trött på allt vad läxor heter.
Jag håller med TS - på sätt och vis.
Kunskap är viktig - och det är inte alltid vi föräldrar har förmåga att bidra med den kunskapen när det gäller läxläsning. Jag är totalt urkass på matematik tex och flera av räknesätten hade förändrats från den dagen jag gick i skolan fram tills mina barn gjorde det. En av mina väninnor är värdelös på språk vilket innebar att hon inte riktigt vågade varken hjälpa sina barn med engelskaläxan eller låta dem välja tillvalsspårk - just med vetskapen om att hon aldrig skulle kunna vara till någon hjälp. En tedje bekant är dyslektiker och om det behöver jag väl inte säga mycket...
Dessutom är det ju faktiskt så att barnens arbetstid är i skolan. Hur många av oss vuxna skulle medvetet, glatt och villigt ta ett jobb som gick ut på ett antal obetalda timmars arbete efter jobbet, och dessutom hemma?
Tack och lov hade ledningen på mina barns högstadieskola samma inställning - de utökade istället två dagar i veckan med en extra lektionstimme, främst för läxläsning och även för att kunna "jobba ikapp" med sådant man låg efter med. Det innebar att mina barn fick kompetent och adekvat hjälp med det de behövde och att jag hemma slapp den ständiga kontrollantfunktionen och tjatet om läxor som måste göras - jobbet sköttes helt enkelt på jobbet, som det bör vara.
Och ja, jag har jobbat i skolan också så jag har "den andra sidans" syn på saken också...