• myran82

Dags för babysim. Vad ska vi tänka på?

På fredag är det dags för babysim. Sonen är 5 månader.

Badbyxor är inhandlar, likså ny bikini till mig men som jag tror får bytas ut mot baddräkt istället.

Vad mer ska vi tänka på? Kom mer era bästa tips. Jag vill verkligen att sonen ska tycka om att bada.

Jag hoppas bara att jag "vågar" bada, skäms något fruktansvärt för min kropp. Alla gravkilon är borta och jag fick kanske bara 5 små bristningar men magen är som en deg =/

• Svar på tråden Dags för babysim. Vad ska vi tänka på?
  • Mariohn

Skit i hur du ser ut. Du är säkert jättefin. Alla andra som är där har också fött barn nyss. Mitt främsta tips är att inte falla till föga så som många på FL verkar göra. Låt sonen bada på det vis som HAN tycker är roligt och tvinga honom inte att "lära sig stå ut med" att få vatten i ansiktet osv om han blir rädd.

• sofieOjoakim

Vi går också på babysim.. sonen är 3 månader, så han kan inte sitta själv. Just där vi badar är det väldigt dåligt med utrustning som kan hjälpa vid dusch osv, så ta med ngn extra handduk som barnet kan ligga/sitta på.

Hur du ser ut spelar mindre roll.. Dom andra mammorna har ju också fått barn=)

• mama jida

Vi är inne på våran andra kurs i babysim och tycker det är riktigt roligt. Mitt bästa tips är (precis som nämnt ovan) att lyssna på din son och låt honom bestämma vad han vill/inte vill göra. Vår instruktör är väldigt noga med att inte tvinga bebisarna utan att det ska ske i deras takt, vilket är jätteskönt! 

Hoppas du och din son tycker det är roligt! När du väl är där kommer du inte tänka på hur du eller någon annan ser ut...allt fokus kommer vara på din son, jag lovar... :) Lycka till!

• Alexi

Ett tips är att planera allting innan och efter ordentligt. Bebisarna måste vara pigga och mätta när badet börjar, för de orkar knappt 30 min ändå i den åldern. Sen ska man vara inställd på att mata igen (de behöver vätska pga varmt bad) och sen så att de kan sova rätt snabbt efteråt. Så planera logistiken är mitt tips. Ska du dit själv är det bra att ha babyskyddet med, så du kan lägga bebisen någonstans säkert medan du byter om. 

• Annsiss

Vi går på babysim med min dotter som är 4 månader. Mitt tips är att försöka se till att barnet är mätt och utvilad innan, inte alltid det lättaste, min dotter vill nämligen aldrig sova på dagarna. Om de är trötta upskattar de bade mindre, de somnar däremot jättebra efteråt. Du behöver inte bry dig om hur du ser ut eftersom alla bara har fullt upp med sig själva och sin bebis, skulle inte själv kunna beskriva någon av de andra mammornas kroppar.  Se till att ha många handdukar med så att barnet kan vara insvept i en torr då det är naket och slipper frysa. Ett annat tips är att inte byta om till simbyxan förrens precis då instruktören säger att man ska ned i vattnet, gjorde det misstaget första gången då det var en längre muntlig genomgång och jag plötsligt kännde en fors i mitt knä. Se också alltid supergald ut när ni gör övningarna så barnet förstår att det inte är farligt. Lycka till!!

• myran82
    Alexi skrev 2010-09-14 15:54:28 följande:
    Ett tips är att planera allting innan och efter ordentligt. Bebisarna måste vara pigga och mätta när badet börjar, för de orkar knappt 30 min ändå i den åldern. Sen ska man vara inställd på att mata igen (de behöver vätska pga varmt bad) och sen så att de kan sova rätt snabbt efteråt. Så planera logistiken är mitt tips. Ska du dit själv är det bra att ha babyskyddet med, så du kan lägga bebisen någonstans säkert medan du byter om. 
    Är det lagom att mata innan man åker hemifrån eller strax innan det är dags att byta om? Det tar oss ca 30 in till badet.

Sonen sitter inte i babyskydd längre men det går väl bra att lägga honom på en handduk?
  • Alfonsina

Vet inte om mitt inlägg kommer senare, det står att jag har skrivit men inget syns. Knepigt...

• Alfonsina

Provar för tredje eller fjärde gången... Detta är mail från vår toppeninstruktör i Halmstad.

Hoppas att allt känns bra nu efter babysimstarten och att ni fått mysiga stunder tillsammans i vattnet!

Målet nu i början är just att åstadkomma en avslappnad, mysig och trygg känsla hos er båda. Samtidigt skapar vi en trygg vattenvana och stimulerar barnens utveckling. 

Det är mycket att hålla koll på de första gångerna – barn och packning ska manövreras – och mycket information ska tas in. Vet av egen erfarenhet att man kan vara lika trött som barnen efteråt. Vill därför dela med mig några tips för att förenkla för er:

-           Packa gärna i ryggsäck, så har ni händerna fria till barn och dörröppningar etc.
    -           Använd biljetten i entrén för in- och utpassage även när ni använder grinden när ni kommer med vagnen.
    -           Parera in mat- och sovtid kring simtiden, så orkar barnen lättare och även ni föräldrar. Lagom mätt är bäst!
    -           Undvik att smörja in barnen innan simmet – de blir tillräckligt hala ändå av bara vattnet.
    -           Lektionstidens 30 min är fullt tillräcklig tid i vattnet. Vill man bada extra gör man det en annan dag.
    -           Det är ok att amma i vattnet om det skulle behövas påfyllning eller som tröst.
    -           Ta gärna med någon handduk extra så slipper du torka av dig själv med en blöt kiss- eller kräkdoftande.
    -           Torka av barnen ordentligt innan ni tar er ut när vädret fortfarande är vinterkallt, speciellt de kroppsdelar som kommer utsättas för kylan.
    -           Utrymmet utanför bastun är varmt och skönt för matning och påklädning efter simmet.
    -           Ingen bastu eller bubbelpool för de små!
    -           Hjälp varandra i dusch- och omklädningsrum och använd gärna de andra hjälpmedel som finns i form av skötbord, baljor etc.
    -           Undvik att smörja in barnen efter simmet när det är kall luft ute. Vänta hellre tills ni kommit hem.
    -           Sänk gärna badtemperaturen successivt hemma så skillnaden inte blir för stor på badbaljan och bassängen. I enlighet med socialstyrelsens riktlinjer håller bassängen minst 32 C, vilket är en ganska stor skillnad från hemma.
    -           Tänk kvalitet istället för kvantitetJ! Barnens dagsform och individuella förutsättningar styr hur mycket och vad de orkar vid varje tillfälle.

En annan sak som är ganska viktig att komma ihåg är att det är många nya intryck som ska smälta hos barnen och de ska inte bara orka med själva badtiden i vattnet, utan också duschning, matning, påklädning och väntan på mamma/pappa. Man kan behöva en ordentlig tupplur efter simmet för att hämta ny energi och det kan gälla er föräldrar ocksåJ!

Tänk därför på att inte boka upp för många andra aktiviteter just denna dag.

• MrsEnglund

Jag förberedde sonen inför babysimmet med att bada ofta i badkaret hemma. I början var det lite segt och han kunde inte riktigt slappna av, men det gick bättre efter några gånger.

Första gången på babysimmet gick jättebra, han hade sovit bra ända in till simhallen så han var utvilad och klar.

Andra gången sket det sig med sovningen och det blev bara 10 minuter i vattnet, han var bara grinig och lite gråtandes.

Tredje gången var det lite si o så med sovandet innan också, men jag struntade i de andra och hade en liten mysig stund för mig och sonen lite avsides från de andra så det gick ok. Då gick jag ur badet en stund innan de andra, för att gå upp innan han tröttnat och att få det lite lugnt i omklädningsrummet efter.

Nästa gång får vi se hur det går, men jag tror att sömnen är det viktigaste för min son och det är ju inte det lättaste att få ihop det med tiderna...

• Alexi
    myran82 skrev 2010-09-14 18:29:54 följande:
    Är det lagom att mata innan man åker hemifrån eller strax innan det är dags att byta om? Det tar oss ca 30 in till badet.

Sonen sitter inte i babyskydd längre men det går väl bra att lägga honom på en handduk?
    Min dotter ammade ofta (typ varannan timma) hela amningsperioden så vi gjorde så att hon åt som vanligt hemma. Sen promenerade vi till simningen med god marginal så att hon kunde sova i vagnen på vägen. Sen när vi kom fram bytte jag om medan pappan höll dottern och bytte om på henne, sen ammade jag henne precis innan vi gick ner i vattnet. Sen amning (så småningom välling) direkt efter badet när hon var ombytt, då kunde hon somna i vagnen när vi gick hem igen.

Ja, handduk kan nog gå jättebra men tänk på att det på vissa babysim är ruskigt trångt i omkländningsrummen och dessutom blött och smutsigt på golvet. Där vi gick hade inte handduk fungerat.
  • Alfonsina

Där vi går finns det både såna uppblåsbara skötbäddar från Ikea, badbaljor och matstolar som man kan ställa i duschen. Det räcker till alla så det är verkligen jätteskönt.

• lilla V

Glöm inte kameran:) filma eller ta kort. Kanske en kamera som tål vatten.

• Karla79

Jag har en och samma packlista som jag använder varje gång. Är så lätt att glömma något annars.

• marie34

Vilka bra tips! Ska gå på babysim själv för första gången med dottern som är 6 månader och har varit lite orolig över logistiken. Känner mig lite lugnare nu:)

• andna

Hur gammal ska bebisen vara innan man kan börja på babysim?

• Alfonsina

Såhär säger vår förening:

Enda kravet vi har är Socialstyrelsens riktlinjer som säger att barnet ska vara minst 2 månader, väga över 4 kg och ha läkt navel.

• andna
    Alfonsina skrev 2011-03-03 11:08:00 följande:
    Såhär säger vår förening:

Enda kravet vi har är Socialstyrelsens riktlinjer som säger att barnet ska vara minst 2 månader, väga över 4 kg och ha läkt navel.

Tack, när är det som mest lämpligt att börja? finns det någon gräns när de anses för gamla för att börja? 
    vår son är född nu i januari,är det då lagom att börja till hösten? ellerär han för stor då?

hur gamla var era bebisar när ni började?

• Alfonsina

Min kille är född i mitten av mars och vi började i början på september. Har gått otroligt bra, det var skönt att han var 5,5 mån innan start tycker jag. Han har hela tiden utvecklats i takt med utmaningarna på simmet. Vi hade en "mini" i gruppen och hon hängde inte riktigt med så att hon kunde börja nivå 2 på en gång.

• oxox

Glöm inte hänglås om de har sådana skåp. Jag fick lov att släpa på allt en gång... tur att badväskan var stor ;)

Svar på tråden Dags för babysim. Vad ska vi tänka på?