• milagross

vad för barnvagn?

Tycker det här är jätte svårt! 

Jag bor på landet så jag måste ha en terränggåendevagn, köras på grusvag och i på stigar. De flesta rekomenderar fasta hjul men jag vill helst ha med svängbara hjul i fram, man går ju ändå inte enbart i skogen, finns ju dem man kan låsa men då har jag hört att det är svårt att köra med "mindre" hjul på sliriga vägar. Någon med erfarenhet?

Har även kollat på crescent barnvagn, den har fasta hjul men har hört att folk varit missnöjda med den? någon med erfarenhet från de senaste modellerna?

Tips på bra barnvagn? vill ha en så liten som möjligt, men som sagt terränggående!

• Svar på tråden vad för barnvagn?
  • Lina06

Va har en Crescent Classic, och vi går mycket i skogen. Vi är jättenöjda med våran.
    Har en kompis som har en Crescent Diva (med svängbara hjul) Och den går inte fram lika lätt som våran. Hjulen lisom vrider sej hela tiden, så i skogen går den inte att köra så bra.

• milagross

Okej! Det är en crescent classic vi har kollat på med. Har hört att den solblekts och slitits ner väldigt lätt...???

• Ruggugglan

Jag har en Emmaljungo Nitro City. Jag skulle inte rekommendera en vagn med små svängbara hjul om du vill kunna köra den i skogen på stigar. Däremot så är det verkligen en underbar fördel med de svängbara hjulen på vanligt väglag som asfalt och grusväg. Men stigar är som sagt ingen höjdare. Hjulen fastnar och bara krånglar..

• Lina06
    milagross skrev 2010-09-13 11:58:30 följande:

Okej! Det är en crescent classic vi har kollat på med. Har hört att den solblekts och slitits ner väldigt lätt...???

Har inte haft det problemet med våran. Dock har vi ju bara haft den denna sommarn, men den är lika fin i färgen som när den var ny. Det enda problemet vi har med våran, är att sufletten blir lite slapp, men den skruvar jag åt lite då och då, så det "problemet" är inte så stort tycker inte jag.
  • Zelmilainen

tako jumper har större roterade hjul fram som går att låsa, vändbar sits, etc. finns på pyretosnackan.se

det bidde inget av det...
  • Fröken85

Att tänka på om man går mycket landsväg är att vägen oftast (ja nästan alltid) lutar lite utåt vid kanten och om man då har svängbara hjul drar vagnen ALLTID utåt diket så man får hela tiden hålla emot vagnen för att den inte ska åka neråt. Jag tyckte detta blev otroligt påfrestande till slut, så jag sålde min Bugaboo och köpte en vanlig 4-hjulig Emmaljunga istället. Det bästa jag gjort!

Sen när barnet är runt halvåret och sitter upp kan man köpa en smidig shoppingsulky att ha i bilen om man åker till stan (jag har en Acta Graco Mirage, kostar ca 900 kr, NY, supersmidig shoppingvagn som funkar kalas att gå på asfaltsvägar med också)

Ska man gå skog så är små svängbara hjul helt värdelösa, ärligt talat, även om man låser dem. Talar av egen erfarenhet.

• modestyclara

urban jungle om du kan tänka dig att ha barnet framåtvänd i sittdelen...annars rek. jag någon lyxfyrhjuling med bra fjädring typ Hesba...

• Fröken85

Mitt tips är förresten att köpa en begagnad Emmaljunga Citycross, Classic eller Brio Happy (inte med compact-chassi, det är urdålig fjädring på det). Superbra vagnar med kanon-fjädring. Rymliga och otroligt lätta att köra. För 2-3000 får du en superfin vagn med i princip alla tillbehör på Blocket.

• Zelmilainen
    Fröken85 skrev 2010-09-18 20:55:13 följande:
    Att tänka på om man går mycket landsväg är att vägen oftast (ja nästan alltid) lutar lite utåt vid kanten och om man då har svängbara hjul drar vagnen ALLTID utåt diket så man får hela tiden hålla emot vagnen för att den inte ska åka neråt. Jag tyckte detta blev otroligt påfrestande till slut, så jag sålde min Bugaboo och köpte en vanlig 4-hjulig Emmaljunga istället. Det bästa jag gjort!

Sen när barnet är runt halvåret och sitter upp kan man köpa en smidig shoppingsulky att ha i bilen om man åker till stan (jag har en Acta Graco Mirage, kostar ca 900 kr, NY, supersmidig shoppingvagn som funkar kalas att gå på asfaltsvägar med också)

Ska man gå skog så är små svängbara hjul helt värdelösa, ärligt talat, även om man låser dem. Talar av egen erfarenhet.
    nästan alla vagnar med svängbara hjul fram är ju dock de hjulen låsbara på, så låser man de är det inga problem *L* tycker iaf inte jag
  • Fröken85
    Zelmilainen skrev 2010-09-18 20:58:33 följande:
    nästan alla vagnar med svängbara hjul fram är ju dock de hjulen låsbara på, så låser man de är det inga problem *L* tycker iaf inte jag
    Allt är ju relativt, tycker ändå att små svängbara hjul inte är optimalt om man MESTADELS går grusväg, landsväg och terräng. Min Bugaboo kändes alltid lite "vobblig" i framhjulen även om man låste dem.  Blir ju inte alls samma sak som en vagne med 4 fasta lika stora hjul.

Kan tillägga att vi bodde i stan när vi köpte Bugaboon, och i stan är den ju oslagbar. Men på landet, NÄE...
  • Zelmilainen
    Fröken85 skrev 2010-09-18 21:03:01 följande:
    Allt är ju relativt, tycker ändå att små svängbara hjul inte är optimalt om man MESTADELS går grusväg, landsväg och terräng. Min Bugaboo kändes alltid lite "vobblig" i framhjulen även om man låste dem.  Blir ju inte alls samma sak som en vagne med 4 fasta lika stora hjul.

Kan tillägga att vi bodde i stan när vi köpte Bugaboon, och i stan är den ju oslagbar. Men på landet, NÄE...
    sa inte att hjulen måste va små. bugaboo har ju i princip (så vitt jag vet) de minsta hjulen fram. emmaljunga nitro/ozones är ganska mkt större och tar man sen tako jumper är de MKT större. så tycker inte man kan jämföra det med buggans minihjul. de vagnar (dock ej bugga) som jag testat som har roterande hjul fram/låsbara har jag aldrig (inte me nån) upplevt som vobbliga, så tror du mer hade otur då...
  • Amorficlya

Skulle helt klart rekomendera en Brio Happy haft otroligt många vagnar till mina barn men Brio är nog den bästa vagnen. Är inne på min 16e vagn var av 4 har varit Brio både kombi och duo. Duo är lite lättare =)

Miranda 06 Nicolas 08 Melina 09
  • Fröken85
    Zelmilainen skrev 2010-09-18 21:04:59 följande:
    sa inte att hjulen måste va små. bugaboo har ju i princip (så vitt jag vet) de minsta hjulen fram. emmaljunga nitro/ozones är ganska mkt större och tar man sen tako jumper är de MKT större. så tycker inte man kan jämföra det med buggans minihjul. de vagnar (dock ej bugga) som jag testat som har roterande hjul fram/låsbara har jag aldrig (inte me nån) upplevt som vobbliga, så tror du mer hade otur då...
    Sant att buggans hjul är mini, vad jag ville få fram var bara att det aldrig blir samma sak att gå med låsta svängbara hjul som med vanliga fasta. Det är min uppfattning. Kanske var lite orydlig,
  • Zelmilainen
    Fröken85 skrev 2010-09-18 21:10:36 följande:
    Sant att buggans hjul är mini, vad jag ville få fram var bara att det aldrig blir samma sak att gå med låsta svängbara hjul som med vanliga fasta. Det är min uppfattning. Kanske var lite orydlig,
    jo, jag förstod det, men jag menade på att jag inte alls håller med.
  • lilla snöflingan

Skulle inte rekommendera Crescent classic, läs mer här: barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/06/crescent.html

Det låter som att en trehjuling skulle vara något för dig. De har svängbart framjul men går ändå bra i terräng eftersom de har stora hjul och det främre är låsbart. Mång va dem har även lufthjul.

Annars är Emmaljunga City cross en lätt och smidig vagn med fyra fasta hjul.

• pafnuta

Urban Jungle som du kan tänka dig att ha barnet framåtvänd. Eller kanske Swift? Den är mindre och smidigare.

UnderBarn
  • fjomsan

Urban jungle är ju helt underbar. Funkade även i djupsnön i vintras utan att jag behövde låsa hjulet. Och i liggdelen kan man ju fixa så de kan sitta mot en så länge de inte är för tunga!

Svar på tråden vad för barnvagn?