Avslutet
Har haft en kontaktfamilj till mina 2yngsta barn i 3år.
Anledningen var att jag hade ingen som helst avlastning bland släkt och vänner och var helt slutkörd som människa.
Barnen var då 2 och 4år.
Mitt liv var kaos jag var ensamstående med 5 barn skulder upp över öronen, jobbade heltid men var ändå tvungen att söka försörjningsstöd för att nå normen. Till slut såg jag ingen annan utväg mer än att söka hjälp om avlastning då pappan till barnen inte alls hade något umgänge med dem.
Fick ganska fort en fantastisk Kontaktfamilj och första året flöt på bra. Vi var och hälsa på några gånger och sen så var de småbarnen där varannan helg. Under det året så träffade jag en underbar man och efter ett år så bestämde vi att flytta ihop. Mannen jag flyttade ihop med är helt underbar med barn och hjälper till mycket i hemmet och alla barn avgudar honom.
Så för ett år sedan började jag diskutera om att barnens och mitt behov av kontaktfamilj inte längre behövs då jag har så mycket avlastning hemma och mitt liv inte längre ser nattsvart ut.
Då började det droppa in anmälningar från kontaktfamiljen att barnen mådde dåligt och att jag blev misshandlad av min sambo osv.
Jag tappade helt förtroendet för kontaktfamiljen och är väldigt besviken.
Hade det varit jag som varit kontaktfamiljen så hade jag blivit glad över att jag varit med och stöttat när det varit svårt och blivit överlycklig när allt ordnat upp sig för familjen.
En tanke har dock slagit mig att de på något desperat sett försökt behålla mina barn som "umgängesbarn" Då jag vet att de är otroligt söta och lätthanterliga. Barnen är ju absolut inga "problembarn" med speciella behov. Utan lugna trevliga individer som bara fått positiv beröm från skola och förskola.
Iallafall så bad jag om ett avslutande samtal på "soc" med kontaktfamiljen och mina barn. Tänkte ju att om de hade några frågor angående barnens mående och framtid så kunde vi ju diskutera det där. Kontaktfamiljen kom inte på mötet och har inte hört av sig heller...