• nean82

Sälja guld

Är det säkert att göra det på nätet?
    Någon som har erfarenhet som kan ge några tips?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Sälja guld
  • skorpionen80

Sälja är ju säkrare än att köpa =)  Se bara till att du får pengar innan du skickar iväg något. Använder du dig av Tradera så kan du ju se köparnas omdömen också, något du inte kan på tex blocket...

• nean82

Ok tack! :)

Tänkte mer på de olika företag som finns som säger sig ha försäkringar som ska säkra försäljning.
    Någon som provat det?
    Går många tv-reklamer och nätreklam just nu.

• skorpionen80
    nean82 skrev 2010-09-13 12:11:59 följande:
    Ok tack! :)

Tänkte mer på de olika företag som finns som säger sig ha försäkringar som ska säkra försäljning.
    Någon som provat det?
    Går många tv-reklamer och nätreklam just nu.
    Hur menar du, att du köper en försäkring hos dem så att de garanterar försäljning? Köper inte de ditt guld då?

De som jag sett reklam för är de som köper skrotguld, då får man bara betalt per gram...
  • nean82

Jag har inte satt mig in riktigt så jag kan ha helt fel men det lilla jag har läst är väl att guldet är försäkrat i frakten. Så att man inte skickar in sitt guld och sedan är det borta.

Det är skrotguld jag är inne på. Har en del guldsmycken jag aldrig använder och några trasiga.

• Jenny1

Gå in på smsguld.se! Fungerade hur bra som helst! Och varje försändelse är försäkrat för ett värde upp till 5000 kr.

• skorpionen80
    nean82 skrev 2010-09-13 13:46:10 följande:
    Jag har inte satt mig in riktigt så jag kan ha helt fel men det lilla jag har läst är väl att guldet är försäkrat i frakten. Så att man inte skickar in sitt guld och sedan är det borta.

Det är skrotguld jag är inne på. Har en del guldsmycken jag aldrig använder och några trasiga.
    Aha! Det finns en hel del på nätet. Googla typ "sälja guld" och se vad de har för dagspriser. Sen kan du ju googla namnet också för att se vad folk skriver om dem, se om de finns med på sidor med omdömen etc. Så hade jag gjort iaf.
  • Micke81

Sålde till butik idag och fick 200 kr (efter lite förhandling då jag först blev erbjuden 190 kr) för 18 karat och 150 kr för 14 karat.

• Micke81

Lite OT men ville bara lyfta fram att det går att diskutera över disk, något som är svårt (omöjligt?) via nätföretagen. Jag har tidigare sålt till smsguld och var jättenöjd med dom. Pengarna kom in i tid etc.

• Jenny1
    Micke81 skrev 2010-09-14 18:31:25 följande:
    Lite OT men ville bara lyfta fram att det går att diskutera över disk, något som är svårt (omöjligt?) via nätföretagen. Jag har tidigare sålt till smsguld och var jättenöjd med dom. Pengarna kom in i tid etc.
    Oftast betalar de väldigt lite för guld i butiker. Så det lönar sig nog att jämföra med t ex sms guld.
Svar på tråden Sälja guld