Inlägg från: Fröken85 |Visa alla inlägg
  • Fröken85

vad för barnvagn?

Att tänka på om man går mycket landsväg är att vägen oftast (ja nästan alltid) lutar lite utåt vid kanten och om man då har svängbara hjul drar vagnen ALLTID utåt diket så man får hela tiden hålla emot vagnen för att den inte ska åka neråt. Jag tyckte detta blev otroligt påfrestande till slut, så jag sålde min Bugaboo och köpte en vanlig 4-hjulig Emmaljunga istället. Det bästa jag gjort!

Sen när barnet är runt halvåret och sitter upp kan man köpa en smidig shoppingsulky att ha i bilen om man åker till stan (jag har en Acta Graco Mirage, kostar ca 900 kr, NY, supersmidig shoppingvagn som funkar kalas att gå på asfaltsvägar med också)

Ska man gå skog så är små svängbara hjul helt värdelösa, ärligt talat, även om man låser dem. Talar av egen erfarenhet.

• Fröken85

Mitt tips är förresten att köpa en begagnad Emmaljunga Citycross, Classic eller Brio Happy (inte med compact-chassi, det är urdålig fjädring på det). Superbra vagnar med kanon-fjädring. Rymliga och otroligt lätta att köra. För 2-3000 får du en superfin vagn med i princip alla tillbehör på Blocket.

• Fröken85
    Zelmilainen skrev 2010-09-18 20:58:33 följande:
    nästan alla vagnar med svängbara hjul fram är ju dock de hjulen låsbara på, så låser man de är det inga problem *L* tycker iaf inte jag
    Allt är ju relativt, tycker ändå att små svängbara hjul inte är optimalt om man MESTADELS går grusväg, landsväg och terräng. Min Bugaboo kändes alltid lite "vobblig" i framhjulen även om man låste dem.  Blir ju inte alls samma sak som en vagne med 4 fasta lika stora hjul.

Kan tillägga att vi bodde i stan när vi köpte Bugaboon, och i stan är den ju oslagbar. Men på landet, NÄE...
  • Fröken85
    Zelmilainen skrev 2010-09-18 21:04:59 följande:
    sa inte att hjulen måste va små. bugaboo har ju i princip (så vitt jag vet) de minsta hjulen fram. emmaljunga nitro/ozones är ganska mkt större och tar man sen tako jumper är de MKT större. så tycker inte man kan jämföra det med buggans minihjul. de vagnar (dock ej bugga) som jag testat som har roterande hjul fram/låsbara har jag aldrig (inte me nån) upplevt som vobbliga, så tror du mer hade otur då...
    Sant att buggans hjul är mini, vad jag ville få fram var bara att det aldrig blir samma sak att gå med låsta svängbara hjul som med vanliga fasta. Det är min uppfattning. Kanske var lite orydlig,
Svar på tråden vad för barnvagn?