• SarahAnd

Sjukskriven 50 % - dagis?

Hej alla!
    Har läst en del trådar ang sjukskrivning och timmar på dagis. Men jag blir inte klok på en sak: Om jag blir sjukskriven på halvtid (är på heltid nu men vet ej hur långe det kommer att hålla), hur länge kan min son vara på dagis då? Har läst att det då är ca 5 h som gäller på dagis. Anledningen till att man är sjukskriven halvtid är ju för att man inte kan arbeta mer den dagen, men är då tanken att man ska gå hem och "arbeta" med sitt barn( förstå mig rätt) Det är ju då jag kommer att behöva ta det lugnt. Jag är sjukskriven pga foglossningar och graviditets-ischias. Jag får inte ihop det i mitt huvud. Tänker jag fel?

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-13 10:24
    Kan tillägga att det kommer att vara svårt att överhuvudtaget arbeta 50 %, så ont som jag har det. Men FK är ju FK...

• Svar på tråden Sjukskriven 50 % - dagis?
  • Sofie 87

Så länge du är sjukskriven heltid så får sonen vara heltid på dagis. Antar att det är samma sak med 50% att han får vara där 50% då!! Är inte helt säker på den!

• Jagsjälv

Barnplaceraren i vår kommun säger att är man sjukskriven heltid har man bara rätt till 15h. Vill man ha barnet fler timmar får man göra en särskild ansökan. Så du får inte per automatik timmarna du vill ha, om inte förskolan ger dig dem fast de egentligen inte får. Så verkar det vara på de flesta ställen...

Jag tror inte FK anser det som arbete att ta hand om sitt eget barn?! Även om jag förstår precis vad du menar.

• Ruggugglan

Det är olika från kommun till kommun.

När jag var sjukskriven så spelade det ingen roll hur mkt jag var sjukskriven. Dottern fick gå på dagis de tider hon hade innan jag blev sjukskriven. Jag bor i GIslaveds kommun.

• Sofie 87

Jag pratade med FK när jag blev sjukskriven och dem anser att kan man ta hand om barnet när man är sjukskriven så kan man lika gärna jobba också!! När man är sjukskriven är det ju meningen att man ska vila och ta hand om sig själv. I vår kommun har man iallafall rätt att ha barnet heltid när man är sjukskriven men självklart är det olika i alla kommuner! Men ring och fråga dem hur det fungerar i eran kommun! :)

• Jagsjälv

Det är ju rätt stor skillnad på att ta hand om sitt barn och att jobba!? Vad ska man göra på helgerna och kvällarna då? Titta på när karln gör allt? Och ensamstående får lämna bort barnen och hämta dom när sjukskrivningen är slut?
    Lustigt resonerat av FK!!

• Lizen1

Hej om man har blivit sjukskriven 50% för utmattningssyndrom får man ha sitt barn på förskolan då så man kan efter jobbet åka hem å vila upp sig?

• Lizen1

Skulle stå få ha sitt barn på förskolan på heltid då?

• Jennie med ie
    Lizen1 skrev 2017-08-21 17:19:15 följande:

Hej om man har blivit sjukskriven 50% för utmattningssyndrom får man ha sitt barn på förskolan då så man kan efter jobbet åka hem å vila upp sig?

Man får kolla reglerna och policyn i den aktuella kommunen.
Svar på tråden Sjukskriven 50 % - dagis?