Inlägg från: Kajee |Visa alla inlägg
  • Kajee

trött på allt vad läxor heter.

Förstår dig fullkomligt.
    Jag kopierar och klistrar in det jag skrivit i en annan tråd ang läxor i åk 4 - men andemeningen är densamma...

Jag undervisar åk 4 och 5.
    Visserligen beror det lite på klassen vad de klarar av i 4:e klass eftersom jag precis då tar över efter en annan lärare och det är ingen nytta med att slå barnen i skallen med en massa läxor bara för sakens skull.
    Alla läxor som jag ger ska det finnas ett syfte med och eleverna ska också känna till det syftet (varför de ska lära sig vissa saker).
    Sen kan jag tycka att det bästa vore att ge tillräckligt med tid och möjlighet i skolan så att barnen kan göra läxorna där istället för att föräldrarna ska ta strid med det hemma. På vå skola har vi läxhjälp på tisdagar och torsdagar en timme och dit är alla elever välkomna att göra läxan och/eller något annat arbete som de vill arbeta med. De här läxtimmarna ligger utöver skoltiden och är som sagt frivillig att delta i. På varje sån timme finns tre lärare tillgängliga från både lägre och äldre årskurser.
    Läxor som jag brukar ge till elever i 4:an och 5:an som standard är annars fyra stycken i veckan. Lite olika vilka beroende på vad vi sysslar med, men grunden är svenska engelska och matematik, dvs grundämnena. Nu har vi pratat (i 5:e klass) en hel del om valet. Läxorna ger jag ut på tisdagen och förhör/samlar in på tisdagen. Det är lättare för eleverna att ha koll på en läxdag och med en veckas framförhållning kan de studieplanera så som det passar dom bäst. En del gör alla läxor på läxhjälpen, andra hemma på vardagar och andra på helgen. På det här sättet kommer egentligen aldrig aktiviteter som de har ivägen för läxorna - eller tvärsom. Ibland får eleverna vara med att bestämma och/eller påverka läxan. Alla läxor skrivs också ner i en skoldagbok. Systemet fungerar jättebra och jag har haft nöjda föräldrar och elever i många år nu.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    cloudberry79 skrev 2010-09-29 22:16:03 följande:
    Jämförelsen är lite tokig här.. Barnens "betalning" för att gå i skolan är kunskap, alltså tjänar de kunskap både i skolan och hemma. Det jobbar en himla massa lärare med ferieanställning i Sverige. I deras avtal jobbar de 10 timmar utanför de 35 timmar de ska jobba på arbetsplatsen, alltså går jag glatt och villigt hem och gör mina planeringar/uppföljningar/föräldrasamtal mm på kvällar och helger.
    Det där med glatt och villigt låter intressant sade hon som just nu sitter och stirrar på en hög mattehäften.
  • Kajee
    cloudberry79 skrev 2010-09-29 22:23:33 följande:
    Själv sitter jag och scannar 190 sidor databok för att kunna få uppläsning...
    Oh ljuva förtroendetid...
    *börjar fundera på om inte varsitt facit åt ungarna inte vore en bra investering ändå*
  • Kajee
    Tow2Mater skrev 2010-09-30 14:12:41 följande:
    Något som används i en del andra länder är "frivilligarbetare", t ex högstadieundomar eller högskolestuderanden som frivilligt avsätter av sin obetalda tid till att hjälpa till med typ läxläsning i lägre skolor. Undrar om det skulle kunna hända i Sverige...?
    Förmodligen inte eftersom facket skulle protestera.

OT
    Jag har funderat på det här när det gäller sjukvården också. När min mamma blev sjuk i USA så fanns det tex ett speciellt rum där man fick vänta som anhörig under tiden som operationen pågick. Där satt det en "frivilligdam" som såg till att vi fick kaffe och munkar (även om aptiten var lite låg just då) och som även hade kontakt med operation för att kunna informera oss om hur det fortlöpte. Hennes närvaro och det hon gjorde kan jag lugnt påstå hjälpte mig och min pappa genom mycket oro. Men det skulle nog inte få förekomma i Sverige tyvärr.
  • Kajee
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-30 17:39:30 följande:
    Tar det två timmar för din dotter att göra läxorna? Du har inte funderat på om hon behöver extra stöd eller en annan skola då?
    Eller om läxorna inte är individanpassade.
  • Kajee
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-01 15:39:32 följande:
    Fast det finns väl en lägre gräns på vad man måste klara, frågan är var i skalan hon kämpar om det tar två timmar att göra läxan.
    HAr aldrig hört talas om en gräns för läxor. Läxor ska vara individanpassade - precis som överig undervisning. Så även om man har eller inte har en diagnos av något slag så ska läxorna vara individanpassade. För vad är det för mening att kämpa vecka efter vecka med en läxa som man inte klarar av på rimlig tid?
    Jag har ett flertal individanpassade läxor i min klass;
    tex för dyslexidyskalkeli, ADHD, tjejen som ligger på en mer avancerad nivå i matematik, killen som ligger på en avancerad nivå i engelska, två tjejer som behöver anpassade matematikläxor eftersom de har långsam inlärning i ämnet osv
    Om en läxa inte är individanpassad så är den bara till för läxans skull - inte för att barnet faktiskt ska kunna ha en rimlig möjlighet att klara av en läxa med rimlig ansträngning och på rimlig tid. Det är inte så svårt heller att individanpassa. Du har helt enkelt en "grundläxa" som du sedan anpassar till olika elever genom att justera "uppåt eller nedåt".
  • Kajee
    Noran skrev 2010-10-03 19:48:09 följande:
    Svea förlorar ju inte på att Märta får mer hjälp hemma. Tvärt om tjänar hon på det för att det frigör mer resurser i skolan till Svea.
    Utopia skrev 2010-09-13 15:54:50 följande:
    Bertil får hjälp med hemuppgiften av storasyster som går på gymnasiet och får ihop ett arbete efter alla konstens regler med snygg layout, källförteckning, fotnoter med mera. Britta får ta hand om sina småsyskon eftersom mamman jobbar skift, pappa saknas. Hon försöker efter bästa förmåga skriva ner nånting framåt småtimmarna. Båda arbeten ska bedömas/betygsättas av läraren. Rättvist?
    Problemet är ju att Britta för göra saker som hennes föräldrar borde göra. Lös det problemet då. Problemet är inte att Bertil för hjälp av sin syster.
    Fast just det här stämmer ju inte riktigt eftersom så många skolor lägger samma läxa över samma barn som sen bedöms. Där tas ingen hänsyn till att Svea har en trasslig familjesituation. Det lösgörs inte fler resurser till Svea i skolan oavsett hur mycket hjälp Märta får hemma. Anars skulle man ju kunna be föräldrar jobba "järnet" med sina små telningar hemma så skulle det per automatiik ge mer tid/resurser till övriga elever. Det fungerar ju inte så.

Det enda rätta är istället att ge en bra läxhjälp i skolan där Svea kan få sina läxor gjorda med samma möjligheter till stöd som Märta har hemma.
Svar på tråden trött på allt vad läxor heter.