Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

trött på allt vad läxor heter.

Utopia skrev 2010-09-14 08:37:59 följande:

min dotter som går i tvåan har 4 läxor och den här veckans läxor bestod av se nedan, min dotter sitter i två timmar med detta här på måndagar och sen sitter hon i 1 timme varje dag tills dagen det ska vara inlämnat

4 sidor matte

6 sidor läsläxa

2 sidor av dagensord

3 sidor skrivläxa

min son som går i ettan fick dessa

2 sidor matte

3 sidor läsläxa

1 sida skrivläxa

Wow, tiderna har verkilgen ändrats sen jag gick i skolan, men det här låter ju som rent vansinne. Barn kan faktist tappa sugen, i den åldern måste ju skolan vara rolig också, inte bara dessa krav. På min tid fick vi glosor och multeplikationstabellen, och det var i mellanstadiet. Glosorna brukade jag mest strunta i och mult tabellen blev det väl si och så med; räknar fortfarande på fingarna ibland. Och bra har det gått att klara både hogskolestudier och arbetsliv. Att berova ett barn intresset att vilja lära är det värsta man kan gora, och dessa tunga läxor verkar vara en rak väg till det målet. Barn är ju olika, vissa har det lättare än andra, men det här redan i ettan o tvåan redan verkar ju besynnerligt. Jag skulle verkligen prata med läraren, det måste ju finnas andra foräldrar som tycker likadant.
  • Tow2Mater
    bubbelmaja skrev 2010-09-15 16:39:45 följande:
    Jag jobbar själv som lärare, och det är svårt att få föräldrar nöjda. Mer läxor, hårdare krav, mera, mera, mera från vissa håll och så lite jobb som möjligt från andra håll.
    Men det ska väl gå att hålla en viss balans.  De foräldrar som forespråkar mera läxor och hårdare krav kan ju själva sätta hogre krav for sina egna barn. Själv bor jag utomlands, och jag planerar t ex att själv lära mitt barn svenska i både tal och skrift då det inte kan ske genom skolan, vilket kommer att kräva en del tid. Men det är ju mitt val.
  • Tow2Mater
    Buchholtz och Magnusson skrev 2010-09-15 16:51:12 följande:
    Läxor ingår i skolan, gilla eller ej. Så är det för alla och det behövs repetitioner även hemma för många barn för att lära sig allt.
    Visst är det så, men alla kanske inte siktar på att lära sig allt. Minns inte hur det var i lågstadiet, men i mellanstadiet var det en himla massa namn på sjoar, floder, berg, mm mm som jag inte alls såg någon vits med att lära mig utantill. Och man ska kunna gå igenom skolan med godkänt resultat utan att behova lära sig ALLT, bara man lär sig tillräckligt. Visst handlar ju de läxor nämnda just här om det grundläggande som skriva, läsa o räkna; men det finns säker annat som man skulle kunna skippa, speciellt längre fram. En av mina bonussoner kom en gång hem med en färgläggningsläxa (!) och jag sa faktist att han inte behovde gora den, och att säga till läraren att det var jag som sagt det.
  • Tow2Mater
    cloudberry79 skrev 2010-09-29 22:22:52 följande:
    Jag skulle tro att anledningen till att man INTE har extra läxläsninglektioner på alla skolor är resurser.
    Något som används i en del andra länder är "frivilligarbetare", t ex högstadieundomar eller högskolestuderanden som frivilligt avsätter av sin obetalda tid till att hjälpa till med typ läxläsning i lägre skolor. Undrar om det skulle kunna hända i Sverige...?
Svar på tråden trött på allt vad läxor heter.