• JP76

Dagis eller inte i Australien (Brisbane)!???

Hej!

Jag är en svensk mamma som ska flytta till Brisbane i höst tillsammans med min man (australienare) och vår dotter på 1 år. Jag har varit i Australien många gånger (och bott där under några månader) under de 10 år vi varit tillsammans och är har därför en del funderingar (farhågor) om hur det är att ha barn där. Skulle därför gärna höra från er som redan bor där vad ni tycker. Gärna bra saker också.

Tex. så säger alla som man läser om att dagisen där är usla. Ingen har däremot sagt varför. Vad är det som är så dåligt? Finns det några man kan "lita på" och som är mer som "svenska"?  Vore kul att höra från någon svensk som haft sitt barn på dagis hur det har varit/är.

Sen har jag också hört att de inte har inskolning där? Någon som har erfarenhet av hur det går till och om man kan få det ändå? Även om min dotter kanske skulle klara av att bli lämnad där direkt (vilken jag inte heller gillar) så vill jag iallafall få insyn i hur deras verksamhet är. Det är ju faktiskt en av poängerna med inskolningen!

Är skeptisk till dagmammor, eftersom jag inte gillar den barnuppfostran jag sett där och tror att det antagligen blir bättre på ett dagis där det finns flera personal.

Hur gör alla andra? Jag har lång utbildning och vill skaffa mig ett jobb där, men inte på bekostnad av min dotter! Min man har redan jobb där och jag betvivlar att han kan jobba mindre än heltid och ta hand om henne...

Funderar på om man kan ha svensk aupair? Problemet med det är att jag helst inte vill ha någon annan boende hos oss och dessutom skulle jag helst se att en lite äldre person ta hand om min dotter... 

Sen undrar jag hur ni som bor där med barn upplever den "mer stränga" barnuppfostran generellt? Är det lätt att "gå sin egen väg" eller blir man (och barnet) påverkad mycket av omgivningen? Kan säga att jag vägrar kompromissa när det gäller min övertygelse om vad som är bäst för mitt barn!

• Svar på tråden Dagis eller inte i Australien (Brisbane)!???
  • Pippinio

Hej!

Min dotter (nu 21 manader) borjade pa dagis i Sydney nar hon var 9 manader gammal. Det ingick absolut  ingen inskolning – forsokte hanga kvar men det var nastan som om de puttade ut mig genom dorren! Daremot sa borjade hon en vecka innan jag skulle borja jobba sa hon gick bara nagra timmar om dagen den forsta veckan. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte kande total fortvivlan over att lamna min lilla docka pa ett skrikigt dagis utan att fa vara dar som ’stod’ medan hon vande sig! Men det gick bra och nu alskar hon att vara pa dagis och reagerar knappt nar jag gar J

Den enda erfarenhet jag har av svenskt dagis ar nar jag sjalv gick pa dagis i en liten svensk ort pa 80-talet, sa kankse har saker och ting forandrats dar hemma ocksa – och kanske da speciellt i storstaderna. Men saker som jag reagerat over ar att manga dagis har otroligt sma tradgardar – vart dagis har inte riktigt gras utan bara fuskgras. Grupperna ar stora (i min dotters grupp 0-2 ar ar de 16-17 varje dag pa 3 skotare) och lokalerna verkar ratt sma. Sedan finns det andra lite mer kulturella skillander som man ibland maste finna sig i. Ett exempel: Min dotters skotare tycker att jag ar helt korkad som insisterar pa att hon ska ha pa sig mockasiner inomhus och inte springa runt i sina ytterskor hela dagarna!. De verkar forvirrade och inte sallan kommer hon hem med smutsiga mockisar som uppenbarligen har varit med utomhus i sandladan!

Jag tycker inte att jag har markt av att uppfostran skulle vara strangare har? Visserligen sa ar det ju fortfarande lagligt med aga har, men tycker att det finns precis lika manga foraldrar som ar totalt emot den typen av uppfostran, sa installningen att all form av fysisk bestraffning ar fel ar absolut inget som jag har behovt forsvara.

Overlag sa tror jag att det AR skillnad mellan svenska och australiensiska daghem – och jag tror nog att Sverige vinner fran vad jag har hort av vanner dar hemma och mina egna dagiserfarenheter... Jag tror dessutom att det ar stor skillnad pa installnignen till barnomsorg har. Medans det i Australien ses mer som ett ’nodvandigt ont for egoistiska mammor som vill arbeta istallet for att ta hand om sin avkomma’ sa verkar det anstan vara extremt at det andra hallet i Sverige – att barn som gar hemma blir asociala och far problem i skolan....  

Jag tror nog att det kommer ga bra J Tror ofta att barn har storre anpassningsformaga an vad vi tror!

Lycka till med flytten!

• Pippinio

forresten - det ar JATTEBRIST pa daghemsplatser har sa ansok till sa manga dagis du kan, sa snart du bara kan! Har i Sydney ar det ca 24 vantetid for tillfallet. Vi satte var dotter pa ko sa fort jag fick veta att jag var gravid. Vet inte hur det ser ut i Brisbane men kan tanka mig att det inte ar mycket battre.

• Swedish down under

Hej!

Min 1-aring borjade pa dagis forra veckan i Gold Coast.

Precis som ovan skrev sa ar det EXTREM platsbrist. Min dotter har statt i ko sen 4 manader tillbaka och hon har fortfarande inte fatt plats pa dem dagisen. Daremot fick hon en plats pa ett annat dagis (nu i efterhand sa ar det mer raktiskt att hon gar dar da min sambo pluggar pa universitetet bokstavligt 20 meter at hoger och jag borjar jobba bokstavligt 20 meter at vanster om dagiset). Det fanns bara 3 dagar i veckan sa nar jag borjar jobba nasta vecka (heltid) far hon vara hos farmor och farfar 2 ggr i veckan (det ar ju billigare. haha).

Australien overhuvudtaget ar ju gjort for att mamman ska vara hemma med sitt barn for alltid. Jag blev klar sjukskoterska nar jag blev gravid sa jag har fortfarande inte jobbat och VILL och LANGTAR verkligen ut i arbetslivet sa darfor for hon ga pa dagis.

Hon borjade som sagt forra veckan. Jag berattade for dem att jag ar svensk och i sverige skolar vi in barnen (de sa att jag fick gora som jag ville men att de normalt inte gor sa. Man betalar ju mer har och darfor far man mer makt ocksa att gora som man vill).
    Sa har har dett sett ut hitills:
    Forra tisdagen: Vi var dar en timme med henne. Lamnade henne en timme. Var dar en kvart. Lamndade henne en timme och sen hamtade vi upp henne.
    Forra torsdagen: Vi lamnade henne i 3 timmar och sen hamtade vi henne.
    Forra fredagen: vi lamnade henne i 2 timmar. Gick och tittade till henne. Hon stortgrat helt hysteriskt. Mitt mamma-hjarta gick sonder sa jag var dar i ca 45 minuter innan jag smog ut. Vi lamnade henne i 2 timmar till innan vi hamtade upp henne.
    Tisdags: Vi lamnade henne i 2 timmar (det var hennes 1-arsdag)
    Torsdags: Hon var dar i 6 timmar (det gick sadar. Hon at nastan ingenting coh grat mycket)
    Idag (fredag): Hon var dar i 5 timmar (det gick battre. Grat mindre och at extremt mycket).
    Nasta vecka kommer hon att ga hela dagar (tycker synd om henne da det inte har gatt sa bra. emn ar anda glad att hon i alla fall har gatt 2 veckor pa dagis innan jag borjar jobba sa att hon fatt lite inskolning)

Pa dagiset vi har sa ar det 2 froknar pa max 8 barn (just nu ar det 6 barn) fran 6 veckor- 16 manader (som tur ar finns det alltid nagot barn over ett ar de dagar min dotter gar sa att hon har nagon att leka med).

dagis ar svindyrt har. Vart kostar 70 dollar per dag och da ingar  ingenting (maste packa ner mat coh blojor). MEn staten betalar en viss del beroende pa er inkomst. De betalar halften for oss men det kommer bli mindre nasta vecka nar jag borjar jobba beroende pa vad jag tjanar.

Jag har inte markt av kulturskillnader pa uppfostran pa dagis: de fragar hela tiden hur JAG vill att de ska gora. Och jag har vart klar och tydlig med att jag ar svensk och att jag inte accepterar straff eller liknande for min dotter. Jag ahlelr med dig ang dag-mamma (sa tankte jag med). Daremot sa har mina svarforaldrar mer askter om saker och ting och de kommer val visa sig mer om de ska ha var dotter 2 ggr i veckan. Men de vet aven de att jag ar svensk och har principer. 

Nar ska ni aka? 

• Karinski

Hej,
    jag hoppar in i den har traden eftersom vi flyttar till Brisbane nasta manad. Nu bor vi i London och min 4-ariga son gar pa dagis 15h/v. Jag har forstatt att han inte far borjar pre-school forran Januari 2012 (de borjar val i januari?). Jag har en 10 manaders bebis sa jag tankte inte borja jobba an, men om man vill ha barn pa pre-prep, eller kindy, betalar man da aven for en 4-aring och hur mycket kostar det. Han kommer bli tokig av att bara ga hemma med mig och han ser redan fram emot skolan eftersom hans kompisar har redan har borjat...

• Swedish down under

Vissa dagis tar betalt per timme (speciellt dagmamma) och vissa for hela dagar oavsett hur lange de ar pa dagis (vi betalar for 12 timmar om dagen aven om hon bara kommer att vara dar 6-7 timmar).

• JP76

Tack för svaren. Känns fortfarande lite sådär med tanken på min dotter och dagis i Australien... Men det skulle ju bli en omställning hur som helst, även här i Sverige. Kommer dock att begära inskolning och även prata med dem om straff osv... Hur ställer man sig i kö, förresten? Kan man göra det innan man bor där?

Vi kommer att flytta så snart jag fått mitt visum. Vet inte när det blir... 

• Swedish down under

Vissa dagis kan man fylla i online och vissa kan man inte (men om du mailar/ringer dem och forklarar situationen sa gar det nog bra).

• förväntan

Hej!!

Vi flyttar om 1,5 mån till aus, guldkusten. Vi har 2 killar 3 och 1 år. Grandma har varit och tittat på lite dagis och satt upp dem på kö. Vi  planerar att ha dem på samma dagis som våra nära vänner har sina barn. De verkar nöjda, men de har ju inget att jämföra med.

Swed down under, visst har vi setts i en annan tråd. Vad bra att du körde din egen inskolning. Kommer jag nog också göra. Det som är bra är att killarna har varandra. Vi planerar att de ska börja i jan. Jag är BM och ska ansöka om ´min leg. Läste du ssk i oz eller swe? Vill du berätta lite hur det funkat. Du får gärna inboxa mig så behöver du inte ta upp hela denna tråden med detta Var har ni fått dagi`s? Vilket sjukhus ska du jobba på?

JP76,lycka till med flytten. Jag kan göra enbättre jämförelse av dagis när killarna börjat. Vi hade ingen lång inskolning här hemma heller. Föstra 2 dagarna var de där 1 timma och lekte och vi var där. 3 dagen lämnade vi 1 timma, 4 dagen lämnade vi och de var där 2 timmar och 5 dagen 3 timmar. V efter började även att äta och sova. Detta var ett nytt dagis så de körde massinskolning. Vi har 3 pedagoger för 12 barn mlla n1-3år och 3 st på 18 barn mellan 3-6 år.

• Swedish down under

Haloj!!

Jag plugade pa KI i Sthlm men laste sista aret har som utbytesstudent (traffade min kille, blev gravid och blev kvar) och har inte jobbat sen dess da dottern fyllde ett ar forra veckan.  

Vilken stat ska ni bo i?

For att bli registered nurse har i australien sa VAR de olika fran stat till stat. Jag bor i Queensland.
    Nu ar det lite svarare och mer komplicerat nar det har blivit nationellt (from 1 juli. sa darfor gav jag mig fan pa att gora det innan dess och hann). Man maste gora ett engelska prov (jag gjorde IELTS och maste fa minst 7 av 9): jag bokade provet pa TAFE i Southport (Gold Coast) och gjorde provet. Fick 9 pa allt men fick bara 6 pa upsatsdelen. Fattade ingenting da jag har skivit c-uppsats och master uppsats pa engelska och har pratat flytande engelska sen jag var 4 ar. Fick boka ett ny prov (tror de har det 1 ggn per manad har i alla fall. kostar asmycket! Typ 2-3000 sek per gang. sa javla onodigt att inte klara det!). Hursomhelst sa gjorde jag om det (och val dar for 2:a ggn traffade jag pa engelsman, kanadensare och amerikaner som jag traffade forra ggn som inte heller klarat uppsatsdelen. tydligen skulle man skriva med paragrafer och titlar vilket jag inte gjorde... jag = idiot). Fick 9/9 andra gangen!

Skickade in en ansokan (skrev ut fran Queensland Nursing Council), skickade med en cert. copy av min legitimation, skatteverket utdrag, polisregister, akademiska reckords (kommer inte ihag om det var nagot mer) och vantade. Och betalade (3000 sek tror jag). 4manader senare hade jag min legitimation!
    Egentligen sa maste man ha jobbat minst ett ar (vet inte hur det ar nu nar det ar nationellt) men de bedommer fall till fall och jag skrev att jag varit mamma-ledig och gjort mitt sista ar har sa att jag 1. hade en bra anledning till varfor jag inte jobbat och 2. sa att jag kanner till systemet har. vet inte om det gjorde nagon skillnad dock.

De har regler har for allt! En barnmorska har ar inte samma som i Sverige: du far inte skriva ut recept (det gor en GP eller sexual health nurse) och du kommer nog iite fa samma frihet som hemma. Ska du ge en PVK maste du ha pluggat en kurs om 6 veckor. samma sak med blodprov. Det spelar ingen roll om man har lart sig det i sverige: du maste fortfarande gora det om du ska gora det har... lite trist.

Jag borjade pa ett alderdoms hem i tisdags (anledningen till att jag sokte det var for att det lag mer eller mindre vagg i vagg till min dotters dagis). i tisdags gick jag dubbelt med en ssk och igar gick dubbelt med en uska. Imorgon ska jag jobba sjalv (som uska dock eller endorsed enrolled nurse som de heter. de ger mediciner och far gora allt forutom IV och vid behov). jag kommer do imorgon nar jag jobbar. eller sa kommer nagon annan do. ar inte alls redo efter 1,5 efter examen att jobba helt ensam utan ha nagon som helst koll p rutiner eller dyl. Kommer vara helt ensam med 100 patienter (alla ska ha mediciner och injektioner och narkotika, och syrgas och insulin). Allt dok sker via papper och parmarna ar huller om buller i olika vaningar.... jag har noll koll. som sagt sa kommer det sakert att ga at helvete! 
    Sen kanns det som om ingen annan pa stallet verkar ha koll eller skota sitt jobb tipp topp heller (skulle ge vit B-12 IM igar och fick en SC-spruta for insulin. Nar ajg fragade hur lange personen jobbat dar coh gett IM via denna spruta svarade hon 2 ar! senare skulle jag kolla pa ett diabetes-sar. Det var nekrotisk och var. de gav mig ett plaster att lagga om det med utan att ens fundera pa det. "hur lange har han haft det har" fragade jag. "nagot ar" svarade det.. jag ar nyexad och kan noll och har noll koll pa laget. ojojoj).

Eftersom min dotters dagis oppnar kl 06:30 sa kan (eller vill. foooooor tidigt) jag inte jobba morgon pass (morgon pass borjar kl 06:30). och darfor har jag fatt 2 shift pa en hel vecka... racker ju inte langt direkt. haller pa och soker andra jobb ocksa...
    lite onodigt med dagis om jag inte jobbar  men samtidigt sa maste vi ju ha dagis nar jag jobbar. men haller pa o soker jobb nu med normaa tider helst man-fredag.

usch forlat for att det blev sa langt!
    har ar ssk-forening i australien (dit du ansoker om leg): www.ahpra.gov.au/

ma maste soka varje ar (och maste ha jobbat under det aret) for att behalla sitt leg.

kram 

• Nillax

Karinski, dar vi bor i Sydney sa finns det nat som heter Occassional care dar man kan boka in sitt barn efter behov. Det ar ett dagis men kanske inte lika strukturerat som de "vanliga" dagis men det ar kanske olika pa olika platser.  Barnen kan antingen ga bara nan timme, halvdag eller heldag. Jag brukar boka in min dotter (som ar 2.5 ar) tva halvdagar i veckan- bade for hennes och min skull . Jag jobbar inte da min yngsta tjej ar 5 man men behover lite me-time ocksa. Jag betalar $27 for 8.30-1 pm och da jag inte jobbar far man inget tillbaka fran staten. Jobbar bada foraldrarna far man halften tillbaka.
    Det finns ocksa pre-school dar barn som ar 3-5 ar kan ga. Ofta gar men 9-3pm och jag tror det kostar kring $25 per dag men vet inte om det ar samma i Qld.

Svar på tråden Dagis eller inte i Australien (Brisbane)!???