Inlägg från: JsN |Visa alla inlägg
  • JsN

trött på allt vad läxor heter.

Provat att låta båda barnen sitta vid köksbordet med läxorna samtidigt som du fixar det som måste fixas där, eller samtidigt som du står vid strykbrädan/viker tvätt/hänger tvätt? För du lär knappast behöva sitta bredvid och följa varje steg hela tiden.

Det handlar om att göra flera saker samtidigt!

Om det är så att u måste sitta bredvid hela tiden och delta i varje steg och att mängden läxor (jag tycker tidsåtgången verkar extrem) beror på att barnet inte hinner det som ska i skolan så ska du helt klart ta ett snack med läraren om vilket stöd ditt barn får i skolan.

Däremot är det så att om något måste prioriteras för att den ena föräldern jobbar borta så bör det vara andra aktiviteter än läxor. Under vissa perioder tillåter inte familjens totala tid alla aktiviteter man vill göra.

• JsN
    Utopia skrev 2010-09-14 18:12:00 följande:
    Jag har en 8 månaders som kryper och ställer sigh upp ramlar slår sig och går inte att lämna ensam hon vägras sitta i stolen sin svårt att stryka då eller göra annat än att springa omkring. Jag har fyra barn på måndagar han min dotter fotboll 1 timme och det tar oss 30 minuter att gå dit och 30 hem på Tisdagar har min 3 åring simskola tar 45 minuter dit och hem sen tiden i duchen mm På onsdagar har min 6 åring fotboll samma där 30 dit 30 hem sen har jag och dottern babysim på fredagar då har pappan kommit hem men torsdagar och fredagar är det inga läxor och söndagar har tre av barnen konståkning
    frågan är då ska jag dra in allas aktiviteter eller hur ska man göra då barnen behöver detta och ska inte bli lidande villket dom blir om jag drar in allt för dom.
    Delar av läxorna kan tas med och göras när de andra barnen har aktiviteter.

JAg vet inte hur du ska lösa ditt liv, det är du som säger att du inte hinner med, jag försöker bara komma med råd på hur tid kan effektiviseras.

Fine, du kan inte ägna dig åt hushållsarbete när den minste är vaken, men lek med den lille då medans de stora gör läxorna och du är närvarande, eller låt dem turas om att leka med den lille medans du hjälper den andre. Är man ensam med fyra barn så måste man hjälpas åt. Eller barnsäkra det utrymmet som ni är i medans läxorna läses.
  • JsN

Och fotbollsträningen kolla om du kan dela med någon annan förälder. Varannan vecka tar du, varannan tar den andra föräldern. Om man inte har ett nära skyddsnät av far- och morföräldrar i sin närmaste omgivning så får man skapa nätverk. Det finns fler än ni som behöver hjälp i vardagen och om man hjälps ÅT så blir det lättare.

Svar på tråden trött på allt vad läxor heter.