Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

trött på allt vad läxor heter.

LillaTanten skrev 2010-09-15 16:47:40 följande:
    Dessutom är det ju faktiskt så att barnens arbetstid är i skolan. Hur många av oss vuxna skulle medvetet, glatt och villigt ta ett jobb som gick ut på ett antal obetalda timmars arbete efter jobbet, och dessutom hemma?
    Jämförelsen är lite tokig här.. Barnens "betalning" för att gå i skolan är kunskap, alltså tjänar de kunskap både i skolan och hemma. Det jobbar en himla massa lärare med ferieanställning i Sverige. I deras avtal jobbar de 10 timmar utanför de 35 timmar de ska jobba på arbetsplatsen, alltså går jag glatt och villigt hem och gör mina planeringar/uppföljningar/föräldrasamtal mm på kvällar och helger.
    If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79
    Lilla o skrev 2010-09-29 22:10:14 följande:
    Såg ett inslag på TV häromdagen om just en läxfri skola. Där fanns tid ett par dagar i veckan att få läxhjälp/möjlighet att läsa läxa en timme efter skoltid med skolans resurspersoner/lärare som stöd. Detta tycfker jag låter underbart, tänk att ha de mesta läxor klara när man kommer hem från skolan.

Vi kämpar på och försöker planera, ibland är lugnaste stunden söndag em. Har en vecka på oss innan läxan ska redovisas så visst kan man planera lite. Har också en del extra läxor pga att man inte hinner med men detta är bättre just nu då de har avdelat resurser så att man inte ska komma så mycket efter på lektionen.

Som de andra skrivit redan måste man kunna hjälpas åt med fritidsaktiviteter. Vi har inte haft några fritidsakiviteter till våra barn före förskoleklass. Tycker inte att det behövs tidigare plus att vi inte skulle få ihop det rent praktiskt.

Håller med dig om att förutsättningarna att få hjälp med sina läxor är väldigt varierande beroende på hemsituation, som föräldrar har vi ju också olika förutsättningar beroende på utbildning mm.

/Isa
    Jag skulle tro att anledningen till att man INTE har extra läxläsninglektioner på alla skolor är resurser. Säg att det går 6-9 högstadieklasser på en skola, alla ska ha en timme extra på schemat, läxläsningstid. Till det går det 9 undervisningstimmar, vilket hos oss skulle motsvara en 40%-tjänst, som då kostar cirka 13000-15000 kronor i månaden med arbetsgivaravgifter etc. På min skola är 15000 hela läromedelskontot i språk. Var ska man ta pengarna ifrån? Läromedel? Utrustning?
  • cloudberry79
    Kajee skrev 2010-09-29 22:18:25 följande:
    Det där med glatt och villigt låter intressant sade hon som just nu sitter och stirrar på en hög mattehäften.
    Själv sitter jag och scannar 190 sidor databok för att kunna få uppläsning...
Svar på tråden trött på allt vad läxor heter.