• Anonym (Besviken)

Avslutet

Har haft en kontaktfamilj till mina 2yngsta barn i 3år.
    Anledningen var att jag hade ingen som helst avlastning bland släkt och vänner och var helt slutkörd som människa.
    Barnen var då 2 och 4år.

Mitt liv var kaos jag var ensamstående med 5 barn skulder upp över öronen, jobbade heltid men var ändå tvungen att söka försörjningsstöd för att nå normen. Till slut såg jag ingen annan utväg mer än att söka hjälp om avlastning då pappan till barnen inte alls hade något umgänge med dem.
    Fick ganska fort en fantastisk Kontaktfamilj och första året flöt på bra. Vi var och hälsa på några gånger och sen så var de småbarnen där varannan helg. Under det året så träffade jag en underbar man och efter ett år så bestämde vi att flytta ihop. Mannen jag flyttade ihop med är helt underbar med barn och hjälper till mycket i hemmet och alla barn avgudar honom.

Så för ett år sedan började jag diskutera om att barnens och mitt behov av kontaktfamilj inte längre behövs då jag har så mycket avlastning hemma och mitt liv inte längre ser nattsvart ut.
    Då började det droppa in anmälningar från kontaktfamiljen att barnen mådde dåligt och att jag blev misshandlad av min sambo osv.
    Jag tappade helt förtroendet för kontaktfamiljen och är väldigt besviken.
    Hade det varit jag som varit kontaktfamiljen så hade jag blivit glad över att jag varit med och stöttat när det varit svårt och blivit överlycklig när allt ordnat upp sig för familjen.

En tanke har dock slagit mig att de på något desperat sett försökt behålla mina barn som "umgängesbarn" Då jag vet att de är otroligt söta och lätthanterliga. Barnen är ju absolut inga "problembarn" med speciella behov. Utan lugna trevliga individer som bara fått positiv beröm från skola och förskola.

Iallafall så bad jag om ett avslutande samtal på "soc" med kontaktfamiljen och mina barn. Tänkte ju att om de hade några frågor angående barnens mående och framtid så kunde vi ju diskutera det där. Kontaktfamiljen kom inte på mötet och har inte hört av sig heller...

• Svar på tråden Avslutet
  • Anonym

Ibland så "glömmer" kontaktfamiljer/jourfamiljer/familjehem att barnen som vistas hos dom faktiskt bara
    är "tills låns" och att det mest optimala är att dom ska "återvända" hem.
    I dom flesta fallen så är det det som är det slutliga målet och dit alla ska sträva i den mån det går och är möjligt!
    Sen måste man ha full förståelse att känslor uppstår/kemin funkar mellan barnen och "dom nya familjerna" , konstigt vore ju annars, det är smärtsamt att skilja sig från någon man tycker om och har funnits för under en lång tid! Men det är det som är "baksidan" med dom här uppdragen, för det är faktikst uppdrag man ger sig in i, oftast uppdrag med ett slut, det är smärtsamt att skiljas! Det är jobbigt att släppa taget! Och klarar man inte det så ska man fundera över om man ens ska fortsätta????
    Att inte dyka upp på ett avslutnings samtal är jätte dåligt både för dig, för barnen och faktiskt även för dom själva!
    Likväl som alla möten i början ska funka, tiden där ska funka så måste ett avslut och funka!
    Det är synd att det blir såhär och det är dåligt från kontaktfamiljens sida!

• Claris

det jag undrar över..är det inte bra för barnen att fortsätta vara med kontaktfamiljen..de har ju varit där länge och trivs? Så varför inte? Klart det är inte ok att famijen beter sig som de gjort.
    Men en tanke bara..många som bryr sig om barnen är ju bara gott:)

Och i alla såna här placeringar,jobbar man väl med att barnen ska bo hos sina biofäräldrar,så de har ju inte mycket att säga till om..men iaf.

• Anonym
    Claris skrev 2010-09-13 11:35:36 följande:
    det jag undrar över..är det inte bra för barnen att fortsätta vara med kontaktfamiljen..de har ju varit där länge och trivs? Så varför inte? Klart det är inte ok att famijen beter sig som de gjort.
    Men en tanke bara..många som bryr sig om barnen är ju bara gott:)

Och i alla såna här placeringar,jobbar man väl med att barnen ska bo hos sina biofäräldrar,så de har ju inte mycket att säga till om..men iaf.
    Jag förstår hur du tänker och visst skulle det kunna vara en lösning! Många barn är hos den  ena föräldern endast varannan helg så visst skulle man kunna göra så nu också kanske eftersom barnen verkar har trivst där!
    Men jag kan förstå Ts om det nu inte känns bra längre eftersom avslutet blev så fel och kontaktfamiljen gick in med anmälningar/sina egna åsikter om avslutet till Soc! Sånt är alltid svårt att "reparera" tyvärr! Man hade kanske kunnat ventilera sina tankar och åsikter/önskemål först innan man gör något yttligare...
  • Helgona

Otroligt oproffesionellt gjort!
    Även om man fäster sig vid barnen så ska man ju uppmuntra när det går bra!
     De hade säkert fått träffa dem någon gång ändå...

CARPE DIEM
  • Anonym
    Helgona skrev 2010-09-13 13:32:21 följande:
    Otroligt oproffesionellt gjort!
    Även om man fäster sig vid barnen så ska man ju uppmuntra när det går bra!
     De hade säkert fått träffa dem någon gång ändå...
    Ja, det är det verkligen minst sagt gjort!
    Åter igen så straffar man ut barnen!
    Dom vuxna är inte överens och då blir det utstraffning!
    Dom som alltid är dom mest oskyldiga av alla!
  • Anonym (Besviken)

Att ha kontaktfamilj kostar pengar. Inte så att jag betalar utan jag tror det är kommunen eller staten? Är inte så insatt i vem som betalat kalaset. I vilket fall som helst så har jag varit tvungen att redogöra för mitt och barnens behov av kontaktfamilj varje år för att få behålla den resursen.
    Och jag har varit väldigt glad och tacksam för all den hjälp jag fått.
    Nu är det ju så att det finns massor av barn med behov av kontaktfamilj men väldigt få kontaktfamiljer. Så varför ska jag utnyttja något som andra behöver bättre än min familj?

Självklart så hade jag velat haft fortsatt kontakt med familjen och kunnat hälsa på och bjudit hem dem på barnkalas och liknande... Fast inte nu efter hur det slutade.
    Barnen har inte gärna åkt till kontaktfamiljen de senaste gångerna utan de har hellre velat vara hemma med kompisarna. Så till en stor del var det barnens önskemål att få vara hemma mer.

• Anonym
    Anonym (Besviken) skrev 2010-09-13 22:27:44 följande:
     Att ha kontaktfamilj kostar pengar. Inte så att jag betalar utan jag tror det är kommunen eller staten? Är inte så insatt i vem som betalat kalaset. I vilket fall som helst så har jag varit tvungen att redogöra för mitt och barnens behov av kontaktfamilj varje år för att få behålla den resursen.
    Och jag har varit väldigt glad och tacksam för all den hjälp jag fått.
    Nu är det ju så att det finns massor av barn med behov av kontaktfamilj men väldigt få kontaktfamiljer. Så varför ska jag utnyttja något som andra behöver bättre än min familj?

Självklart så hade jag velat haft fortsatt kontakt med familjen och kunnat hälsa på och bjudit hem dem på barnkalas och liknande... Fast inte nu efter hur det slutade.
    Barnen har inte gärna åkt till kontaktfamiljen de senaste gångerna utan de har hellre velat vara hemma med kompisarna. Så till en stor del var det barnens önskemål att få vara hemma mer.
    Jag tycker inte du ska behöva "känna dig skydig till/tvingad till" till att redogöra för någon på vilket sätt och varför du inte vill ha kvar kontakt familjen. Vad jag menar är att du inte ska känna att det du säger/tycker/tänker ska typ godkännas av kontaktfamiljen bara för du vill ha ett avslut! Finns ju ingen i normala fall som vet det bättre än en själv! har förhållandena ändrats och man fått den hjälp man behövt och anser sig själv inte behöva den längre så ska man inte behöva ifrågasättas, ens lämplighet som mamma ska inte behöva ifrågasättas bara för att man anser att man klarar sig själv och att allt fungerar bra!
    Hm, vet inte om du förstår vad jag menar ......
Svar på tråden Avslutet