• annbom

Dagis eller inte i Australien (Brisbane)!???

Vi kommer att flytta till Australien till sommaren om allt går som det ska och jag är väldigt orolig för både jobb till mig, dagis till minsta och skola till den äldre så jag hakar också på i den här tråden :)

Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • annbom
    Swedish down under skrev 2010-11-09 13:22:48 följande:
    sok dagisplats redan nu!
    Fast jag ska vara hemma första året och vi vet ju inte riktigt vart i Sydney vi kommer att hamna, men så fort jag vet så ska jag göra det. Måste man ha arbete för att söka dagisplats? och får man ha barnen på dagis även om man är arbetslös?
  • annbom
    Swedish down under skrev 2010-11-11 13:00:46 följande:
    eftersom dagis ar privat sa far man ha barnet/n pa dagis hur mycket man vill (inte som i sverige alltsa) men beroende pa vad du el din make el bada tjanar sa far du tillbaka pengar av staten for dagiskostnad.
    Min man pluggar och har noll i inkomst och jag ar sjukskoterska (halvtaskig inkomst) och vi betalar ca 5000 svenska kronor i manaden for dagis och da gar min dotter bara 3 dagar i veckan (skulle ha kostat ca 6500 sek om vi inte fatt pengar tillbaka av staten pga att min man inte har inkomst) och mat, dryck, blojor eller utflykter ingar inte i priset. lite surt.
    Dagis ar ofta inte heller som i sverige att man kan ga och lamna barnet pa dagis. Vi har ca 7 km till narmsta dagis och min kompis maste aka bil i ca 15-20 min for att komma till hennes dotters dagis. Ocksa lite surt.
    Alla dagis har olika oppettider och man betalar per dag oavsett om ditt barn bara ar dar en timme, ar sjuk eller ni ar pa semester. vart dagis har oppet fran 06:30-18:30 och min dotter ar dar alltifran en timme at gangen till 9 timmar.

Hur kommer det sig att ni flyttar till australien? 
    Min sambo har fått ett jobberbjudande
  • annbom
    förväntan skrev 2010-12-29 12:07:07 följande:
    Hello!!

Nu är vi nyflyttade till australien. Allt har gott fint. Lite hemlängtan imellanåt, men det har jag nog räknat med. Men vad det regnar!!!! Tur med en dag med uppehåll iallafall.

Swe down under, skrev till dig i en annan tråd också, men iallafall nu är vi här. Bor i Currumbin, så det är ju runt hörnet.  Har inte kommit igång med min ansökan ,med leg ännu, känns lite ångestfyllt när jag förstår vilken tid det tar.

Vi har fått plats på ett dagis. Verkar jättebra faktiskt, men visst är det sjukt dyrt. De har grupper för 16mån- 2 år, 2-3 år , 3-4 år, sedan prep fattade jag det som. Det var väldigt ordning o reda på allt, bra visning o info. Mkt bättre än hemma måste jag säja.  De har 2 dagars inskolning, men jag kommer nog inte jobba då, så det bli nog lite längre efter vad killarna behöver. De är 1,5 o 3,5 år.

JP76, hoppas flytten gått bra.

Annbom, lycka till med all planering inför flytten hör av dig om du behöver stöd med tankar när flytten närmar sig.
    Tack, det kommer jag nog att behöva. En liten fråga om flytt av grejor. Har ni fraktat med båt och vad kostade det?
  • annbom
    Mosie skrev 2010-12-29 21:55:37 följande:
    glömde säga, det kom i delad container på båt och tog 12 veckor från Perth till Norrbotten, och det var med 2 veckor väntan på skeppet i Perth innan den lämnade hamn, en vecka hos tullen i UK, så själva transporttiden var kring 9 veckor.
    Så ni har flyttat till norrbotten Jag har också bott där i många år, Luleå och en håla som heter Storsund
  • annbom
    förväntan skrev 2010-12-30 21:07:54 följande:

Denghiu, välkommen tillbaka hem .-). Hur länge hade ni bott i oz?

Annbom, vi skeppade med båt, våra grejer ska vara här när om hellst. Har tagit 8 v från gbg. Vi knödde i vårat hushåll o vakumpakade i stora plastkistor, eller verktygslådor. Tror der blev runt 2 m3, men vi har med mkt o även böcker. Det kostade 2500kr för frakten, sedan tillkommer tullavg här i oz. Kan varmt rek fraktbolaget, men de håller hus i gbg.

Känns lite mer humant pris. Vi tänkte inte ta med så mycket mer än våra personliga saker (som nog är mer än vad jag tror) och barnens saker. Mycket går ju att packa ihop, men det blir nog mer än 2 kvadratmeter.
  • annbom
    Mosie skrev 2010-12-29 21:53:07 följande:
    Vi flyttade från Australien till Sverige tre månader sedan och det kostade oss runt 8000 AUD för 7 kubik med Grace Removals. Det var inklusive försäkring. Det var inga möbler, förutom en dubbelsäng, och sen en massa tea chest boxes, 38 st närmare bestämt.
    Tea chest boxes är det som våra flyttlådor eler är de mindre? Jag tycker att det inte känns så stort med 7 kubik, men jag det borde räcka ganska långt för oss också.

Känns det bra att kommit hem igen?
Svar på tråden Dagis eller inte i Australien (Brisbane)!???