• GullpuckotMe

får inte ge barnen nyponsoppa eller blåbärssoppa?

prata förut med vårat bvc. hon vart jättechockad när jag sa att barnen tyckte om o dricka nypon eller blåbärssoppa till frukosten. det fick vi absolut inte ge!? för det förstör tydligen tänderna?` barnen är 15 månader

är det så illa??

• Svar på tråden får inte ge barnen nyponsoppa eller blåbärssoppa?
  • Familytime

Det är ju väldigt sött. Kanske kan ta osötad nyponsoppa istället? Det är ju inte lika farligt. Men varför får de så söta drycker varje dag?

• Pickeli

Det är ju väldigt mycket socker i det, iaf det färidköpta. Jag tror inte det är långt ifrån lika mycket som i läsk faktiskt!

Jag skulle inte ge det regelbundet till frukosten, men visst kan man ge det ibland det tycker jag. Ungeäfr lika ofta som man ger saft eller läsk/festis. Ibland på helgerna får sonen oboy till frukost det är likvärdigt tycker jag.

Google it!
  • crazy mom

Alla sockerprodukter kan skada tänderna. Juicer, saft, kräm osv....  

Jag är ingen expert på detta, men tandvården uppmanar ju att man ska vara återhållsam med sockerprodukter till barn. Någon gång ibland lär ju inte skada, men i min värld skulle jag aldrig ge mina kids sånt på morgonen. Mjölk och vatten är strålande dryck.  

Sen är det ju inte bara tänderna som utsätts när man intar sockerprodukter. Barn liksom vuxnas blodsocker påverkas negativt av socker.

• Pickeli
    crazy mom skrev 2010-09-13 09:52:33 följande:
    Sen är det ju inte bara tänderna som utsätts när man intar sockerprodukter. Barn liksom vuxnas blodsocker påverkas negativt av socker.
    Ja det tycker jag är viktigare att belysa än just att tänderna tar skada!
    Google it!
  • La Lola

Dricker de sånt varje dag?!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • GullpuckotMe

Det började med att dom har varit sjuka o dåliga på o ät ao dricka så då fick dom dricka det för det fick vi i dom. men märkte vi att dom tyckter om det. trodde inte det var ngn ara o ge eftersom vi borstar tänderna på dom efter frukosten. o dom dricker ju inte mycket av det. kanske en halv deciliter var.

• GullpuckotMe
    La Lola skrev 2010-09-13 09:55:17 följande:
    Dricker de sånt varje dag?!
    nej inte riktigt. ibland får dom det.
  • Pickeli
    GullpuckotMe skrev 2010-09-13 09:55:33 följande:
    Det började med att dom har varit sjuka o dåliga på o ät ao dricka så då fick dom dricka det för det fick vi i dom. men märkte vi att dom tyckter om det. trodde inte det var ngn ara o ge eftersom vi borstar tänderna på dom efter frukosten. o dom dricker ju inte mycket av det. kanske en halv deciliter var.
    Ge inte dem det varje dag, det är mitt råd. Undvik det och ge dem något hälsosammare istället! Bortsett från vitaminerna så är det ungefär som att ge dem ett glas saft till frukost och det skulled u inte göra va?
    Google it!
  • LyckligJag

jag ger oxå min 17 månaders  nybon/blåbär och saft soppa.. kan ju knappast vara farligt. dock är det osötad.(lika "farlig den) efter som den innehåller tillsatt socker.. borstar men tänderna och ger ddem en normal kost kan jag inte förstå varför all blir såååå upprörda...

Du gör det DU tycker är bäst!

• crazy mom
    Pickeli skrev 2010-09-13 09:54:35 följande:
    Ja det tycker jag är viktigare att belysa än just att tänderna tar skada!
    =)
Svar på tråden får inte ge barnen nyponsoppa eller blåbärssoppa?