och om han vill ha ett förhållande med mig så innebär det giftemål.

Vi är gifta.

Han skulle inte ha barn.

Vi har barn, det är det bästa som hänt honom!Flört

• Anonym

Upplys din sambo lite diskret om att om ni skaffar ett barn som ogifta, kommer barnet inte att föra hans namn vidare.... Det är helt upp till mamman om pappan får gemensam vårdnad från början, du kan neka honom, och barnet får ju automatiskt mammans namn om hon inte går med på annat.

• Kjell2

Om det är kostnaden som hindrar honom erbjud en enklare, kanske borglig, vigsel utan gäster, specialkläder, fest mm.

• Anonym

Det enda ett äkenskap kostar är portokostnaden för att skicka in hindersprövningen. Skulle påstå att ett barn är betydligt dyrare än så.

• Idis1

Oj, konstigt att jag blev "anonym" när jag valde att inte vara det...

• Kjell2

Vidare, om ni inte gifter er, och framförallt om ni får barn, tycker jag ni ska gå till en jurist eller motsvarande för att fixa ett samboavtal och testamente.

Det kan bli väldigt stökigt om ni, ogifta,  har barn och en av er dör om det saknas testamenet odyl.

• Anonym (VILL)
    grunkan skrev 2010-09-12 23:31:23 följande:
    Tråkigt med dina otursgraviditeter! Hoppas att det blir er tur snart! :)
    Har inga svar till dig egentligen, tänkte bara säga att min kille säger ungefär samma sak som din...

En sak jag inte fattar är att om det inte är så viktigt för karlsloken, varför inte göra det för den man säger sig älska, som det faktiskt är viktigt för?

Men jag har accepterat att min kille inte vill gifta sig, däremot den dagen vi skaffar barn så får han acceptera att mitt barn kommer att ha mitt efternamn. Om det inte är samma efternamn som honom så är inte det mitt fel. ^^
    Nä det är det jag inte fattar heller... varför vill han inte gifta sig med mig när han vet att det är så viktigt för mig o något jag drömmt om sen jag var liten... blir så lessen..

Okej, hur gjorde du för att acceptera det då? Och går han med på att barnet får ditt efternamn?
  • Anonym (VILL)
    Mysgosmys skrev 2010-09-13 00:33:42 följande:
    Hade samma problem med min nuvarande man :)

Här är några av mina argument:

Jag ville kunna säga till mina vänner att detta är min man.
    Jag ville att vi skulle dela allt, även efternamn.
    Jag ville att vi, tillsammans med våra kommande barn, skulle ha en komplett familj med samma efternamn.
    Jag ville att vi skulle visa vår kärlek öppet för vänner och familj.
    Jag ville stå i centrum - vara bruden och liksom känna att denna dag faktiskt handlar om mig och min kärlek (likaså att den handlar om han och hans kärlek)

And so on and so on :) 
    Jag har redan använt dom flesta av dom där argumenten, o han håller me mej... men han bara hmmar och sen blir det lixom inget mer...
Svar på tråden Jag vill gifta mig - inte han! Hur ska jag "övertala" honom??