• Anonym (Kaffedraken)

    Biverkningar av P-stav

    Måste bara skriva här och kolla hur många som faktiskt haft svåra biverkningar av P-stav.
    Jag har själv varit nöjd med P-staven, hade den som skydd innan sonen (plockade ut den tidigare för vi ville ha barn) och nu tog jag självklart den igen eftersom jag haft svårt med tabletter och spiral tänker jag inte testa igen.

    Problemen började för lite mer än ett år sen då jag drog på mig UVI hela tiden förra sommaren och fick äta antibiotika runt 6-7 gånger under några månader bara. Har alltid haft problem med UVI tidigare men aldrig på detta sättet.
    Sen kom nästa smäll i höstat när jag började må fruktansvärt illa hela tiden. Blev så dålig att jag blev inlagd med dropp för att jag inte kunnat äta pga. illamåendet. Kändes som magsjuka varje gång bara det att jag inte kunde spy självmant utan fick sätta fingrarna i halsen och inte ens då minskade mitt illamående.
    Började undersökas och man har kollat magen, tarmarna, njurarna, urinblåsan och även hos gyn.
    Inget fel på något av det men började slopa lök och annat som ger gaser i magen (märkte att illamåendet blev värre av gaserna), drack annat vatten, allt som kunde tänkas vara orsaken.

    Jag började inringa det till att det blev värre under ägglossning och mens.
    Mitt sista försök att bli bra har nu varit att ta ut P-staven efter att gynläkaren sa att den kunde skapa illamående.
    Efter att den är ute har jag börjat känna mig piggare, mår bättre psykiskt och fått ökad sexlust.
    När jag nu läser FASS om staven så märker jag att många av symtomen jag haft är bland dom vanligaste biverkningarna. För mitt i illamåndet har jag känt mig så trött och orkeslös men trott att det har haft med allt man gått igenom nu som tagit hårt psykiskt.

    Än vet jag inte 100% att det är enbart den som skapat detta för det tar väll lite tid innan allt går ur kroppen och blir normalt igen men håller verkligen tummarna på att jag hittat problemet.

    Nu undrar jag om det är fler som haft svåra biverkningar av P-staven som kan dela med sig. Hur många är vi som mått fruktansvärt dåligt pga. den?

    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20021115000017&DocTypeID=5

     

  • Svar på tråden Biverkningar av P-stav
  • Anonym (Kaffedraken)

    jag fick otroligt dåligt humör av min p-stav...samt noll sexlust...
    så fort jag tog ut den mådde jag mycket bättre..

    går ur kroppen fort..24 timmar tror jag bm sa till mig...

  • Anonym (Kaffedraken)

    När jag hade Implanon så upplevde jag inte några större biverkningar.

    Med Jadelle (hade den staven under ett år) så blödde jag konstant, hade kanske fem, sex helt blödningsfria dagar under ett år, annars varierade det mellan rejäla "mens"-blödningar till stänkblödningar.
    Jag mådde fruktansvärt illa och gick ner i vikt, blev yr i huvudet och väldigt trött. Sa till barnmorskan att jag inte mådde bra och ville ta ut staven redan efter tre, fyra månader, men hon rådde mig att fortsätta och se ifall det gick över.
    Mådde bara värre och värre, kände mig deprimerad, frusen, vid sex eller ens onani så fick jag oerhörda magsmärtor, det krampade verkligen, vågade inte få orgasm... ändå tyckte barnmorskan att jag skulle avvakta och se.

    Till slut ringde jag barnmorskan och förklarade att om hon inte bokade en tid för att få dem utplockade så skulle jag själv skära upp armen och då först gick hon med på att boka in mig på en tid. Tilläggas bör att ena staven blivit inkapslad, så vid uttagningen så fick de bara ut den ena och fick sedan skicka mig på en "akuttid" till en läkare några timmar senare för att läkaren skulle kunna få ut den andra staven, så jag har ärr både vid insticksstället och så ovanför, armen hade svullnat efter att ena staven hade plockats ut så att den andra staven inte kunde tas ut via samma hål, utan istället snittade de ovanför staven och fick ut den den vägen.

    Jag mådde helt enkelt skitdåligt av Jadelle.


    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Michisen skrev 2010-09-13 12:54:56 följande:
    När jag hade Implanon så upplevde jag inte några större biverkningar.

    Med Jadelle (hade den staven under ett år) så blödde jag konstant, hade kanske fem, sex helt blödningsfria dagar under ett år, annars varierade det mellan rejäla "mens"-blödningar till stänkblödningar.
    Jag mådde fruktansvärt illa och gick ner i vikt, blev yr i huvudet och väldigt trött. Sa till barnmorskan att jag inte mådde bra och ville ta ut staven redan efter tre, fyra månader, men hon rådde mig att fortsätta och se ifall det gick över.
    Mådde bara värre och värre, kände mig deprimerad, frusen, vid sex eller ens onani så fick jag oerhörda magsmärtor, det krampade verkligen, vågade inte få orgasm... ändå tyckte barnmorskan att jag skulle avvakta och se.

    Till slut ringde jag barnmorskan och förklarade att om hon inte bokade en tid för att få dem utplockade så skulle jag själv skära upp armen och då först gick hon med på att boka in mig på en tid. Tilläggas bör att ena staven blivit inkapslad, så vid uttagningen så fick de bara ut den ena och fick sedan skicka mig på en "akuttid" till en läkare några timmar senare för att läkaren skulle kunna få ut den andra staven, så jag har ärr både vid insticksstället och så ovanför, armen hade svullnat efter att ena staven hade plockats ut så att den andra staven inte kunde tas ut via samma hål, utan istället snittade de ovanför staven och fick ut den den vägen.

    Jag mådde helt enkelt skitdåligt av Jadelle.
    Förstår inte varför dom nekar att ta ut när man mår så dåligt, hade varit rasande!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Moonis skrev 2010-09-13 13:01:41 följande:
    Förstår inte varför dom nekar att ta ut när man mår så dåligt, hade varit rasande!
    Det var jag med!
    Men samtidigt så mådde jag så förbannat dåligt att jag liksom inte orkade bry mig utan lyssnade till det där: "Men det kan vara så i början, innan kroppen ställer in sig på hormonnivåerna blablabla"...
    Jag är grymt imponerad över att mannen som numera är min make orkade med mig under den där tiden faktiskt. Varje gång jag reste mig från en stol höll jag på att svimma, varje gång vi skulle ha sex så fick jag ont och inte var jag särskilt sugen på det heller eftersom jag som sagt hade mer eller mindre konstanta blödningar...

    Nåja, det som var bra var att jag inte har några men av det hela idag i vart fall, förutom små ärr på insidan av vänsterarmen och en bergfast övertygelse om att jag aldrig mer kommer att använda Jadelle.

    Det finns ju de som det fungerar jättebra för, kul för dem, men jag kommer aldrig begripa hur barnmorskan tänkte när jag beskrev hur dåligt jag mådde och hon ändå tyckte att jag skulle fortsätta ha stavarna inne.
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hade inga sådana svåra biverkningar som du.


    Hade min stav i ca 6 månader, blödde nästan hela tiden (3 veckors uppehåll) och fick akne. Blödningen slutade när jag tog ut staven, men aknen har varit svårt att bli av med.


     

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har testat det två gånger och aldrig mer.
    Första gången så fick jag sådan smärta i livmodern så jag svimmade mådde illa och hade sådanna mens smärtor så jag var tvungen att gå på starka piller, till slut så ringde jag för att ta ut den och i samma veva göra en undersökning något jag minns än idag då mannen som gjorde undersökningen på mig sa att min livmoder hade krymt pga för mycket hormoner från staven =( det tog mig och min kropp ca 1 år att återställas.

    Andra gången så blev jag påtvingad att ta den från en läkare på ks, förklarade min sitts och dem trodde inte på mig, tog skiten iaf och fick sedan bevisat att den gjorde samma sak som den förra plus att min arm kunde domna bort bara sådär när jag hade den, visade sig att dem hade sitt eget liv i min arm så för mig blir det aldrig mer en P-stav
    =( och dem trodde på mig i slutändan.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Millsson skrev 2010-09-21 09:30:52 följande:
    Jag har testat det två gånger och aldrig mer.
    Första gången så fick jag sådan smärta i livmodern så jag svimmade mådde illa och hade sådanna mens smärtor så jag var tvungen att gå på starka piller, till slut så ringde jag för att ta ut den och i samma veva göra en undersökning något jag minns än idag då mannen som gjorde undersökningen på mig sa att min livmoder hade krymt pga för mycket hormoner från staven =( det tog mig och min kropp ca 1 år att återställas.

    Andra gången så blev jag påtvingad att ta den från en läkare på ks, förklarade min sitts och dem trodde inte på mig, tog skiten iaf och fick sedan bevisat att den gjorde samma sak som den förra plus att min arm kunde domna bort bara sådär när jag hade den, visade sig att dem hade sitt eget liv i min arm så för mig blir det aldrig mer en P-stav
    =( och dem trodde på mig i slutändan.
    Oj, hur länge tog det innan du fick biverkningarna, direkt eller efter ett tag?
    Hon på mödra sa att det skulle gå ur kroppen rätt fort men tror också det tar ett tag för kroppen för jag har inte fått tillbaka min mens än sen jag tog ut den.

    Kommer heller aldrig använda staven igen. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Varför använder man hormonella läkemedel så urskillningslöst? Klart att det kan vara bra för vissa, men har man svår biverkningar så är det väl självklart att man ska ha rätt att ta ut den/sluta med dem direkt. Och att INGEN ska bli påtvingad/övertalad att använda något som faktiskt är farligt för ens hälsa.
    De som säger att det är farligare att vara gravid än att använda hormoner har rätt. Men det finns ju hormonfria preventivmedel också; kopparspiral, kondom, kvinnlig kondom, milex-pessar, FemCap-pessar, p-dator, Billingsmetoden och om man vet att man är färdig med barn, sterilisering.
    Och varför läser man inte på i FASS innan man börjar med ett läkemedel, där man, om än sällsynt, men ändå, riskerar att dö? Inte är det väl så kul att tappa lusten heller.
    Nej, jag fattar faktiskt inte. Förklara gärna för mig. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Varför?) skrev 2010-09-21 12:56:21 följande:
    Varför använder man hormonella läkemedel så urskillningslöst? Klart att det kan vara bra för vissa, men har man svår biverkningar så är det väl självklart att man ska ha rätt att ta ut den/sluta med dem direkt. Och att INGEN ska bli påtvingad/övertalad att använda något som faktiskt är farligt för ens hälsa.
    De som säger att det är farligare att vara gravid än att använda hormoner har rätt. Men det finns ju hormonfria preventivmedel också; kopparspiral, kondom, kvinnlig kondom, milex-pessar, FemCap-pessar, p-dator, Billingsmetoden och om man vet att man är färdig med barn, sterilisering.
    Och varför läser man inte på i FASS innan man börjar med ett läkemedel, där man, om än sällsynt, men ändå, riskerar att dö? Inte är det väl så kul att tappa lusten heller.
    Nej, jag fattar faktiskt inte. Förklara gärna för mig. 
    För mig fungerade det helt okej första gången men tog ut den tidigare då. Så man trodde ju att det skulle vara okej denna gången med. Men nu får min kropp vila från allt sånt, blir kondom här ett bra tag framåt. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Moonis skrev 2010-09-21 12:07:24 följande:
    Oj, hur länge tog det innan du fick biverkningarna, direkt eller efter ett tag?
    Hon på mödra sa att det skulle gå ur kroppen rätt fort men tror också det tar ett tag för kroppen för jag har inte fått tillbaka min mens än sen jag tog ut den.

    Kommer heller aldrig använda staven igen. 
    För mig tog det ca 1 vecka innan jag fick första biverkningen sen rullade allt bara på i en ganska så stor hastighet =(
    Jag tror det beror på hur kroppen reagerar från det hela, för vissa går det fort ur kroppen och för mig tog det evigheter =(
    men jag kommer inte att använda något hormonpreparat igen då min kropp säger nej till det.

    Jag var ung och dum då den sattes in andra gången och en del av mig ville bevisa att min kropp reagerade som den gjorde då ingen trodde på mig, hade det varit idag så hade jag nekat allt från början till slut =)
  • Anonym (Kaffedraken)

    hej,
    hade en implanon i 3 år först och hade inga problem, inget annat än att mensen kom lite hur som helst.
    men sen satte jag i en ny, SHIT vad jag hade ont. svällde upp i magen så det såg ut som jag va gravid i typ 4 månaden, illamående och så hade jag ont i stavarmen så fort jag kom åt något, ibland kunde jag har inte ens ut och gå med hunden för det gjorde ont ! Tog ur den så nu är jag "fri" från preventivmedel. Vågar inte ha något annat än p-stav eftersom jag fick en blodpropp då jag åt p-piller. tänker vänta ett bra tag innan jag sätter in en stav igen..

  • Anonym (Kaffedraken)
    Chokladpinglan skrev 2010-12-14 14:08:07 följande:
    Min p-stav åker ut imorgon... byta mot minipiller istället
    Ska bli skönt så man kan känna sig vanlig igen...
    Mina biverkningar är:

    - Trött
    - Minskad sexlust
    - Minskad matlust
    - Strålar i svanken7korsryggen dagligen
    - Uppsvälld mage, känns som man är gravid hela tiden..
    - Blöder 2 veckors tid och uppehåll 2 veckor och sen igång på det igen... plus att nu är det lite längre emellan
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är j tyvärr ganska vanligt med att man får biverkningar och någonting som man måste vara uppmärksam på. Vill man veta mer eller har funderingar så kan man läsa den här artikeln om biverkningar med P-stav

  • Anonym (Kaffedraken)

    Blödningsrisk de första 3 mån. Sen blödde jag så mye att binda var ett måste varje dag 6-8 veckor uppehåll Max 3 dagar. Armen domna, kunde inte ens lyfta ett mjölkpaket utan smärta. Pga blödningarna fick jag svamp och fick gå till bm 3ggr veckan som penslade mitt underliv med svamp dödande vätska ( kaliumperganit, troligen felstavat ) den ständiga svampen inbjöd inte direkt till sex utan slemhinnorna blev torrare än öken fulla med sprickor. Som grädde på moset hade jag migrän och häftiga humör svängningar, blev själv chockad ibland. Fick en blödning dagen efter jag tog ut den, där efter regelbunden mens, svampen försvann efter 6 veckor sprickorna och slemhinnorna blev bra lika fort. Armen har inte domnat och kan lyfta flera mjölkpaket utan problem! Humöret är bättre och migränen regelbunden och där med lätt att behandla.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jeg skal nå ta ut min p-stav. Den har funket helt perfekt som prevensjon da jeg har hatt mens i 6 mnd med kun 1-2 dager pause her og der. De dagene har jeg uansett ikke hatt sexlyst fordi jeg blir ganske dårlig humør av den.

    Andre ting som har skjedd er store acne som ligger langt under huden. Ser ut som store røde klumper på haken. Så når man ikke føler seg spesiellt bra, har mensen og acne ja da er det ikke lett å finne et bedre humør noe sted.

    Etter to måneder fikk jeg hodepine, den har vært på og av siden april.

    På jobb, ja jeg gjør så godt jeg kan men jeg klarer ikke helt å konsentrere meg når jeg føler meg trist/deprimert og har magesmerter og andre plager.

    Jeg trener mye, men jeg har gått opp 3-4 kilo etter jeg satte inn staven.

    For å oppsummere min erfaring:

    Jeg er nå gått fra å være ei glad, hyggelig, artig og pen jente til å være en litt bredere, mer kvisete, tristere og kjedeligere versjon av meg selv.

    Men gravid blir jeg ikke for jeg orker ikke å ha sex, trodde bare ikke det denne måten jeg skulle unngå det på :(

Svar på tråden Biverkningar av P-stav