Inlägg från: ModestyB |Visa alla inlägg
  • ModestyB

Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?

Inte rösta alls= inte nyttja den rätt att påverka demokratiskt du har som medborgare. Det gör i mina ögon att du sedan inte har någon rätt att yttra dig kritiskt om rådande system inte skulle falla dig på läppen vid något tillfälle. Finns nog inget värre sätt att vara nonchalant på.

Rösta blankt= Du röstar, men din röst betyder "det finns inget parti som motsvarar det jag efterfrågar politiskt". Bra mycket bättre än att inte rösta alls.

• ModestyB
    Llimen skrev 2010-09-15 08:11:51 följande:
    Fast vad menar du med DIKTATOR???

Vi väljer i Sverige 349 riksdagsledamöter som tillsammans besrämmer vad som ska hända och ske i vårt land de närmsta 4 åren, finns ingen envåldshärskare här. Jg måste faktiskt hålla med Modesty B (och andra) bryr man sig inte om att gå och rösta har man tydligt visat att man inte bryr sig om vem som bestämmer och  vilken riktning landet ska styras, alltså har man heller ingen rätt att klaga på dem som styr. Röstar man inte så visar man istället att man inte tycker det är viktigt att få vara med och bestämma= man skulle kunna tänka sig att bo i ett land styrt av en diktator.
    Skönt att jag slapp svara där. Osedvanligt omoget resonerat Herr Anders. Hur menar du att ett lands styre skulle avgöras om inte genom demokratiska val? Konsensus bland 9 miljoner (om vi då tar yttepyttelandet Sverige som exempel)? Diktaturen ligger skrämmande nära till hands om man utarmar de demokratiska metoder som erbjuds. Och de utarmas om folket ligger på sofflocket.
  • ModestyB
    bakeacake skrev 2010-09-15 08:31:33 följande:
    Fast du kanske tycker vi ska ha direkt demokrati istället?
    Direkt demokrati genomförs också genom omröstningar, så jag tror knappast det kan vara så han menar. Hans inlägg verkade inte särskilt genomtänkt alls, eftersom det saknade alternativ till demokratisk omröstning och han på fullaste allvar verkar ha missförstått det svenska statsskicket så pass att han räds rösta fram en diktator vart 4:e år.
  • ModestyB

Det existerar inte i verkligheten eftersom det i verkligheten är omöjligt att omsätta i praktiken-varför? Det tar för lång tid att praktisera den typen av demokrati i större populationer. Avståndet till handling blir gigantiskt och den demokratiska förlusten är omedelbar, faran? Diktatur. De stora populationerna kan inte styras direktdemokratiskt och då utarmas den politiska processen till handlingskraftighet, den starke tar sitt utrymme och DIKTATUR är den politiska effekten. Hurra, så fantastiskt bra, eller?
    Det vore möjligt med den typen av demokrati i mycket små populationer, som Sveriges minsta kommuner, men det är ju inte särskilt representativt för hur det fungerar i större skala.

De flesta som tror på demokrati och direkt/representativ demokrati gör det för att man tror på den enskilda individens fri-och rättigheter att påverka. Faran vid de sistnämnda demokratiska formerna är att ingen för de tystas talan.

• ModestyB

Mitt svar ang. varför ingen av de demokratiska formerna fungerar i praktiken verkar ju du inte ha klarat av att ta till dig och resonera kring. Jag är väl förtrogen med de demokratiska formerna och jag klarar av att ge respons på dina "förslag" på ett alternativ till våra val. Dessutom vågar jag påstå att få politiska system liknar representativ  direktdemokrati mer än de som praktiseras i Sverige idag. Varför inte gå längre? Se mitt inlägg ovan.

• ModestyB

Herr Anders verkar heller inte riktigt ha kläm på vad en diktatur är, hur den oftast uppstår och hur det historiskt har bildats diktaturer ur försök till direkt, eller representativ direktdemokrati. Läs på.
    Politiskt förändringsarbete är processer som bör gå långsamt och de bör ha fast förankring bland befolkningen i stort. Vad som annars kan ske kan du läsa om i historieböckerna. Att använda sin röst till politiskt förändringsarbete är en mycket god idé.

• ModestyB

Du gillar ju wikipedia, läs där, eftersom du uppenbarligen inte bemödar dig om att läsa mina inlägg-där det står ord för ord, svaren på ditt "läxförhör". Over and out.

Svar på tråden Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?