• Forumvärd

Vilken vaggvisa sjunger du oftast för ditt barn?

Vilken vaggvisa brukar du oftast sjunga för era barn?Solig

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken vaggvisa sjunger du oftast för ditt barn?
  • ozapoza

Cornelis Vreeswijks vaggvisa. Den är fin och så ganska lång så sonen hinner sova. Trollresan är fin också, tack för påminnelse av texten!

• CoolJen

Valde trollmor men sjunger även andra mkt.

Vargsången

Väv av legender (kanske inte heter så...men sången till trolltider)

Uti vår hage

Vem kan segla

• Forumvärd
    leo grodan skrev 2010-09-14 09:19:06 följande:
    På tal om LP-skivor så tog jag en tripp på nätet och hittade en gammal favorit:
    voff alla voffsingar med Lill-Babs Glad 
    Den skivan gick varm hemma hos farmor när jag var liten så nu ska jag leta
    vidare efter skivan så att jag kan spela den för min son, måste bara införskaffa
    en skivspelare.
    Men du den känner jag igen också

Jag har tonvis med gamla LP skivor som ligger och skräpar. Alla mina första heavy metal skivor finns på LP men tyvärr har skivspelaren gett upp. Lite trist
    Vad finns i hemliga lådan? Gissa och vinn fina priser! www.familjeliv.se/Forum-5-178/m54376332.html
  • Forumvärd

Det är kul att se att så många sjunger för sina barn!
    Jag minns själv när man var liten hur roligt det var när någon sjöng för en och jag tyckte mamma hade världens finaste röst
    Som vuxen inser jag att mamma kanske inte var helt tonrätt alla gånger men som barn var det nog bland det bästa jag visste

Vad finns i hemliga lådan? Gissa och vinn fina priser! www.familjeliv.se/Forum-5-178/m54376332.html
  • FruSen

Annan - "godnatt du sol" eller "vinden drar" eller vad dom nu heter.
    Dock händer det inte så ofta eftersom det inte riktigt fungerar på vår tjej... Hon tycker det är jättekul när nån börjar sjunga (även stillsamma vaggvisor) och garvar och börjar busa.... Suck.

• Tigrino

Trollmor-visan... dock är det mer en bussång för oss. Buff = kittlar på magen
    Han blir bara uppspelt när man sjunger, så vaggvisor är uteslutet. Men väldigt bra om han är ledsen, bara att sjunga något så blir han glad

• Kakmonster

Hallå.

Finns det nån bra sajt där man kan lyssna och ev läsa texerna på? Eller är det bara You tube som gäller? Jag har glömt alla godnattvisor som min mamma sjöng för mig och min syskon. Är ju 34 år nu!

• Min högsta önskan

"Vyss lull lilla palt" , från Klas Klättermus blev det väl när det var "riktiga" vaggvisor.
    Minsingen blev dock lugnast och somnade lättast om jag sjöng Sjörövar´Fabbe.

Nu sjunger vi inte alls vid nattningen, för då vill dom bar a tralla med och somnar då rakt inte!

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Urtica

Annat:
    Blinka lilla stjärna
    Lillans mormor gick och nynnade på melodin till blossa-reklamen. Bra "gung" i den och lagom enformig :)

• Tjohalia

Sov du lilla videung var den jag sjöng för dottern när hon var bebis, men jag varvade med några andra också, fast den var helt klart hennes favorit.
    För sonen sjöng jag josefin sången "det var en gång en flicka som hette josefin, josefin-fin-fin-fin, josse-josse-josse-fin", ingen vaggvisa egentligen men han älskade den lite jobbigt bara att lära sig alla verser, men det tog inte lång stund för dem att sitta som ett rinnande vatten...

JOLINE 050414 * ALEX 070309
Svar på tråden Vilken vaggvisa sjunger du oftast för ditt barn?